پزشکیان در میزگرد اقتصادی؛

من به قدرت برسم طبق قانون سفره های اختصاصی را جمع می کنم

پزشکیان در پاسخ به سوال بحرینی که پرسید شما تعهد می کنید که این سفره های اختصاصی را جمع کنید، گفت: من قطعا اگر به قدرت برسم حداقل در این رابطه آن چیزی که قانون است را پیگیری و اجرایی خواهم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه در برنامه میزگرد اقتصادی که از ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه تا ساعت ۲۴ از شبکه یک سیما پخش شد، حضور یافت.

پزشکیان در این برنامه که دومین برنامه تلویزیونی وی است، به تشریح برنامه های خود در حوزه اقتصاد پرداخت و به پرسش کارشناسان پاسخ داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این برنامه کارشناسان محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده ادوار مجلس،‌ یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی،‌ داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاوران احمد میدری معاون وزیر کار در دولت یازدهم، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در دولت های دهم و یازدهم همراهی کردند.

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنانش با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: ایشان جامعه را به طبقاتی دسته بندی می کنند و می‌فرمایند پاسداران و نظامیان باعث امنیت جامعه هستند. قضات در دسته دیگر هستند و در ادامه می فرمایند هیچ کدام از این ها نمی توانند پایدار بمانند مگر با تجار و صاحبان صنعت.

بدون تاجر و صنعتگر جامعه غیرپایدار است

وی اضافه کرد: چهارمین گروه، تاجران و صاحبان صنعت هستند که بدون آنها جامعه غیرپایدار است. ما امروز در کشورمان همین نگاه را باید بپذیریم و قوانین را بر اساس آن تنظیم کنیم. باید بپذیریم که بدون تاجر و صنعتگر بقیه غیر پایدار و بیخود هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به وضعیت موجود اشاره کرد و اظهار کرد: شاخص های مهم اقتصادی کشور به استناد بانک مرکزی، نماگرهای اقتصادی، وزارت اقتصاد، مرکز مدیریت بدهی های دولت مشخص شده است.

پزشکیان با بیان اینکه بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز سال ۱۴۰۰ از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده و ۱۸۷ همت افزایش داشته‌ایم، گفت: بدهی دولت به بانک ها از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ همت رسیده و نزدیک به دو برابر شده است.

وی یادآورشد: انتشار اوراق مالی طی آن سال ها ۷۵۲ همت شده است. یعنی دو برابر آنچه در شهریور ۱۴۰۰ وجود داشت. تورم طی سه سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۱۴۰۳ تورم گوشت قرمز و سفید ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما در گروه کشاورزی منهای ۲.۲ درصد و گروه صنایع و معادن بدون نفت منهای نیم درصد بوده است. در واقع رشد ۵.۷ درصد اقتصاد برای نفت بوده است.

پزشکیان با اشاره به وضعیت ارز ترجیحی گفت: ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است. نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول رانت به عده ای داده ایم.

گرانی و مشکلات کمر مردم را خم کرده است

وی تاکید کرد: کارمندان دیگر نمی توانند راحت زندگی کنند. خانه نمی توانند اجاره کنند. بازنشسته ها گرفتار هستند و قدرت خرید ندارند. با پولی که می گیرند به خاطر تورم وحشتناک زندگی خودشان را تامین کنند. همه نگران و ناراضی هستند. اگر جلوی تورم گرفته نشود با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد. این گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کرده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهداف سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران گفت: تمام دولت ها قرار بود ما را به این سیاست ها برسانند. چرا نرسیدیم؟ چون الزامات را رعایت نکردیم. یک عده به اسم کارشناس در سیستم هستند و کارشناس نیستند.

پزشکیان ادامه داد:‌ سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می شکند. وزارت صنعت و معدن هر روز یک بخشنامه ای صادر می کند و تولید کننده نمی داند چه خاکی بر سرش بریزد. تولید کننده نمی داند اگر سرمایه گذاری کند فردا چه بلایی سرش می آید.

