از مذاکره در هر شرایطی استقبال کنیم

پورمحمدی: برجام چک بی محل هم که باشد مرد هستیم و نقدش می کنیم

پورمحمدی در واکنش به اینکه گفته می‌شود برجام چکی است که باید نقد شود، گفت: چه چک با محل به ما بدهند چه چک بی محل، مرد هستیم چک را نقد کنیم حداقل به بازار می‌رویم و با نرخی آن را نقد می‌کنیم اگر کسی چکی دست ما داد رها نمی‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی پورمحمدی نامزد ریاست‌جمهوری در میزگرد تخصصی برنامه‌های تبلیغاتی گفت: جامعه‌ای می‌تواند در فراسوی مرزهای خودش تلاش موفق داشته باشد، امنیت خودش را برقرار کند و مردم را از تعرض بدخواهان حفظ کند که توان داخلی کامل داشته باشد.وی اضافه کرد: کشور باید عزت و شأن ارزنده داشته باشد.

پورمحمدی تاکید کرد: ما یک پیام بلند برای انسان‌ها داریم و مدعی ساختن جامعه‌ای برجسته برای انسان‌ها هستیم.وی گفت: پیام ما بهبودی زندگی مادی و سعادت در زندگی جاودانه است و همه انسان‌ها مشتاق چنین پیامی هستند.

