زاکانی در مناظره؛

حجاب هم شرعی و هم قانونی است | تا آخر می مانم تا پزشکیان رئیس جمهور نشود

علیرضا زاکانی نامرد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با بی‌حجابان جز با احترام و مواجهه درست قانونی امکان‌پذیر نیست، گفت: خیلی از حرف‌ها جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه زن و دختر را به گونه‌ای قرار داده که فرصت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سومین مناظره صداوسیما، ضمن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، گفت: دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور، اساس خود را اجرای قانون اساسی گذاشته است.وی با بیان اینکه خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد، اظهار کرد: اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن‌گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند و یک مسئله نیستند که کسی بخواهد به پیرامون آن بپردازد لذا آنها باید دستگیری کنند و نیازی به دستگیری ندارند.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشته‌ایم.

زاکانی گفت: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود.وی عنوان کرد: زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد. این دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: اقدامات اساسی را دربسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقای آزادی، امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. زاکانی با اشاره به اینکه نباید حرف‌های خوب دیگران را فقط تکرار کرد، اظهار کرد: امام در دهه شصت بیانیه ۸ ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی نباید هیچ‌کس دخالت کند لذا در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند. در حریم عمومی هم قانون حاکم است که قواعد خودش را دارد.وی خاطرنشان کرد: حجاب هم شرعی و هم قانونی است؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست. احترام، احترام و احترام.

زنان و دختران ما فرصت‌اند اما این موضوع نادیده گرفته شده است

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: به‌عنوان یک پدر آن هم پدر سه دختر و به‌عنوان یک همسر باید بگویم که جمع بین خانه‌داری، همسری، فرزندآوری و تعلیم‌وتربیت این فرزند در خانواده به همراه فعالیت‌های اجتماعی کاملاً شدنی است.وی افزود:وقتی با دخترهایم صحبت می‌کنم که مشت نمونه خروار است می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان و بانوان چرا مورد غفلت واقع شده است.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: آقایان پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را بیان می‌کنند ولی دوستان شما ۳۲ سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند، آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخ دهد چون در دهه هشتاد هم شریک بودند.
زاکانی تصریح کرد: با فرار به جلو نمی‌شود پاسخ معتبر داد. خانم‌ها و دختران فرصت هستند. موضوع شایسته‌سالاری است. در دولت خدمت بیشتر از دوره‌های قبل از بانوان استفاده خواهیم کرد.وی ادامه داد: امروز در شهرداری بیش از گذشته از خانم‌ها استفاده می‌کنیم، همچنین به ۶۰۰ زن زندانی که آزاد شده‌اند خدمت ارائه می‌دهیم.زاکانی عنوان کرد: با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ زنان و دختران نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: حل مشکلات کشور بخش عمده‌ای به دست زنان و دختران سرزمین است، صرف میدان دادن به آنان هنر نیست؛ باید بدویم که این ظرفیت را در خدمت کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شویم.
زاکانی با اشاره به اینکه نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را، خاطرنشان کرد: آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی برگرفته از اسلام و مردم‌سالاری دینی این آزادی را به مردم داده است.وی افزود: آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی این حق را به مردم ایران داده است. به لطف الهی در تحقق اصول ۸، ۹، ۲۵ تا ۲۷ کاری می‌کنم تا با نهادسازی نوین، مردم کارشان تا پای صندوق‌های رأی تمام نشود بلکه بعد از صندوق نیز اثر و نظارت مردم بر مسئولان تشدید شود.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم نباید رأی بدهند و بروند بلکه باید بر مسئولان نظارت کنند و مسئولان باید پاسخگوی عملکردشان در برابر مردم باشند.