وی با انتقاد از قوانین خلق الساعه و آدم های غیرکارشناس تاکید کرد: هیچ بیماری امکان ندارد وقتی مریض شد دنبال پزشک هم حزبی بگردد. ما دنبال کارشناس نگشتیم و آدم هایی را سر کار گذاشتیم که این کاره نبودند. خب معلوم است که نمی توانند راه حل بدهند. روابط خارجه را باید بدون تنش کنیم و با همه دعوا نکنیم. آدم هایی که آنجا نشستند بلد نبودند بروند صحبت کنند.

پزشکیان ادامه داد:‌ سازمان امور مالیاتی خودش کمر تولید کننده را می شکند. وزارت صنعت و معدن هر روز یک بخشنامه ای صادر می کند و تولید کننده نمی داند چه خاکی بر سرش بریزد. تولید کننده نمی داند اگر سرمایه گذاری کند فردا چه بلایی سرش می آید.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مذاکره با خارجی‌ها مشارکت ایجاد نمی کنند و سرمایه گذار را جذب نمی کنند. سرمایه گذار را پشیمان می کنیم که در کشور ما سرمایه گذاری کند. اگر سرمایه گذاری خارجی بیاوریم، می توانند جلوی فشار را بگیرند.

برای حل مشکلات به دنبال هم حزبی های خود نرویم

پزشکیان افزود: اگر می خواهیم مشکل حل شود در مقررات، اجرا، نظارت، ارتباط بین المللی و سرمایه گذاری ها باید رفتار و نگاه مان را عوض کنیم. باید سراغ کارشناسان برویم و سراغ هم حزبی های خودمان نرویم. ما داریم مغزها را فراری می دهیم. در بخش صنعت دیجیتال هسته و پوسته اقتصاد دیجیتال را بین ایران و کشورهای اروپایی مقایسه کرده اند. در هسته یعنی تولید سخت افزار ما ۴.۵ درصد از دی جی پی را داریم که در اروپا ۶ درصد است. اما در پوسته اروپا ده درصد و ما دو درصد هستیم. یعنی ما باید ۸ درصد رشد پیدا کنیم.

وی با تاکید بر این که ظرفیت اقتصاد دیجیتال برای رشد در ایران قابل توجه است، اظهار کرد: این ظرفیت می تواند در شرایط تحریم راهگشا باشد. پیشران این فاصله ۸ درصد استارت آپ ها هستند. ما با فیلترینگ بستر مهاجرت را در استعدادها مهیا کردیم. یعنی اجازه دادیم مغزها بروند. شرایط را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم نکردیم و مقررات را اصلاح نکردیم. حقوق مالکیت کشورهای خارجی را بر هم زدیم. در کل به جای تسهیل آزار دادیم. اگر این کار را نمی کردیم این جا نبودیم.

در کشور ما هر وزارتخانه ای برای خودش شاه است

این نامزد انتخابات در پاسخ به این سوال که آیا تیم شما سابقه دارند، گفت: هر تغییری سه اصل دارد. باید مشخص کنیم چه کسی مسئول است و باید چگونه عمل کند و پاسخگو باشد. در کشور ما هر وزارتخانه ای برای خودش شاه است و کار خودش را می کند. به قانون عمل نمی کند و ما پیگیری نمی کنیم.

پزشکیان ادامه داد: سال ۱۳۷۸ قانون کد ملی و کدپستی و ماده ۱۶۹ مالیات ها را نوشتند ولی اجرا نکردند. همین ها را اجرا می کردند مگر می شد دزدی کرد؟ اگر اجرا می کردند من نمی توانستم رانت بگیرم و رانت بدهم. حضرت علی(ع) وقتی به قدرت می رسد می گوید گردنم را در برابر حرف هایم گرو می گذارم. اگر اجرا نکردم گردنم را بزنید.

