در جلسه علنی مجلس؛

حاجی‌بابایی: بانک‌ها همراهی لازم برای پرداخت تسهیلات ندارند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بانک‌ها همراهی لازم برای پرداخت تسهیلاتی مصوب مجلس ندارد و این باعث نارضایتی مردم و تولید کنندگان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی گزارش وزیر اقتصاد درباره روند حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید در جمع‌بندی اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲.۳۱ همت برای تولید در نظر گرفته شد که با احکامی بودجه به ۷۷ همت رسید که از میزان ۳۱ همت عملیاتی شده، همچنین از این مقدار تنها ۱۳۴۷ همت نقدی و بقیه اوراق قرضه است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۱۰۰ همت تکلیف بانک‌ها بوده که به خوبی عملیاتی نشده است؛ لذا بانک‌ها انباشت این مبالغ را دارند و نظارتی بر کار آن‌ها نمی‌شود. قرار بود ۳۱ همت در سال ۱۴۰۲ به صورت تلفیقی به بانک‌ها داده شود که تا ۳ برابر افزایش پیدا کند اما بانک‌ها همراهی لازم و کافی در این رابطه نداشتند.

حاجی‌بابایی یادآور شد: باید ۷۰ درصد از ۳۱ همتی برا تولید ۱۴۰۲ برای تولید به استان‌ها داده شود منت‌ها گزارش هیات امنای استان‌ها حاکی از این است که صرفا ۲۰ درصد از سهم مرتبط با استان‌ها عملیاتی شده و نظارتی در این رابطه نیست. لازم است وزیر اقتصاد در این باره نظارتی کند.

وی با اشاره به بودجه تولید در سال ۱۴۰۳، بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۳.۳۱ همت اعتبار برای تولید پیش بینی شده که ۷۰ درصد آن معادل حدود ۲۲ همت در اختیار استان‌ها است؛ ویژگی بودجه امسال این است که باید این کار ماهانه انجام بپذیرد و یک دوازدهم پرداخت شود و صدرصدتخصیص‌یافتهه تلقی شود. انتظار می‌رود دولت این بودجه را بر اساس یک دوازدهم در اختیار استان‌ها قرار دهد.

نایب رئیس مجلس افزود: متاسفانه بانک‌ها همراهی لازم برای پرداخت تسهیلاتی مصوب مجلس ندارد و این باعث نارضایتی مردم و تولید کنندگان شده است، افرادی که قرار بود تسهیلات برای ایجاد اشتغال خرد در اختیار آنان قرار گیرد.

حاجی‌بابایی بیان کرد: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای برخی اقلام اجرایی نشده است قرار کارهایی همچون اعطای کالابرگ به عنوان مکمل کار صورت گیرد اما به خوب انجام نشده یا اینکه آثار بیرونی آن گرانی‌های عجیب و غریبی در برخی اقلام مانند شکر حبوبات و این قبیل اقلام است.

Share