قانون شکنی شرکت های دولتی

واریز سود مرحله سوم سهام عدالت منتفی شد؟ هنوز خبری از سود نیست

در حالی که کمتر از ده روز به پایان خردادماه باقی مانده، هنوز هیچ کدام از شرکت‌هایی که باید سود سهام را به حساب سمات واریز می‌کردند به تعهد خود عمل نکرده‌اند و پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از اکونگار، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در اردیبهشت ماه در واکنش به تاخیر شرکت‌ها در واریز سود به حساب سمات اعلام کرد که ابتدای خرداد سود مرحله سوم سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود.

وزیر اقتصاد در نخستین روز خردادماه و همزمان با تشییع پیکر ابراهیم رئیسی در یک برنامه تلویزیونی با تشریح اقدامات هیات دولت، بر عملیاتی شدن وعده‌ها تاکید کرد و گفت: سود مرحله سوم سهام عدالت بدون شک قبل از پایان دولت سیزدهم به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

در حالی که کمتر از ده روز به پایان خردادماه باقی مانده، هنوز هیچ کدام از شرکت‌هایی که باید سود سهام را به حساب سمات واریز می‌کردند به تعهد خود عمل نکرده‌اند و پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

هنوز شرکت‌ها سود را به حساب سمات واریز نکرده‌اند

روز گذشته، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح آخرین جزئیات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده همچنان تعدادی از شرکت‌ها سود سهام عدالت را بصورت کامل پرداخت نکرده اند. فهرست و اطلاعات این شرکت‌ها را به کمیته تخلفات ارسال کردیم تا با آن‌ها برخورد لازم صورت پذیرد.

برخورد با شرکت‌های متخلف

پیشتر، رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم اعلام کرده بودند که در صورت خلف وعده شرکت‌ها با آن‌ها برخورد خواهد شد، اما با گذشت سه ماه شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر نقدینگی وضعیت مناسبی ندارند و به همین دلیل واریز سود انجام نشده است.

پیگیری وضعیت سهام عدالت از طریق سامانه

بسیاری از سهامداران تصور می‌کنند که تاخیر در واریز سود سهام عدالت دلایلی مانند حذف آن‌ها از لیست سهامداران است.

بر اساس اعلام سپرده‌گذاری مرکزی، سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir در دسترس مردم قرار دارد تا از طریق آن به‌راحتی بتوانند به جزئیات و اطلاعات مربوط به سهام عدالت خود، از جمله مشاهده دارایی سهام عدالت، دسترسی پیدا کنند.

روش آزادسازی سهام عدالت

علاوه بر این، افراد در صورت تمایل این امکان را دارند که با استفاده از سامانه سهام عدالت برای آزادسازی سهام عدالت خود اقدام کنند. از سال ۱۳۹۹ این امکان برای دارندگان سهام عدالت فراهم شد که سهام خود را بفروشند. بنابراین، در حال حاضر دارندگان این سهام هم امکان نگه‌داری سهام نزد خود را دارند و هم می‌توانند آن را بفروشند و واگذار کنند.

استعلام وضعیت سهام عدالت با کد ملی

جهت دریافت استعلام سهام با کدملی تنها داشتن کد سجام کافی است. برای دسترسی به اطلاعات، کاربران بازار سرمایه باید وارد سایت سمات به آدرس www.csdiran.ir شوند. سپس به درگاه یکپارچه ذینفعان وارد شده و ثبت نام کنند. پس از تکمیل اطلاعات، کاربران با کدملی و رمزعبور می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند.

Share