وقتی سایپا و ایران خودرو ما را در جهان سوژه کردند

شرق الاوسط از چهره خیابان های ایران با خودروهای «باستانی» نوشت!

ایران آخرین کشوری در جهان بود که تا همین اواخر می‌توانستید یک کیا پراید کاملا جدید در آن بخرید! خودرویی که در واقع یک هاچ بک ساب کامپکت است که در اصل در بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در کره جنوبی عرضه می‌شد. هنوز هم می توانید یک پژو ۴۰۵ کاملا جدید یا حتی یک پیکاپ نیسان جونیور که از سال ۱۹۸۲ در ژاپن تولید نشده است، را در ایران بخرید!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «در سرتاسر پایتخت ایران، در ساعات شلوغ، همیشه پشت ترافیک متوقف می‌شوید، دریایی از انواع رنو و پژو در خیابان‌های تهران حرکت می‌کنند. حدود ۹۰ درصد از سهم بازار در اختیار دو شرکت داخلی است: ایران خودرو که خودروهای پژو را مونتاژ می‌کند و سایپا که سیتروئن و کیا را تولید می‌کند. هر دو سازنده نیز رنو می‌سازند. حقیقت موضوع این است که اکثر خودروهای «جدید» در واقع کاملا قدیمی هستند! ایران آخرین کشوری در جهان بود که تا همین اواخر می‌توانستید یک کیا پراید کاملا جدید در آن بخرید! خودرویی که در واقع یک هاچ بک ساب کامپکت است و در اصل در بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در کره جنوبی عرضه می‌شد. »

این بخشی از گزارش «شرق الاوسط» در توصیف وضعیت خودروها در خیابان‌های ایران است! این روزنامه در ادامه این گزارش آورده است: «هنوز هم می‌توانید یک پژو ۴۰۵ کاملا جدید یا حتی یک پیکاپ نیسان جونیور که از سال ۱۹۸۲ در ژاپن تولید نشده است، را در ایران بخرید! بزرگترین خودروساز ایران همچنان در حال ساخت پژو ۴۰۵ و حتی نسخه کامیونی آن است!

خود شرکت پژو، طرح ۴۰۵ را در سال ۱۹۹۷ برون سپاری کرد، اما ایران این الگو را گرفت و همچنان ادامه داده است. تا جایی که امروز، این شرکت در حال ساخت یک خانواده کامل از مدل‌ها بر روی پلتفرم ۴۰۵ است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که قصد دارد این برنامه به این زودی متوقف شود. در واقع با وجود تغییر نام، مدلهای بعدی هم همچنان یک پژو ۴۰۵ هستند.»

شرق الاوسط اضافه کرده است: «در واقع این مدل ها، به طرز خنده‌آوری، علی‌رغم زیربنای باستانی شان، از فضای داخلی قابل قبول‌تری برای قرن بیست و یکم سامان داده شده اند. به نظر می‌رسد، ایران با ۴۰۵، مانند چین با فولکس واگن سانتانا و برزیل با بیتل می‌دود. ایران خودرو، سپس ۴۰۵ را به یک خانواده کامل از موجودات جدید و جالب تبدیل کرد که برخی از آن‌ها نمونه‌هایی از اجداد دوردست فرانسوی‌شان هستند. این برنامه به شکلی، قشنگ هم هست!»

شرق الاوسط در حالی زیربنای خودروهای ایرانی را باستانی توصیف کرده است که تکنولوژی‌های به کارگرفته شده در صنعت خودروسازی جهان روز به روز در حال پیشرفت است و مرتبا در ساخت خودروها، تغییراتی اعمال می‌شود که سبب افزایش ایمنی و راحتی سرنشینان این خودروها را به همراه دارند. از جمله اینکه به زودی تمامی خودروها به شبکه اینترنت متصل خواهند بود و از طریق اینترنت اشیا علاوه بر اتصال به یکدیگر، به زیرساخت‌های جاده‌ها و چراغهای هوشمند خودرو نیز متصل خواهند شد. بدین طریق به طور قطع ایمنی بیشتری برای سرنشینان خودرو فراهم خواهد شد.

تحول در صنعت خودروسازی، در حالی هر روز حرف تازه‌ای برای گفتن دارد که متاسفانه بودجه تحقیق و توسعه در شرکت‌های خودروسازی در ایران، سهم ناچیزی در بودجه کلی آن‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. براساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، صنعت خودرو در مقایسه با سایر بخشهای صنعت اروپا، بیشترین منابع را صرف تحقیق و توسعه می‌کند. هدف از نوآوری‌ها در صنعت خودرو و اکتشافات جدید هم، ایجاد ظرفیت پایدار حمل و نقل، تولید خودروهای سبک تر، زیست محیطی‌تر و هوشمندتر در آینده است. بر این اساس همه خودروسازها باید بتوانند خود را به نحوی بازآفرینی کنند، که به یک شرکت دیجیتال تبدیل شوند.

یکی از اعضای هیئت مدیره فولکس‌واگن می‌گوید ما از قدیم می‌خواستیم خودروهای خوبی تولید کنیم و هنوز هم چنین قصدی داریم. اما امروز اگر بخواهیم خودروهای خوب تولید کنیم، «باید یک وسیله دیجیتال روی چرخ بسازیم» که این همان تعبیر «ساخت یک کامپیوتر بر روی چهارچرخ» است، در واقع، امروز آنچه تمایز ایجاد می‌کند خدمات مرتبط با نرم‌افزار است.

