در مناظره سیاسی؛

زاکانی: راجع‌ به کرسنت حاضرم با خاتمی، روحانی و زنگنه مناظره کنم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره صداوسیما، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، گفت: ما در یک کتاب به‌عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ایم.

وی افزود: باید بتوانیم با چارچوب مشخصی مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام و بهره‌بندی از همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی این ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و یک جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت با بیان اینکه مکتب امام، رهنمودهای رهبری و تکیه بر اراده مردم مبانی فکری سیاست خارجی بنده است، گفت: قدرت دچار دگرگونی و پراکندگی شده و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی قدرت را در منطقه و جهان ترسیم کرد. بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی امروز با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی صحبت از ظلم در قدس و فلسطین می‌شود این سخنان در آمریکا هم شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: ارتقا تصویر منزلت ایران در جهان با شکستن حصارهای موجود اتفاق می‌افتد. سیاست همسایگی و ارتقا محور مقاومت رکن سوم سیاست خارجی دولت خدمت است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران ظرفیت بی‌نظیری در منطقه دارد، گفت: به‌زعم بزرگان دشمن، ایران در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است که امروز تجلی ویژه‌ای پیدا کرده است.

زاکانی بیان کرد: بعد از عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی اتفاقاتی افتاد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است که با بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی رقم خواهد خورد تا دیگران را به خود وابسته کنیم.

وی افزود: وقتی ظرفیتی در داخل کشور خلق شود که ۳۶ کشور برای انتقال بار و مسافر به ایران محتاج می‌شوند، برای ایران قدرت ایجاد می‌کند. وقتی قدرت‌های نوظهور در بریکس و شانگهای به ثمر رسید، برای ایران فرصت‌های جدید خلق می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: با ایده محوری و منزلت‌جویی، ایران باید بر قله‌های جهان نشانده شود و این برای آن است که ارتقاء کرامت انسانی و اجرای قدرت ایران در منطقه و جهان رقم بخورد.

صحبت‌هایی که برخی افراد می‌کنند از بی‌برنامگی است

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: به نظر بنده بسیاری از مواردی که مطرح می‌شود برای بی‌برنامگی است لذا چون برنامه ندارند در اینجا صحبت‌هایی می‌کنند و ما هم مجبور می‌شویم یه حرف‌هایی بزنیم که بعد خجالت‌زده ‌شوند لذا از ما گله نکنند.
وی افزود: آقای روحانی بنا شد عزت را به پاسپورت ما برگرداند اما ۶۴ دانشجوی ما از نروژ اخراج شدند، بانوان ما را در استانبول زدند، کودک ایرانی را در فرودگاه آمریکا دستبند زدند و به خود نماینده ایران در خود سازمان ملل ویزا ندادند، بنزین هواپیمای آقای ظریف هم داده نشد یعنی وزیر امور خارجه ما.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم برای‌آنکه مشکل داخلی را حل کنیم، آقای ظریف مشاور عزیز آقای پزشکیان ۲۶ شهریور سال ۹۳ در شورای روابط خارجی آمریکا گفته است: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی است، اگر با وجود تلاش‌های ما بی‌نتیجه بماند مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات پارلمانی پاسخ می‌دهند. سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هم توافق‌هایی کردیم و توسط اروپا رد شد، مردم با انتخاب رئیس‌جمهور متفاوت پاسخ دادند و مرا هم بازنشسته کردند حالا بار دیگر من احیا شدم، غرب در انتقال پیام به ایران دقت کند». نمی‌شود گدایی و التماس از غرب کرد.
زاکانی گفت: مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است؛ تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم هم حل نخواهد شد. آقای ظریف درباره واکسن به آقای رئیسی نامه زده بود؛ پس چرا این آقایان الان دارند دروغ می گویند.
وی بیان کرد: آقای پزشکیان در کمیسیون ویژه برجام، برجام را نخوانده بود و نظر می‌داد، می‌گفتیم خواندید، صادقانه می‌گفتند نه، گفتیم پس چرا نظر می دهید، گفت اطمینان می‌کنم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند؛ رهبر معظم انقلاب مذاکره را می‌خواستند و بعد در دیدار با دانشجویان گفتند خطوط قرمز رعایت نشد. واقعیت‌ها را تحریف نکنیم.
زاکانی گفت: گزارش‌های چند ماه یکبار ظریف به مجلس را بخوانید، تماماً می‌گوید نشد و نشد و نشد و نشد. خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود؛ وندی شرمن خندید و گفت شما انگلیسی بلد نیستید، ما گفتیم تعلیق موقت و نه تعلیق دائم.
وی ادامه داد: برجام نیاز به نقد کردن دارد و بهتر از هر کسی شهید آیت‌الله رئیسی آن را نقد کرد. او دنبال مذاکره نبود، دنبال نقد کردن برجام بود. شهید رئیسی فروش نفت را ۷.۵ برابر افزایش داد و پول‌ها را برگرداند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شرایط تحریم ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه و ۲ میلیارد یورو توافقنامه با چین قرارداد نوشتم و ضمانت‌نامه آن دست بنده است لذا نمی‌توانید آن را کتمان کنید.
زاکانی با بیان اینکه کرسنت محلی است که در حوزه بنده است و حرف زیاد برایش دارم، تأکید کرد: من مدعی کرسنت هستم؛ خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد SFO را در دفتر خودش بایگانی کرد. کرسنت دستپخت آقایان روحانی و خاتمی و زنگنه است که ایشان به آن افتخار می‌کند.