وی یادآورشد:‌این در حالی است که در سیستم ما کسی نمی پرسد چرا به قانون عمل کردی یا عمل نکردی. در بنگاه از اقوام خودشان نیرو و مدیر می گذارند و بنگاه ضرر می کند و فوق العاده مدیریت هم می گیرند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از وزیر پرسیدم که چرا اجرا نکردی! دو سال زمان برد تا به مجلس بیاید چرا که‌ مجلس مدام در حال قانون‌گذاری بود.

پزشکیان گفت: اگر قانونی می نویسیم باید به آن عمل شود و اگر کسی عمل نکرد باید یقه آن آدم را بگیریم؛ این آدم ها می آیند و پاسخگو نیستند و مردم را فراری می دهند و ضد انقلاب می کنند، بعد فوق العاده مدیریت می گیرند.

وی تاکید کرد: اگر به مسئولیتم عمل نکردم مرا محاکمه کنند و نمی شود مسئولیت بپذیریم و پاسخگو نباشیم.

هر حرکتی در مورد قیمت بنزین باید با متقاعد کردن مردم باشد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد قیمت بنزین هم گفت: هر حرکتی در این زمینه باید با متقاعد کردن مردم باشد و نباید بدون مشارکت با مردم این را اجرا کنیم تا آن فاجعه پیش بیاید؛ ما باید کاری کنیم هر نان آوری شب که به خانه می رود شرمنده زن و بچه نباشد.

پزشکیان گفت: اگر قانونی می نویسیم باید به آن عمل شود و اگر کسی عمل نکرد باید یقه آن آدم را بگیریم؛ این آدم ها می آیند و پاسخگو نیستند و مردم را فراری می دهند و ضد انقلاب می کنند، بعد فوق العاده مدیریت می گیرند.

به گفته وی، نباید بدون کارشناسی صحبت کرد و اگر من الان نسخه به شما بدهم درست نیست چراکه باید کارشناسی شود؛ باید ناترازی ها توسط کارشناسان حل شود و با همه مطرح شود تا مردم صدمه نبینند و با مشارکت مردم این ها انجام شود.

پزشکیان ادامه داد: من نظر کارشناسی نمی توانم بدهم و کارشناسان می توانند بنشینند، نظر بدهند و بعد با مشارکت مردم اجرا کنیم تا شرمساری هیچ نان آوری را نبینیم.

بدون کارشناسی و تخصص به جایی نمی رسیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: اگر با راه و نقشه درست جلو می رفتیم بعد از ۲۰ سال به آن می رسیدیم نه اینکه هر روز که خوابیدیم و بلندشدیم، طرح ۲ فوریتی دادیم. بدون کارشناسی به جایی نمی رسیم و مسلمان حرف آگاه و قاطع می زد؛ ما قانون می نویسیم و فردا می بینیم که کارشناسی نیست.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من توهم تخصص ندارم اما در حوزه خودم، برای یک قلب ۷۵۰ گرمی ۱۰ تا کارشناس می آوریم، نظر می دهند تا در نهایت چه کسی آن را عمل کند؛ اگر من نسخه کنم آن می شود که الان شده است.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری خارجی و بدون پولی که بتواند آن را جبران کند بی‌توجه به آنها بیاییم جراحی کنیم و یک عده را از زندگی ساقط کنیم. دیدگاه من دیدگاه کارشناسی است اگر من الان برای شما نسخه بدهم قطع یقین بدانید که بی‌ربط گفته‌ام زیرا من کارشناس این کار نیستم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کارشناسان باید بنشیند با هم بحث کنند هر تصمیمی که گرفتند اول با مردم صحبت کنند و اول این دغدغه را در وجودشان داشته باشند که مردم صدمه نبینند بعد با مشارکت مردم اجرا کنند.

