جلیلی در مناظره؛

زنان نقطه قوت انقلاب اسلامی هستند | نقش و موقعیت زنان سانسور می شود

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از موفقیت‌های ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «سعید جلیلی» شامگاه جمعه – یکم تیرماه – در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خود با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» را با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت سبک زندگی و در زمینه تحکیم بنیان خانواده، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش نرخ ازدواج و جمعیت و کاهش آسیب‌های اجتماعی پاسخ دادند.

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات مطرح شده، به نقش آفرینی زنان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر امروز کشور موفقیت‌های بسیاری چه پس از انقلاب اسلامی و چه در تاریخ انقلاب داشته است؛ مرهون زنان و دختران خود است. نقش آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشت.

وی ادامه داد: وقتی کتاب مورگان شوستر را که ۱۱ سال در ایران بوده است، مطالعه می‌کنیم؛ می‌گوید وقتی من عظمت و نفوذ زنان را به چشم می‌بینم آیا جا ندارد به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم.

زنان نقطه قوت انقلاب اسلامی هستند

جلیلی افزود: در یکی دوسال اخیر می‌بینیم که دشمنان بسیار بر حوزه زنان متمرکز شدند. باید پرسید که آیا این نقطه ضعف ما در انقلاب بود یا نقطه قوت؟ من معتقدم دلیلی که آنان امروز اینقدر بر این موضوع متمرکز شده‌اند ناشی از آن است که می‌دانند این نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌توانند توانمندی، قدرت و موفقیت‌های خود را به رخ بکشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از آن طرف باید تمدن غرب که در موضوع زن به چالش و بن بست های جدی رسیده است را به چالش بکشند.

وی یادآور شد: امروز همان کسانی که در کشتار زنان و کودکان فلسطینی سکوت می‌کنند و با قاتلان آنان عکس یادگاری می‌گیرند، در موضوع زن در ایران از آقای مکرون تا بایدن بسیار فعال می شوند زیرا می‌دانند در موضوع زن انقلاب اسلامی موفق بوده است. انقلاب ما در حوزه زنان  چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت نیمی از مردم که زنان هستند را کنار نگذاشته است بلکه با قدرت و با الگوی جدید وارد صحنه کرده و مدلی را به جهانیان نشان می‌دهد که همه آنان متحیر مانند زنان کارآفرین، دانشمند و مادر نمونه که در تمامی عرصه‌های مختلف خود را نشان می دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آن چیزی که همه زنان ما از آن نگران هستند، سانسور شدن نقش و موقعیت زنان است که دیده نمی شود. 

جلیلی گفت: امروز در حوزه زنان کشور موفقیت های بزرگی داریم که همسران و مادران شهید ما جای خود دارند و هرکدام از آنها موفقیت های بزرگی را رقم زدند. زنان دانشمند و اندیشمندی که در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های عظیمی را رقم زدند. اخیراً از شرکت هواپیمایی مپنا بازدید داشتیم که از حدود ۲۵۰ کارشناس، نیمی از آنها زنان بودند که کارهای بزرگی را رقم زدند.

وی ادامه داد: امروز زن ما در عرصه‌های مختلف با حجاب، عفت و حیا نمونه دقیق و موثر را به جهان نشان می دهد. من در نروژ با یکی از خانم‌های دیپلمات نروژی که در حوزه فقه درس خوانده بود، دیدار داشتم و می‌گفت چرا از این قوت‌های خود دفاع نمی‌کنید و آن را عرضه نمی‌کنید.

اهمیت دفاع از خانواده و ممانعت از آسیب به بانوان از نظر حاج قاسم سلیمانی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حاج قاسم در وصیتنامه خود به اهمیت دفاع از خانواده و ممانعت از آسیب به بانوان یاد کرده است، افزود: شهید قاسم سلیمانی می‌گفت که از زنان می‌خواهیم همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست جامعه توجه کنند و نه با بی‌مبالاتی و برای احساسات و جلب برخی آرای احساسی و زودگذر از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده ها را از هم بپاشاند.

جلیلی اضافه کرد: این را حاج قاسم عزیز گفت که جان خود را برای دفاع از زنان سرزمین در دفاع از داعش و تحجر فدا کرد اما می فهمد نقطه قوت ما در جامعه چیست.

نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود

وی در نوبت دوم بازی اول اظهار داشت: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود؛ زن همه زنان ایران است.وی ادامه داد: درباره اهمیت زن و جایگاهش در پیشرفت و جهش کشور در قسمت اول صحبت کردم، اینجا بحث بنده این است که وظیفه دولت و رئیس جمهور چیست و چه نقشی باید ایفا کند ین را می‌خواهم توضیح دهم.جلیلی ادامه داد: ببینید اگر ما صحبت می‌کنیم که زن همه زنان ایران هستند این را باید تعریف داشته باشیم؛ ما زنان خانه دار را نگاه می‌کنیم نقششان را چرا دیده نمی‌شوند؟ جلیلی مطرح کرد: اگر این نتیجه‌ای که امروز حاصل تلاش زنان خانه‌دار ما است یعنی با تربیت صحیح فرزند محیط امن برای خانواده یک آرامش در محیط خانواده باعث شدم که فرزندانی تربیت کنند و جوانان و نوجوان را به جامعه تقدیم کنند که از یک سو موجب پیشرفت بالندگی به موفقیت‌های کشور هستند و از سوی دیگر مانع آسیب‌های اجتماعی شدند مانند اعتیاد خودکشی افسردگی و خیلی از این چیزها، این‌ها مرهون چیست؟ مرهون یک ایفای نقش پرشکوه که زنان در خانه انجام دادند.وی تاکید کرد: بنده عرضم این است اگر این نتیجه را دولت می‌خواست با کارمندان خودش انجام دهد چقدر باید کارمند استخدام می‌کرد تا بتواند یک همچین نتایج بزرگی در این سطح گسترده‌ای را به دست بیاورد؛ یک فرصت بزرگ انجام شده؛ حالا اینجا آیا جای دیده شدن و تقدیر و بلکه پشتیبانی دارد یا ندارد؟این یکی از آن بحث‌های بسیار مهم است.

خانواده سلول پیشرفت جامعه است

وی عنوان کرد: خیلی از هزینه‌هایی که ما به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی یا از طرفی در جهت پرورش فرزندانمان می‌خواهیم انجام دهیم خیلی از هزینه‌هایی که تخصیص داده می‌شود در دستگاه‌های دیوان سالاری اداری می‌رود خروجیش بعد یا خیلی کم است یا بعضاً متاسفانه صفر است این را، اتفاقاً شما باید این را در اینجا تخصیص دهید؛ این همه مادرانی که توانستند این نتیجه خوب را به ارمغان در بیاورند ما برای یک طرح مفصل داریم؛جلیلی اظهار داشت: نکته دیگر این است که ما چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم این علاوه بر وظیفه مادری دارد یک کار بزرگتر نجام می‌دهد و جای کس دیگر را دارد پر می‌کند، این بسیار ارزشمند است؛ آن وقت در اینجا نباید دیده شود؟ یا زنان بد سرپرست که مجدد مشکلات دیگری دارند، یا زنان روستایی و عشایری شمال که شما می‌بینید در سخت‌ترین شرایط پا به پای مردان می‌آیند و چه کارهای ارزشمندی را انجام می‌دهند در آن، هم به تولید کمک می‌کنند هم به کشاورزی کمک می‌کنند و هم باز آن محیط مادرانه و همسرانه را دارند.وی تاکید کرد: بنده عرضم این است و خواهشم این است که تا صحبت می‌شود به چند موضوعی که مطرح می‌شود نیاییم سانسور کنیم این یک عظمتی است که دولت وظیفه دارد برای این برنامه داشته باشد.وی گفت: اگر ما می‌گوییم جامعه پیشرفت کند و بنیان جامعه سلولش خانواده است خب دولت باید برای خانواده برنامه داشته باشد.

کاربران فضای مجازی را تحسین می‌کنم

وی در ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: من درود می‌فرستم به دانشمندان و متخصصانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکرده و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار شده و حمکرانی کنند. ایجاد پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.
جلیلی تصریح کرد: امروز خیلی از کشورها دنبال بین المللی کردن سکوهای داخلی خود هستند و قوانین سخت‌گیرانه برای سکوهای دیگر کشورها تصویب کنند. مردم ما نوع برخورد آمریکا با تیک‌تاک را مشاهده کردند. یا اخیرا اتحادیه اروپا دو قانون دوقلو تصویب کرده است که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد. این وضعیت فضای مجازی در عرضه جهانی است.این نامزد این انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در هوش مصنوعی نگرانی آن‌ها این است که کسانی حاکم شوند که از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده‌های غلط را اشاعه دهند که این کار همه مناسبات را می‌تواند بر هم بزند. در این زمینه فضای مجازی یکی از ابزارهای سلطه آن‌ها می‌شود و ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را بر روی جوانان ما می بندد. عکس حاج قاسم را حذف می کنند.
جلیلی به بستن ده‌ها سایت علمی و پژوهشی به روی جوانان کشور توسط غربی ها اشاره و تاکید کرد: حذف عکس حاج قاسم و کنار گذاشتن هرچیزی که نمی خواهند؛ از دیگر رفتارهای غربی‌ها در حوزه فضای مجازی است. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درود می‌فرستم به همه کسانی که در این حوزه فعال عمل کردند و نگذاشتند که ما مصرف کننده حکمرانی آنها باشیم بلکه حکمرانی را به داخل آوردند. متخصصین ما نشان دادند که اگر فعال عمل کنیم مردم نیز اعتماد می کنند.
جلیلی افزود: جوانانی که در این عرضه وارد شده‌اند، موجب شده‌اند کشور ما یک مصرف کننده نباشد بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند وقتی فعال باشید، مردم استقبال می کنند. «نشان» جای «ویز» را گرفت چون خدمات خوبی داد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. ما امروز یک ظرفیت بسیار خوبی داریم و یک جهان فرصت در این زمینه داریم. اگر با استفاده از همین ظرفیت‌ها برای کسانی که محتوا تولید می‌کنند، ۱۰ درصد اینترنت مصرفی را بپردازید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد؟ برای بسیاری زنان در این بستر چقدر شغل و درآمد کسب خواهند شد؟ میلیون‌ها نفر صاحب شغل می‌شوند به شرطی که دولت سهم آن‌ها را از درآمد اینترنت پرداخت کند.

