این اعداد برای ایرانی ها یک رویاست

تورم ۲.۵ درصدی اروپا؛ کمترین با ایتالیا ۰.۰۹ درصد و بالاترین با بلژیک ۵.۵ درصد

تورم منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، ژوئن (اردیبهشت / خرداد) مطابق با پیش بینی ها، به ۲.۵ درصد کاهش یافت. تورم در منطقه یورو در ماه قبل از آن (می – فروردین / اردیبهشت)، ۲.۶ درصد بود که نشان دهنده کاهش ۰.۱ درصدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، تورم منطقه یورو در ماه گذشته میلادی به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

این آمار از سوی سازمان آمار یورو (یورواستیت) اعلام شده است.

منطقه یورو شامل ۲۰ کشور اروپایی است که واحد پول آن‌ها مشترک آن‌ها رسما «یورو» است. این ۲۰ کشور شامل: اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا و کرواسی هستند.

دو کشور کوزوو و مونته نگرو هم گرچه واحد پول آن‌ها یورو است اما جزء محدوده رسمی یورو به شمار نمی‌آیند.

از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۲۰ کشور عضو واحد پول مشترک یورو هستند. یورو بعد از دلار امریکا، معتبرترین ارز جهان است. بیتشرین معاملات جهان ابتدا با دلار و سپس با فاصله با یورو انجام می‌شود.

آمار تورم در منطقه یورو – اروپا

تورم منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، ژوئن (اردیبهشت / خرداد) مطابق با پیش بینی ها، به ۲.۵ درصد کاهش یافت. تورم در منطقه یورو در ماه قبل از آن (می – فروردین / اردیبهشت)، ۲.۶ درصد بود که نشان دهنده کاهش ۰.۱ درصدی است.

در آلمان، تورم ماه گذشته میلادی به ۲.۵ درصد رسید که نشان‌دهنده کاهش نسبت به تورم در ماه قبل از آن یعنی ۲.۸ درصد است.

تورم فرانسه هم از ۲.۶ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

در میان اعضای منطقه یورو، بلژیک در ماه گذشته (ژوئن – اردیبهشت / خرداد) شاهد بالاترین تورم بود. نرخ تورم در این کشور به ۵.۵ درصد رسید. این رقم بالاترین سطح از اوت ۲۰۲۳ تاکنون است یعنی بالاترین در ۱۰ ماه گذشته.

بررسی جزییات تورم منطقه یورو نشان می‌دهد بالاترین تورم با ۴.۱ درصد متعلق به بخش خدمات است که نسبت به ماه قبل از آن (می – فروردین / اردیبهشت) تغییری نداشت. پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو است که از ۲.۶ درصد در دو ماه قبل، به ۲.۵ درصد در ماه قبل رسید.

کشورهای عضو منطقه پول واحد یورو در اروپا

در مورد کالاهای صنعتی غیر انرژی نیز کاهش ۰.۷ درصدی در مقایسه با دو ماه قبل (می – فروردین / اردیبهشت) قابل مشاهده است. قیمت انرژی حدود ۰.۲ درصد کاهش یافت در حالی که درصد کاهش در ماه می‌به ۰.۳ درصد رسید.

هلند نیز شاهد افزایش نرخ تورم از ۲.۷ درصد به ۳.۵ درصد بود که به بالاترین سطح خود از آگوست ۲۰۲۳ تاکنون رسید.

تورم ایتالیا هم در دو ماه اخیر از ۰.۸ درصد به ۰.۹ درصد افزایش یافت که همچنان از میانگین تورم یورو بسیار کمتر است. تورم فنلاند هم از ۰.۴٪ به ۰.۶٪ رسید.

تورم لتونی از ۰ درصد به ۱.۴ درصد و لیتوانی از ۰.۹٪ به ۱٪ افزایش یافت.

بانک مرکزی یورو / اروپا – شهر فرانکفورت آلمان

Share