موضوع فیلترینگ از مصونیت جداست

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خود و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد.وی افزود: موضوع فیلترینگ هم از صیانت متفاوت است، صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ چیست؟ این مشخص شود.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقایانی که از فیلترینگ صحبت می‌کنند بی‌پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیامرسان‌ها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. تمام دنیا ضابطه‌مند از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.زاکانی گفت: بعد آمدند همین رفقایی که در ستادهای شما هستند دکان فیلترشکن باز کردند و شروع به مزاحمت برای مردم کردند.
وی افزود: دولت قائده‌مند دنبال کند و اگر سرور برخی از این پیامرسان‌ها به ایران بیاید دیگر فیلترینگی وجود نخواهد داشت.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کردن یک اصل برای هر کشوری است، مانع آن‌ها نشوید اگر آنها متعهد به قواعد کشور ما باشند مانعی ندارند.
زاکانی عنوان کرد: اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه هست؛ من سال ۸‍۱ سخنرانی داشتم برای دانشجویان و گفتم فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم. ولی کدام یک از آقایان در مجموعه‌شان از این هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.زاکانی تأکید کرد: از آمریکایی‌ها حداقل این را یاد بگیریم که وقتی به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند.
وی بیان کرد: درباره حجاب‌بان که آقای پزشکیان گفتند، باید به ایشان بگویم که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «دروغ را جدی و شوخی نگویید» لذا اگر دربارهٔ حجاب‌بان‌ها شوخی کردید در آن دنیا مؤاخذه می‌شوید و اگر جدی گفتید چون دروغ است توبه کنید. عناصری که در ستادتان هستند شما را به قعر چاه می‌برند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: حجاب را جز با گفتگو، احترام و قوانین نمی‌شود صیانت کرد. ممکن است البته کسی که مأمور باشد اصلاً پرده‌دری کند که آن هم قانون و چارچوبش وجود دارد.زاکانی اظهار کرد: بیشترین فیلتر در دهه ۹۰ و ناظر به مسئولیت خود آقای پورمحمدی صورت گرفته است. خوب است در این باره شفاف تر کنند.

نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود

زاکانی در ادامه دور دوم پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و پزشکیان این است که به ستادهایشان بگویند که اگر با یکدیگر هماهنگ می‌کنند لااقل در بیانشان آبرویتان را نبرند لذا با هم نگویند که این نامزد چیست و آن چیست و اگر با یکدیگر هماهنگ کرده‌اید بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند.وی افزود: در زمان دفاع مقدس یک جوان بودم و حاضر شدم آنچه که بود، وظیفه‌ام را انجام بدهم و نیز در دوره دانشجویی نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد، آن زمانی که دولت وقت می‌خواست سیاست‌زدگی را در دانشگاه دنبال کند، نگذاشتم و نیز در مجلس هم نگذاشتم کسی جیب مردم را در حوزه فساد اقتصادی بزند همان‌هایی که الان در ستادهای شما هستند و نه امروز می‌گذارم شما کلاه بر سر مردم بگذارید، خوب نیست.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: این چه نحوه صحبت‌کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟ هنر داشته باشید برنامه‌تان را بگویید؛ چرا تخریب می‌کنید.
زاکانی تصریح کرد: آقای پزشکیان شما قرآن و حدیث می‌خوانید و پایبندی شما پایبندی خوبی است و آدم باارزشی است ولی کلاه سرتان می‌گذارند. وقتی هم مجلس بودید کلاه سرتان می‌گذاشتند.در ادامه پزشکیان از راکانی پرسید: تا آخر می‌مانید دیگر؟زاکانی در پاسخ به پزشکیان گفت: حتماً؛ حتماً. حتماً می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید. شما کلی‌گویی می‌گویید و مطالبه‌گری فقط می‌کنید؛ برنامه ارائه کنید به مردم.
وی بیان کرد: اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چون ایشان بیشترین عاملیت را در این زمینه داشته است.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود؛ کاری که روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد، این شهید بزرگوار رئیسی توسعه داد؛ حالا او بدهکار است چون اتوبان درست کرده ولی دست‌انداز دارد به گفته شما.زاکانی بیان کرد: آقای پورمحمدی بگوید در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ که پیام‌رسان‌ها را فیلتر کردند نقش ایشان چه بوده است، یا ایشان از گذشته‌اش توبه کرده است که بعید می‌دانم یا به یک چیزی رسیده است لذا با هم با احترام گفت‌وگو کنیم و پاسخ همدیگر را بدهیم.

