تحلیل روزنامه اصولگرای صبح نو؛

کار برای نیروهای انقلاب آسان نیست | شرایط بسیار شبیه انتخابات ۱۳۹۲ است

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ از لحاظ آرایش و تأیید صلاحیت‌ها بسیار شبیه انتخابات ۱۳۹۲ است که در آن انتخابات نیز اصول‌گرایان به دلیل تعدد کاندیداها و عدم اجماع نتیجه را به رقیب واگذار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محبوبه نیاورانی- سردبیر “صبح نو” روزنامه نزدیک به محمدباقر قالیباف در سرمقاله خود نوشت:

روز گذشته شورای نگهبان در موعد مقرر اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و رقابت‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم رسما آغاز شد. نامزدهای تأیید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات همه طیف‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را نمایندگی می‌کنند که این موضوع نوید یک «انتخابات رقابتی» را می‌دهد؛ چراکه برگزاری انتخابات رقابتی یک فرمان است و همواره رهبر معظم انقلاب بر «رقابت»، «سلامت»، «امنیت» و «مشارکت» به‌عنوان مؤلفه‌های برگزاری انتخابات تأکید داشته‌اند. به‌ویژه آنکه اصلاح‌طلبان نیز از تأیید صلاحیت خرسند هستند و بهانه‌ای برای عدم شرکت در انتخابات ندارند. جبهه اصلاحات قبل از اعلام تأیید صلاحیت‌ها سه گزینه مورد حمایت خود را در انتخابات اعلام کرد که آقای پزشکیان یکی از سه کاندیدای مورد حمایت این جبهه است.
از سوی دیگر این امر موجب وحدت در میان جبهه چند شقه شده اصلاحات می‌شود و بدون اختلاف، تمام رأی این جناح در سبد آقای پزشکیان ریخته خواهد شد. شاید تأیید صلاحیت پزشکیان بهترین خبر برای اصلاح‌طلبان است؛ چراکه آقای آخوندی و جهانگیری به دلیل حضور در دولت روحانی، رأی منفی بسیاری داشتند.  اما در طرف مقابل، کار برای نیروهای انقلاب آسان نیست و اگر نتوانند به اجماع برسند، ممکن است نتیجه انتخابات را واگذار کنند. درواقع انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ از لحاظ آرایش و تأیید صلاحیت‌ها بسیار شبیه انتخابات ۱۳۹۲ است که در آن انتخابات نیز اصول‌گرایان به دلیل تعدد کاندیداها و عدم اجماع نتیجه را به رقیب واگذار کردند. بنابراین «وحدت» لازمه پیروزی نیروهای انقلابی در این دوره از انتخابات است و باید از تجربه‌های گذشته درس بگیرند. هرچند متأسفانه تخریب‌ها و تهمت‌ها حتی جای رقابت سالم را هم گرفته است؛ گرچه فرصت برای اتحاد وجود دارد. حال که از روز گذشته سوت آغاز رقابت‌های انتخابات زده شده و شورای نگهبان نیز به خوبی زمینه‌ برگزاری یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالا را فراهم کرده است، هم انتخاب‌کنندگان و هم انتخاب‌شوندگان مسئولیت‌هایی برعهده دارند که باید آنها را به نحو احسن انجام دهند. مسئولیت اصلی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها، رقابت سالم و رعایت اخلاق انتخاباتی و قواعد بازی است و وظیفه مردم نیز مشارکت آگاهانه است که با انتخاب درست و نگاه به کارنامه و کارآمدی نامزدها، موجب تقویت ارکان نظام و رفع مشکلات کشور شوند، ان‌شاءالله.

Share