پورمحمدی اظهار داشت: بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشیم تا پیام خودمان را به خوبی برسانیم و از حقوق دیگر انسان‌ها مخصوصا مظلومین دفاع کنیم.وی اضافه کرد: ما حامل پیام بهبودی و سلامت در زندگی مادی و سعادت در زندگی جاودانه برای انسان‌ها هستیم.پورمحمدی در بخشی از سخنان خود گفت: برخی افرادی که حرف می‌زنند، نویسندگان و سخنورهای خوبی هستند اما کارگزاران خوبی نیستند و دست‌شان به آچار و پیچ هم نخورده است.
نامزد چهادرهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری با بیان اینکه برخی از مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم ها است، یادآور شد: دیپلماسی کشورمان باید با برنامه‌ریزی موانع را از سر راه کشور بردارد. نباید اجازه دهیم دشمنان شاخص‌های اقتصادی کشورمان را تعیین کنند.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخشی از این میزگرد در واکنش به سوالات کارشناسان برنامه گفت: این سوالات مثل امتحان کنکور کارشناسی ارشد و دکتراست.وی اظهار داشت: ما مدعی ساختن جامعه‌ای شایسته و برجسته برای انسان‌ها هستیم.
پورمحمدی اظهار داشت: طبق فرمایشات رهبری ما باید دولت و ملت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از منافع خود در داخل و خارج از کشور دفاع کنیم.وی خاطرنشان کرد: ما امروز در جایگاه مناسبی در عرصۀ بین‌المللی قرار گرفتیم.
این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه دشمنی‌ها ابدی است و نه دوستی‎ها، اظهار داشت: نه دشمنی کشورها با یکدیگر همیشگی است، نه دوستی کشورها و ما باید فهمی درست از روابط بین‌الملل داشته باشیم تا با تکنیکی درست برنامه های خود را عملی کنیم.
پورمحمدی ادامه داد که بسیاری از نیازمندی ها در گرو ارتباطات است. داد و ستدها، تامین نیازها و برجستگی هایی که در طرف ما است، دیگران طالب و مشتری اش هستند.
وی اضافه کرد: یک کشور در عرصه های مختلف باید به حیات خود ادامه دهد ابتدا باید به امنیت و پایداری اش و سپس منافع اقتصادی اش توجه کند، نکته دیگر عزت و پرستیژ است. باید با عزت و جایگاه مناسب و شانی ارزنده به حیات خود ادامه دهد.
پورمحمدی گفت: انسان ها می خواهند با هم در ارتباط داشته باشند و گفت و گو کنند و تبادل معلومات، احساسات، عواطف و نیازها داشته باشند و در ارتباطات فرهنگی این را می توانیم رقم بزنیم. وی اضافه کرد: برای جامعه ما و جامعه اسلامی نکته دیگری وجود دارد؛ ما یک پیام بلند برای انسان ها داریم. ما مدعی ساختن جامعه ای نیکو و شایسته و برجسته برای انسان ها هستیم.
وی اضافه کرد که یک کشور اگر می خواهد در عرصه های مختلف به حیات خودش ادامه بدهد، باید ابتدا امنیت خود را ایجاد کند، سپس منافع اقتصادی را تامین کند و به معیشت مردم رسیدگی کند.
پورمحمدی با بیان اینکه بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشیم تا پیام خودمان را به خوبی برسانیم و از حقوق دیگر انسان‌ها مخصوصا مظلومین دفاع کنیم، افزود: ما باید بتوانیم جبهه مظلومین و حق‌پرستان را تشکیل دهیم.
پورمحمدی گفت: ۱۵ همسایه با فرهنگ‌ها و منابع و توان اقتصادی مختلف داریم که بازارهای خوبی برای ما دارند و نیازهای ما را نیز می‌توانند تامین کنند.وی با بیان اینکه باید از روابط با چین، روسیه، آفریقا و آمریکای لاتین استفاده کرد اضافه کرد: عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای چون شانگهای و بریکس و دی ۸ مهم است و یکی از مهم‌ترین کارهایی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، حوزه دیپلماسی اقتصادی است.
پورمحمدی در ادامه این میزگرد با بیان اینکه دشمنان برای نرسیدن ما به خواسته هایمان تلاش بسیاری کردند و می‌کنند، گفت: دشمن پس از تحریم‌ها، نقشه‌ها و دشمنی‌ها و پس از تحمیل جنگ و شرایط ناخواسته برای ما و برای نرسیدن کشورمان به آرمان‌های خود تلاش بسیار کرد اما کشور ما توانسته از سرزمین خود دفاع کند و امروز به صورت قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش‌آفرین در عرصه بین‌المللی ظاهر شود.
پورمحمدی در بخش دیگری با بیان اینکه سفارتخانه‌ها به محل استراحت تبدیل شده است، گفت: از این وضعیت چیزی درنمی‌آید و تا به حال هم چیزی درنیامده است.
وی اضافه کرد: هر سفیری را انتخاب کنم با او شرط می‌کنم منافع ملی برایش مهم باشد و بی‌خوابی بکشد.