کتاب دغدغه‌های فرهنگی رهبری را به پزشکیان هدیه می‌دهم

زاکانی در بخش سوم مناظرات اظهار کرد: بنده ناظر به کارنامه خود در این مدت می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق دهم به کاری که می‌خواهم در آینده انجام دهم.
وی افزود: معتقدم که وظیفه دولت سیاست‌گذاری فعال و حامی است و نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فرهنگ همچون یک‌هوا است که سبب حیات خواهد شد، گفت: دولت خدمت دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است، ذائقه مردم هم یک ذائقه معلومی است این‌طور نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند. فرهنگ امری است که اگر ملتی با او آشنا شد آیندۀ خود را می‌تواند به بهترین نحو بسازد.
زاکانی بیان کرد: فیلم بی بدن را که سال گذشته سازمان فرهنگی هنری شهرداری ساخت این تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است. ما حدود ۲۰۰۰ صندلی را احیا کردیم الان ۵۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر نیز می‌سازیم تا به جشنواره برسد لذا توسعه زیرساختهای فرهنگی یک امر جدی است.
وی تصریح کرد: به اقتصاد فرهنگ باید دقت کرد و هم افزایش تولیدات پرمحتوایی و صادرات را مدنظر قرار داد. توجه به بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد.
وی افزود: جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیرمتخصص کار دیگری است که انجام خواهیم داد. توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و نشاط فرهنگی و حوزه فیلم، سینما، انیمیشن و حقوق مالکیت‌ آنها موضوعات متعددی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: لذا موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتابخوانی یک امری است که ملتی با آن آشنا شود آینده خودر را می‌تواند برپایه تجارب پیشینیان بسازد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در اینجا دو کتاب معرفی می‌کنم، یکی دغدغه‌های فرهنگی برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است که به آقای پزشکیان تقدیم می‌کنم. کتاب دیگر، کتاب سال‌های بنفش است که درباره عملکرد دولت آقای روحانی است.
زاکانی اظهار کرد: اگر این را مردم مراجعه کنند، فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند. از آن سیاه‌چاله که دوستان می‌خواهند ما را برگردانند به آن، پرهیز می‌دهد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در واکنش به پزشکیان گفت: بنده، نه خدا هستم و نه ملت؛ امّا این دوران گذشته که کسی عکس ما را بکشد و کلمه مار را تصویر دهد، مردم امروز آگاه هستند و کلاه سرشان نمی‌رود لذا توهین به بصیرت مردم نکنید.

باید به فرهنگ به‌عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد

زاکانی در ادامه بخش سوم مناظرات، گفت: امروز، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و این روز را به همه مبلغین در سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم.
وی افزود: موضوع مردم‌سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست آن هم در پای صندوق‌های رأی خلاصه نمی‌شود، این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت، دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکارها و فناوری‌ها برای‌ ما در این مسیر اهمیت دارد. شادی‌های میلیونی طی دو سال گذشته را شاهدید که فاخر است. در حوزه تعلیم‌وتربیت نیز زیرساخت‌های شهرداری را پشت سر مدارس و مساجد قرار دادیم.
زاکانی مطرح کرد: باید به فرهنگ به‌عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و بر مدار تحولات و جهش‌های جامعه از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد.
وی افزود: فیلم، سریال، نمایش‌خانگی، کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به حمایت جدی دارد چون این مسئله کمک به رفع ضعف و انتقال مؤثر پیام به مخاطب و موجب عمق‌بخشی و ماندگاری پیام می‌شود.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه آثار هنری شناسنامه دوران مختلف کشور است، اظهار کرد: باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت. باید امکانات آنان را بسیج کرد چراکه ما محتاج به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم تا بیشترین اثر، همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم.
Share