در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی

طحان نظیف: شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند

طحان نظیف با بیان اینکه «در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری همچون سایر دوره‌ها جریانات سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریانات سیاسی را نمایندگی می‌کنند»، تأکید کرد: شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نشستی خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد، گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و همراهان او گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است که در اصل ۱۳۱ این قانون برای شرایط فقدان رئیس جمهور پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است؛ اینکه در چنین شرایطی اداره کشور و اداره قوه مجریه چگونه باشد و ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز ۸ تیر، اظهار کرد: مراجعه به آرای ملت یعنی خواست و اراده مردم و در نظام سیاسی ما خواست و اراده مردم مهم و اثرگذار است؛ از روزی که خبر از شهادت رئیس جمهور اعلام شد جلسات هماهنگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و زمان برگزاری انتخابات تعیین و جدول زمانبندی انتخابات نیز تدوین شد. تمام روندهای انتخابات بر اساس جدول زمانبندی و طی کمتر از ۴۰ روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم نظیر است.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: ۸۰ نفر داوطلب برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند و پرونده این افراد به صورت کامل بررسی شد و در نهایت ۶ نفر از آنها که دارای ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی بودند معرفی شدند. ان‌شاءالله انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فردا در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و در بیش از ۹۵ کشور برگزار خواهد شد و وزارت کشور شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران انتخابات آماده برگزاری و نظارت بر این رویداد مهم و بزرگ سیاسی هستند.

طحان نظیف با بیان اینکه ناظران شورای نگهبان در همه شعبه اخذ رای حضور خواهند داشت، افزود: همچنین نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند. در کنار این‌ها نیز مردم نیز می‌توانند در صورت هر تخلفی گزارشات خود را برای ما ارسال کنند.

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری همچون سایر دوره‌ها جریانات سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریانات سیاسی را نمایندگی می‌کنند؛ بر همین اساس یک رقابت جدی را در این روزها شاهد هستیم. در روزهای اخیر شاهد رقابت جدی میان نامزدهای انتخابات بودیم و امیدوارم فردا نیز شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های اخذ رای باشیم و انتخابات خوبی را داشته باشیم.

 سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فرایند نظارت بر شعب اخذ رای خارج از کشور گفت: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رای چه در داخل کشور و چه در بیرون از کشور حضور خواهند داشت و بر فرایندهای طبق قانون نظارت خواهند کرد؛ اخذ رای چه در داخل و چه در خارج از کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن برابر قانون ۱۰ ساعت است که در صورت ضرورت طبق ضوابط قانونی قابل تمدید است. درباره سایر مسائل نیز باید بگویم که تفاوتی میان شعب داخل و خارج از کشور وجود ندارد و سازوکارهای قانونی اعمال خواهد شد؛ همانطور که در داخل کشور هیئت‌های اجرایی و نظارت داریم در خارج از کشور نیز این هیئت‌ها فعالیت می‌کنند و از عموم مردم و معتمدین در آنها استفاده می‌شود؛ همچنین تعرفه‌ها ارسال شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شیوه نظارت شورای نگهبان بر شعب سیار عنوان کرد: ناظران انتخابات در تمام شعب اخذ رای حضور دارند و به طور متوسط در هر شعبه ۳ الی ۴ ناظر را داریم که بر فرآیند انتخابات در آن شعبه نظارت می‌کند؛ این فرایند در شعب ثابت و سیار به یک شکل خواهد بود و بر فرآیند اخذ رای نظارت کاملی وجود خواهد داشت. در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان و همچنین نمایندگان نامزدها، سامانه مردم ناظر نیز قابل استفاده و در دسترس عموم است. بنابراین هیچ نگرانی نسبت به نظارت بر شعب ثابت یا سیار اخذ رای وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت احتمالی اظهار کرد : از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین هر سالی که انتخابات در کشور برگزار شده است و انتخابات پیش رو چهل و دومین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است که عدد قابل توجهی است؛ اینکه در این زمان اندک و کمتر از ۴۰ روز بعد از شهادت رئیس جمهور انتخابات در حال برگزاری است نشانگر این است که در این نظام سیاسی اراده و خواست مردم جایگاه بسیار بالایی دارد؛ در این زمان کم تمام تغییرات برای حضور مردم فراهم شده است بنابراین مردم ان‌شاءالله حضور پیدا می‌کنند و از حق تعیین سرنوشت خود استفاده می‌کنند. چه وزارت کشور به عنوان مجری و چه شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات تمام تمهیدات برای حضور پرشور مردم را فراهم کردیم و از شواهد و قرائن معلوم است که رقابت‌ها کاملاً جدیست؛ ان‌شاءالله فردا شاهد مشارکت خوب مردم باشید و روز شنبه رسانه‌ها خبر این مشارکت را به دنیا مخابره کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انتخابات در شرایطی در حال برگزاری است که کمتر از ۴۰ روز از فقدان رئیس جمهور شهید کشورمان می‌گذرد؛ در کمتر نظام سیاسی شاهد هستیم که برای انتخاب مجدد رئیس جمهور به سرعت به سراغ آرای مردم مراجعه شود و خللی نیز در امور کشور به وجود نیاید. همچنین در این مدت آغاز به کار مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را نیز داشتیم و ان‌شاءالله در انتخابات پیش رو مانند ادوار گذشته شاهد حضور جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و مردم هستیم.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش درباره علت مخالفت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر گفت: فرایند برگزاری انتخابات دارای ۲۵ مرحله است که بخش عمده‌ای از آنها در حال حاضر به صورت الکترونیکی در حال انجام است؛ درباره موضوع اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه این شیوه را استفاده کردیم که رضایت بخش بود اما با توجه به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داشتیم فرصت اندکی برای بررسی شرایط و طراحی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متناسب با انتخابات فراهم نبود؛ ان‌شاءالله در انتخابات‌های آینده بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم.

Share