حق مردم است که داده‌هایشان حفظ شود

جلیلی در نوبت دوم بخش دوم این مناظره بیان کرد: فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کرده و تهدیدها را به حداقل برساند.
وی مطرح کرد: حق مردم است که داده‌های آن‌ها در فضای مجازی حفظ شده و جلو کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود؛ آزادی و حق آن موقع مستمر ‌می‌باشد وقتی با مسئولیت‌پذیری همراه باشد.
جلیلی با بیان اینکه از دوستان خواهش می‌کنم گزارشی بدهند که واقعی باشد و خوب است که عدد بگوییم، تصریح کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است؛ این خودش نکته بسیار ارزشمند است این‌که آمار من نیست.
جلیلی تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است، ادامه داد: مجلس در جریان تدوین برنامه هفتم جدیت داشتند تا موانع قانونی توسعه فیبرنوری برطرف شود و طرح‌های خوبی آوردند.
وی مطرح کرد: یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است؛ ۸ درصد تولید ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند.جلیلی اضافه کرد: هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه دوم بخش دوم این مناظره با طرح این پرسش که وظیفه دولت چیست؟، افزود: امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است و ابعاد مختلف دارد و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقل و به صفر برساند.
وی ادامه داد: اگر ما از حقوق مردم صحبت می‌کنیم، حق مردم است که داده‌های آنها حفظ شود و در فضای مجازی مانند فضای واقعی جلوی کلاهبرداری و هرزه نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند، گرفته شود.
جلیلی تشریح کرد: هر محدودیتی اگر پیش می‌آید و اگر از هر حق صحبت می کنیم که یک حق چگونه پایدار می‌ماند و آزادی چگونه می تواند مستمر باشد، زمانی است که همراه با مسئولیت پذیری باشد. ما فکر می‌کنیم به جای محدودیت، مسئولیت پذیری هوشمندانه و روشن، قانونی و غیر سلیقه ای چه برای سکوهای خارجی چه سکوهای داخلی و هر کسی می خواهد در اینجا استفاده کند در هر عرصه ای شکل گیرد. وی با بیان اینکه اگر حق و آزادی ایجاد می‌کنیم مسئولیت پذیری آن را مستمر می‌کند، گفت: گزارشی که دوستان ارائه می‌دهد کمی واقعی و با عدد باشد.
جلیلی با استناد به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: این مرکز در خرداد اعلام کرد ارزش و آمار تراکنش ها ۲۵۰ درصد و تعداد آن ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است. این نکته بسیار ارزشمندی است یا در مورد شبکه ملی اطلاعات را که برادرم آقای قالیباف بیان کردند، در تمام این سال‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد تحویل گرفتند اکنون ۶۰ درصد موفقیت داشته است یا دولتی که برای ۴۰ درصد از خانواده های شهری فیبر نوری قرار داده که صدها برابر سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد همچنین اکنون ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار اینترنت دارند؛ تمامی اینها زحمات دولت شهید رئیسی بود که شکل گرفته است. مجلس نیز در برنامه هفتم جدیت به خرج داد تا فیبر نوری با سرعت ادامه پیدا کند و موانع قانونی را برطرف کردند همچنین ما در هیات نظارت دیدیم چقدر طرح های خوبی آوردند که موانع موجود را برطرف کردند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید لزوم استفاده از فرصت‌های فضای مجازی، گفت: یکی از این فرصت‌ها در حوزه اقتصاد است. به طور مثال هشت درصد از تولید ناخالص داخلی ما از فضای مجازی است که باید به ۲۰ درصد برسد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نقش پرشکوه هر ایرانی در اقتصاد فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در این حوزه نباید مردم فقط مصرف کننده باشند و باید به تولید کننده تبدیل شوند.
جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی به دست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.
Share