پزشکیان افزود: می‌دانید چرا ما در آب و برق و راه به نتیجه نرسیده‌ایم. اگر ما یک نقشه درست می‌کشیدیم حتی اگر پول نداشتیم و آرام آرام به آن طرف می‌رفتیم بعد از ۱۰ سال یا ۳۰ سال باید به آن هدف می‌رسیدیم. ما نقشه نداشتیم هر روز از خواب بیدار شدیم یکباره طرح دوفوریتی آوردیم که فلان روستا آب ندارد چاه بزند. مسلمان مومن و انسان آگاه حرف ثابت و محکم و پایدار می‌زند ما امروز یک قانون می‌نویسیم چون کارشناسی نیست فردا قانون را عوض می‌کنیم در بی‌ثباتی تصمیم‌هایی که ما می‌گیریم این بلا را سر مردم می‌آوریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کارشناسان باید بنشیند با هم بحث کنند هر تصمیمی که گرفتند اول با مردم صحبت کنند و اول این دغدغه را در وجودشان داشته باشند که مردم صدمه نبینند بعد با مشارکت مردم اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من توهم تخصص ندارم با آنکه در دوره تخصص‌ام نمرات بالایی داشتم ولیکن هر وقت مریض می‌آید می‌گویم این کار از عهده من برنمی‌آید باید شخص دیگری عمل کند. ما در این مملکت می‌نشینیم و برای همه چیز نسخه می‌نویسیم و همین می‌شود که برای جامعه درست کرده‌ایم.

با بسیاری از کشورها می توانیم با زبان دیپلماتیک حرف بزنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر ما تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی‌ و روابط بین‌الملل‌مان را درست نکنیم و فقط بخواهیم مداخله در سیستم اداری مملکت کنیم امکان ندارد به آن چیزی که در سیاست‌های کلی دیده شده دست پیدا کنیم.

پزشکیان با اشاره به روند بازار و انسدادی که ما با کشورهای منطقه داریم، گفت: ما نمی‌گوییم با اسرائیل رابطه دوستی برقرار کنیم ولی با خیلی از کشورها می‌توانیم با زبان دیپلماتیک سخن بگوییم که نمی‌گوییم. نوشته شده که تنش‌زدایی کنیم اما ما تنش‌آفرینی می‌کنیم، چه لزومی داشت که سفارت عربستان سعودی را به آن شکل بگیریم و تخریب کنیم؟ چه لزومی داشت سفارت انگلستان را تخریب کنیم و آبروی خدمان را ببریم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: وقتی قرار است چشم‌اندازی که رهبر انقلاب فرمودند به آنجا برسیم این مداخله آیا ضد آن حرکت نیست؟ هر کار دیگری که بخواهیم انجام دهیم وقتی این مداخله را انجام بدهیم، به آنجا صدمه می‌زنیم و میلیاردها دلار هزینه درست می‌کنیم برای اینکه نتوانستیم ارتباطمان و رفتارمان را در ارتباط با مسائل بین‌المللی اصلاح کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: تصور کنید ما می‌توانیم سفارتی را تخریب کنیم و برای همه شاخ و شانه بکشیم و بعد اگر سیستم اداری را بتوانیم درست کنیم مشکل حل می‌شود البته می‌توان در داخل تغییرات زیادی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم بنا بود دولت بزرگ نشود اما همه دولت‌ها بزرگش کردند وقتی ما به عنوان سیاستگذار و مدیر در این مملکت خودمان پایبند موضوعاتی که می‌نویسیم نیستیم، طبیعی است که این اتفاق می‌افتد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: حالا مگر می‌توان همه این چیزهایی که انباشته شده است را اصلاح کرد این برمی‌گردد به همان منحنی که در دانشگاه‌ها کشیده‌اند یعنی این طرف سرمایه‌گذاری خارجی و طرف دیگر اصلاح کردن ناترازی‌ها است. اگر این اتفاق نیفتد و مداخله انجام بگیرد قطعا یک دفعه بالا می‌آید و تشنج و نابسامانی و اعتراض شکل می‌گیرد لذا باید از این طرف سوپاپ اطمینان درست کنیم که بتوانیم در آنجا مداخله کنیم تا پدر خانواده و نان‌آور خانواده شرمنده خانواده نشود.

پزشکیان گفت: اینکه تصور کنیم در کشور یک عده خاصی عقل دارند و می‌فهمند بقیه همه ضد انقلاب و خارجی و اجنبی یا جاسوس هستند درست نیست. خیلی از کسانی که در دانشگاه‌ها هستند از من بهتر هستند من در رشته خودم این را بیان می‌کنم.

