استاندار گیلان خبر داد؛

دولت ۱۰۰ میلیارد تومان از سهم خود را به چایکاران پرداخت کرد

استاندار گیلان گفت: هزار میلیارد ریال مطالبات چایکاران شمال کشور از قدرالسهم دولت امروز (پنجشنبه) به حساب آنان واریز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی، استاندار گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته، چایکاران شمال کشور قدرالسهم دولت برای خرید برگ سبز چای تا ۲۰ اردیبهشت امسال را دریافت کردند و بقیه مطالبات نیز در هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال جاری پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال معادل ۴۸ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته و بر اساس اعلام سازمان چای کشور تاکنون، ۵۰ درصد سهم کارخانجات بابت خرید برگ سبز چای نیز پرداخت شد.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: از آغاز برداشت برگ سبز چای، اردیبهشت تاکنون ۷۰ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده که ۴۴ هزار و ۸۰۰ تن  برگ سبز چای درجه یک و بقیه درجه ۲ است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از برنجکاران تداوم دارد افزود: این نوید را به شایکاران سخت کوش که با رنج و سختی  کشت و کار برنج را انجام می دهند، خواهم داد که بر اساس رویکرد دولت سیزدهم از آنان پشتیبانی کنیم.

استاندار گیلان اظهار کرد: برای تنظیم بازار شرایط خوبی فراهم شده جلوی واردات گرفته شد ضمن اینکه در سال جاری نیز برنامه‌ها برای جبران سال گذشته ادامه می‌یابد.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شد؛ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ جدید خرید هر کیلو برگ سبز چای درجه یک را ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ را ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

Share