امروز خودروسازان تلاش دارند با مبنا قراردادن «سیستم‌عامل» در خودرو آن را به یک پلتفرم تبدیل کنند تا با بهره گیری از سنسورها، خودروهایی خلق کنند که بتوانند با عناصر اطرافشان در ارتباط باشند. این عناصر می‌تواند شامل صاحب خودرو، نمایندگی فروش، پلیس، بیمه، اورژانس و موارد دیگر باشد. این روندها که ضمن ایجاد ایمنی، لذت بیشتری برای رانندگان در حین رانندگی ایجاد می‌کنند، درحال متحول ساختن صنعت خودرو هستند.

طی سال‌های آینده احتمالا این فقط خودروها نیستند که هوشمند خواهند شد بلکه زیرساخت‌ها و چراغ‌های جاده‌ها نیز هوشمند خواهند بود!

در این میان، پکن که توانسته سهم صادرات خود از خودروهای با انرژی‌های جدید را مرتبا افزایش دهد، اعلام کرد نوآوری، محرک کلیدی صنعت خودروسازی چین است. مقامات این کشور، رشد سریع صنعت خودرو برقی خود را نتیجه «نوآوری‌های مداوم» عنوان کرده و خبر دادند که بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر جاده آزمایشی برای وسایل نقلیه متصل هوشمند در سراسر این کشور در دسترس است و بیش از ۷۰ میلیون کیلومتر هم آزمایش انجام شده است.

در ۹ ماهه گذشته، ۴۲.۴ درصد از وسایل نقلیه مسافربری جدید دارای عملکرد کمک رانندگی بودند. خودروها به وسیله پشتیبانی فناوری‌های ارتباطی، دیگر فقط یک وسیله برای حمل و نقل نیستند بلکه یک دستگاه هوشمند متحرک هستند. چراغ‌های راهنمایی، پارکینگ‌ها و حتی جاده‌ها و خیابان‌ها همگی می‌توانند با خودروهای متصل تعامل کنند و به کاربران یک تجربه سفر هوشمندتر و راحت‌تری را ارائه دهند.

اکنون که شرکت‌های چینی در زمینه ارائه نوآوری‌های جدید با شرکت‌های بزرگ اروپایی رقابت می‌کنند و هر روز شاهد ارائه خدمات جدید در حوزه فناوری ساخت خودروهای هوشمند هستیم، درک انسان از خودرو و صنعت خودروسازی در حال تحول است!

اخبار همه این تحولات در دنیا در حالی منتشر می‌شود که ما باید درنظر داشته باشیم، نوآوری در صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری امکان‌پذیر نیست. قیمت خودرو در دنیا توسط خودروسازان براساس هزینه تولید، نوآوری، رقابت با سایر تولیدکنندگان، مالیات و تعامل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

به گزارش جماران؛ دو خودروساز بزرگ دولتی در ایران با زیان انباشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستند و در شرایطی قرار گرفته‌اند که با این حجم بالا در تعداد پرسنل و بهره وری پایین، نه راه پس دارند و نه راه پیش! گفته می‌شود، تعلل در واگذاری مدیریت از دولت به بخش خصوصی در صنعت خودرو به‌خصوص ایران‌خودرو اصلی‌ترین عامل استمرار زیان ۱۰ میلیارد در ساعت این شرکت است. به نظر می‌رسد تاکنون، خرید زمان و امروز را به فردا رساندن، تنها نسخه‌ای بوده که مدیران ارشد و سیاستگذاران برای آن‌ها تجویز کرده اند. در حالی که باید با بازنگری در سیاست‌های اصولی خودروسازی در ایران، ضمن بازطراحی اهداف و چشم اندازهای مورد نظرمان، شاید با ایجاد مشوق‌هایی برای صنایع خودروسازی در دنیا، به سمت پیشبرد پروژه‌های مشارکتی با آن‌ها برویم.

خرید زمان و بلاتکلیفی هزینه‌هایی را به مردم و کشور تحمیل می‌کند و در نهایت وقتی پای خرید خودرو، از هر نوع آن، توسط ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی یا خصوصی به میان می‌آید، به دنبال عقد قرارداد خرید با خودروسازان خارجی می‌روند!

این در حالی است که دولت با داشتن سهم اندکی در شرکت‌های خودروسازی داخلی، هنوز دست از مدیریت پر رانت آن‌ها برنداشته؛ هرچند دیگر اصل واگذاری آن‌ها بر کسی پوشیده نیست اما نوع واگذاری شایسته سالارانه آن‌ها و توجه به تحقق اهدافی چون افزایش تولید و ظرفیت تولید؛ امکان رقابت قیمتی و یکپارچه دیدن ضوابط با هدف حفظ حقوق مصرف کنندگان؛ همچنان محل بحث در این دوره گذار است.

با ادامه این روند، با حجم گسترده‌ای از ماشین‌های قدیمی و فرسوده در کشورمان مواجه خواهیم شد و که تصویری مانند خیابان‌های پر از ماشین قدیمی، پرمصرف و پراستهلاک در کوبا به نمایش می‌گذارند و شرکت‌های خودروسازی نیز با تحمیل زیان‌های هنگفت تری، فلج خواهند شد.

Share