راجع‌ به کرسنت حاضرم با خاتمی، روحانی و زنگنه مناظره کنم

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: من خدمت آقای پزشکیان عرض می‌کنم که ما یک کارنامه‌ای داریم که این کارنامه امروز ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است و بنده با تعاملی که داشتم لذا دو طرف ماجرا را در کمیسیون دعوت کردم و حرف دو طرف را خوب شنیدم یعنی هم جناب آقای ظریف آمدند و هم آقای پزشکیان تشریف آوردند و حرف دو طرف را بنده شنیدم. آقایان عراقچی، صالحی و شمخانی نیز آمدند و حرف همه را ما شنیدیم.
وی افزود: از مجموعه دانشگاه‌ها ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که مخالف و موافق هر دو طرف صحبت کنند. نهایتاً یک جمع‌بندی کردیم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است. حالا اینکه درست از آب درآمده از نظر آقای پزشکیان غیر کارشناسی است اما آن که فقط پیام مثبت صادر شده و بدون پشتوانه است، کار کارشناسی به شمار رفته است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم. مردم عزیز برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی می‌خواهند رای بگیرند؛ این کار درستی نیست.
زاکانی بیان کرد: آنچه در سیاست خارجی، شما می‌گویید را ما در چین و بروکسل عمل کرده‌ایم. درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود.
وی افزود: در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانت‌های نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده کرده‌ایم که خوب است مردم بروند ببینند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم.
زاکانی تصریح کرد: ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و… از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می‌کنم چطور رویتان می‌شود حرف بزنید.
وی خاطرنشان کرد: هرکسی خواست، آقای روحانی، آقای زنگنه یا آقای خاتمی؛ هرکدام خواستند همین فردا مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در کشور اتفاق افتاد. ما فریاد زدیم و گوش نکردند. در این باره من بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت، نمیگذارم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.