وی همچنین با بیان اینکه موضوع فلسطین تسلط غرب بر منافع و امنیت منطقه است، افزود: ما در فلسطین از تمدن دیرین ایران و نه اسلام دفاع می‌کنیم.ما برای تحکیم تمدن‌مان باید از فلسطین دفاع کنیم. وی اضافه کرد: کسانی که ادعا می‌کنند ما داریم در فلسطین هزینه می‌کنیم از شرایط آگاهی ندارند. دفاع ما از منافع‌مان و البته آرمان‌مان است.
پورمحمدی گفت: آمریکا و اسرائیل خلاف موجودیت خود تغییر نمی‌کنند اما حوادثی می‌تواند این رویکردها را برای فضای کوتاه تغییر دهد. یک مو از خرس کندن هم غنیمت استنامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: ماهیت آمریکا و اسرائیل تغییر نمی‌کند اما نباید موقعیت‌ها را در کشمکش ها را از دست داد و غفلت نکرد. باید لحظه ها را به خوبی شناخت و شکارچی خوبی بود. بروکراسی ما چنگ انداخته جلوی پیشرفت ما و باید از چنگال اختاپوس دیوانسالاری رها شویم.
پورمحمدی در ادامه درباره ماجرای شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف، در زمان مسئولیتش گفت: ما دسترسی‌های خوبی داریم اما محیط افغانستان تعریف شده در قالب کلاسیک نیست. طالبان چگونه توسعه پیدا کردند و به سرعت شهر به شهر توسعه پیدا کردند؟! برای همه غافلگیرانه بود ژنرال دوستم به راحتی‌ها باور نمی‌کردیم سقوط کند. عوامل داخلی افغانستان و مجاهدین نیز درگیر موضوع بودند. یک مسئله جدی این بود که طالبان به این دلیل که می‌خواستند حاکم شوند تصور این بود که از محل‌های دیپلماتیک دوری خواهیم کرد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طالبان اعلام کردند که ما نبودیم و عوامل سرخود این حمله را انجام دادند. ما کارشناسان مجربی در مراکز دیپلماتمیک در کابل،‌ هرات و مزارشریف داشتیم و دفاتر غیررسمی نیز داشتیم. برآورد دوستان ما به این سرعت نبود! ما و وزارت خارجه به این جمع بندی رسیدیم که از خود دوستان و عوامل کمک بگیریم. خلبان را هیچ وقت محاکمه نمی‌کنند چراکه وی می‌گوید که من تمام دقت خود را برای پرواز سالم خواهم کرد. ما دیپلمات‌های خود را با اشراف و هوش زیاد سعی کردیم که بازگردانیم. رفت و آمد و گفتگو شد و درنهایت به عهده خودشان گذاشتیم.
وی تاکید کرد: به آنها اعلام کردیم که هر زمان احساس نیاز کردید تخلیه کنید. ما در فضای دیپلماتیک باید تدابیری پیش‌بینی کنیم که کشور به مخاطره نیافتد. تصمیمات غلط با عکس العمل در وقت خود نشان ندادن و ضعیف تصمیم گرفتن بحران ساز خواهد بود. تجربه های گذشته کمک می‌کند که در این جهت بتوانیم به موقع تصمیم بگیریم.
پورمحمدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جمله «برجام چکی است که باید نقد شود» گفت: نمی‌خواهیم شعر بگوییم که اگر کسی گفته چکی است که باید نقد شود ما بگوییم چک بی‌محل بوده است. ما با گذشته تفاوت داریم و موقعیت‌مان برجسته است و جای نگرانی نیست.وی افزود: دیدید مال‌خرها در بازار چک بی‌محل را با یک عددی نقد می‌کنند؟ چه چک با محل چه چک بی‌محل به ما بدهند مثل مرد آن را در بازار نقد می‌کنیم.
پورمحمدی ادامه داد: فرض هم بر این بگیریم که برجام یک چک بی محل است. حرف ما بالاتر از این است. با تمام بهره برداری از هوش و جسارتمان از هیچ حرکتی فروگذار نباید باشیم. باید با قدرت از منافع ملت ایران در صحنه های سخت حضور پیدا کرد. ما مرد حضور در میدان های سخت هستیم. ما مرد هستیم تا چک را نقد کنیم و اگر چکی به دست ما دادند رها نمی‌کنیم. ما مرد بازی در میدان‌های سخت و بزرگ هستیم؛ شاید هم شهید شویم.

پورمحمدی در بخش دیگری گفت: چه اشکالی دارد که وزیری با ما همفکر نیست انتخاب کنیم؟این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: من مدیر یک جناح نیستم و منتخب یک ملت هستم.

وی با بیان اینکه نیازمند به یک اجماع سازی هستیم، افزود: وقتی وزیر کشور شدم با موافقت آقای احمدی‌نژاد به ۲۰ استاندار اصلاحات که بعضی‌شان گرایش‌های تندی هم داشتند پست دادم. به منافع ملی باید اولویت دهیم چرا که با این سیاست همه جناح ها و مردم و نظام سود می برند.

این نشست با محوریت «سیاست خارجی» برگزار شد که محمدکاظم سجادپور کارشناس روابط بین‌الملل، ابراهیم متقی کارشناس علوم سیاسی و فواد ایزدی کارشناس مطالعات آمریکا و حجت‌الله ایوبی – رئیس ستاد انتخابات پورمحمدی – و سیدمصطفی ابطحی – مشاور پورمحمدی که از معاونان وزارت ارشاد در دولت حسن روحانی بود – در آن حضور داشتند.

 

Share