آنچه دولت روحانی آرزو داشت، شهید رئیسی در بریکس و شانگهای انجام داد

زاکانی در ادامه دور دوم پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: هیچ راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم؛ هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم.وی با بیان اینکه این گل و بوستان که در کشور است همه را بپذیریم، بیان کرد: نمی‌دانم دوستان از چه منظری صحبت میکنند، نگاه ما این است که همه اقوام و مذاهب تک تکشان عزیز هستند. نمی‌خواهیم دیوار بکشیم. ولی دوستان ظاهراً می‌خواهند دیوار بکشند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دو دهه با بزرگان فساد مبارزه کردم و فهمیدم برخی نمیخواهند چیزی سر سفره مردم بیاید.
ما باید ملت را بیاوریم سر سفره اقتصاد کشور. برای مستاجران و همچنین صاحب خانه شدن مردم برنامه دارم.زاکانی با بیان اینکه حرف‌های تفرقه انگیز نزنیم، گفت: وحدت آفرین حرف بزنیم، بین مردم دیوار نکشیم. هم باید قدرت اقتصادی مردم را بیشتر کرد و هم به وحدت و انسجام کمک کرد.وی خاطرنشان کرد: کسی جلوی برجام را نگرفته؛ ما اتفاقا دنبال اجرای برجام هستیم چون ما سهم خود را انجام داده‌ایم ولی آنها انجام نمی‌دهند و خیانت کرده‌اند و آتش زده‌اند. علتش هم این بود که خود آن‌ها گفتند کسانی که از ایران با آن‌ها مذاکره کردند دقت لازم را نداشتند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ما همان‌هایی هستند که پای شهید سلیمانی و رئیسی آمدند. چرا به مردم می‌گویید نمی‌توانید. دنیا در حال تغییر است. تازه برگشتید به ۲۰ سال قبل، چیزی که دولت روحانی ارزو داشت شهید رئیسی در بریکس و شانگهای انجام داد.

****بخش جمع‌بندی****
مردم،‌ اجازه دیوارکشی ندهید

زاکانی در بخش جمع‌بندی مناظره تلویزیونی امشب با نشان دادن یک کلید گفت: مردم این کلید یادتان هست؟ سال ۱۳۹۲ گفتند قرار است قفل از زندگی‌تان باز کنند اما هیچ قفلی را باز نکردند حتی قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلیدساز دیگری هم نیامد. تحریم برداشته نشد، پاسپورت عزیز نشد، سال آخر دولت روحانی آمد اما نه هسته‌ای درست و نه نان مردم.

وی ادامه داد: اکنون همان‌ها آمده‌اند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند، مراقب باشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است. وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند و یک آب رویش، داد که هیچ، فریاد می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم ادعا و اختلاف نکنید، مردم  این حرف یعنی خطاهای ما را به مردم نگویید. در واقع می‌گویند صدایش را در نیاورید. حتما به مردم می‌گویم.

زاکانی ادامه داد: عزیز و همکارم در تلویزیون دعوت به وحدت می‌کند ولی مشاورانش در ستادش اختلاف افکنی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند.  بعد اینجا عزیزم نهج‌البلاغه می‌خواند. امیرالمومنین خطاب به یکی از یارانش نوشت: «تو هرگز نمی‌توانی مدیریت کنی و پل افرادی می‌شوی که بر مردم ستم می‌کنند.» حضرت علی (ع) به ابوموسی اشعری گفت: «اگر می‌خواهی مذاکره کنی، مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن.» کسی که به این دو تکیه نمی‌کند، شقی است. ببینید چگونه مذاکره کردید.

وی ادامه داد: مردم،‌ اجازه دیوارکشی ندهید. اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. شما چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، ایرانی هستید. همه شما خواهان عدالت و طرفدار مبارزه با فساد و رفع تبعیض هستید. اجازه ندهید به دروغ دور شما دیوار بکشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقوام عزیز ایرانی در کار هم هویت زیبایی به عنوان تمدن ایرانی را خلق کرده‌اند. این خیانت و طراحی فریبنده را برای جلب رای انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: تنها اتحاد، همبستگی و وحدت است که موجب پیشرفت می‌شود. مردم ناامید نشوید آمده‌ام مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنم. نمونه‌های کارنامه‌ام را بیان کردم. جمعه ۱۸ تیر (۸ تیر) همه پای صندوق بیایید حتی اگر به بنده رای ندهید یا به مخالف من رای می‌دهید. چون هر رای شما رای به خط امام (ره)، اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.

Share