وی یادآور شد: قرار نیست من تصور کنم آنها بد هستند و من خوبم. اگر همه ما دست به دست هم بدهیم و در چهارچوب همین چشم‌انداز سیاست با افراد قرارداد ببندیم از آنها توقع داشته باشیم که این راه را بروند کسی که ماهرتر است کاردان‌تر و کارشناس‌تر بیاید، در هر قسمتی اصلاحاتی انجام بگیرد قطعه قطعه اصلاحات ، می‌تواند به‌تدریج ما را از این بحران خارج کند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر به شایستگان پست، امکانات بدهیم و میدان کار بدهیم مغزهای ما از این مملکت فرار نمی‌کنند و سرمایه‌های ما از این مملکت نمی‌روند. الان هم سرمایه مادی و مالی و هم سرمایه مغزی و استعدادها از کشور می‌روند. برای اینکه جلوی خروج این افراد را بگیریم باید به مغزها و سرمایه‌دار احترام بگذاریم و بپذیریم که بدون صنعت و بدون تولید همه بر هوا است.

پزشکیان در ادامه به پرسش های حسین زاده بحرینی نماینده ادوار مجلس که به عنوان کارشناس اقتصادی در این برنامه حضور پیدا کرده بود، مبنی بر اینکه برنامه شما برای بحث سلامت چیست؟ این تعهد را به مردم می دهید که سهم بیمار از هزینه درمان زیر ۳۰ درصد بیاورید که اگر جوابتان مثبت است راهکار هم بدهید؟ پاسخ داد.

وی ادامه داد: در این رابطه مبنا همان سیاست های کلی ابلاغی رهبری است که سطح بندی و اجرا و عدم پرداخت خارج از سطح بندی را شامل می شود حال آنکه اکنون بیمه، دولت و مجلس تخلف می کنند چراکه خدمات را چند برابر می فروشند و این خلاف قانون است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت برای مردم سفره پهن کرده و مجلس قانون نوشته و قوه قضایه باید ناظر باشد. مجلس یک سفره دیگر برای خود پهن کرده است دولت برای خود یک سفره دیگر و قوه قضاییه هم یک سفره دیگر پهن کرده است.

من به قدرت برسم طبق قانون سفره های اختصاصی را جمع می کنم

پزشکیان در پاسخ به سوال دیگر بحرینی که پرسید شما تعهد می کنید که این سفره های اختصاصی را جمع کنید، گفت: من قطعا اگر به قدرت برسم حداقل در این رابطه آن چیزی که قانون است را پیگیری و اجرایی خواهم کرد. روش کار از نظر علمی روشن است. پول را بیمه باید بدهد مردم نباید از جیب بدهند. تقاضای القایی بخواهد ایجاد نشود هم دستورالعمل وجود دارد.

وی افزود: اگر دستورالعملی را می نویسیم و مسئولیت ها و خدمت ها را تعریف می کنیم و پرداخت را به پزشک می دهیم باید زندگی او را تامین کند و پزشکی را که منطقه محروم می رود باید تامین مالی شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من قبل از انقلاب در زاهدان سرباز بودم و به من هزار و ۸۰۰ تومان پول می دادند و آن زمان موتور هندا هزار و ۲۵۰ تومان بود. الان من استاد تمام پزشکی هستم و فوق تخصص دارم اما با حقوق سه ماهم نمی توانم موتور هندا بخرم بنابراین با این روند نمی توانیم پزشک به مناطق محروم بفرستیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: منابعی که برای این سیستم دیدیم از نظر قانونی درست است، اگرمنابع را به پزشک و پرستار درست بدهیم می توانیم خدمت درست بگیریم. دولت ، مجلس و قوه قضایه خودشان خلاف قانون عمل می کنند بعد برای این که پزشک در مناطق محروم زیاد شود شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون می نویسد که تعداد پزشک را زیاد کنیم و بعد دوباره پزشک به خارج می رود.

وی ادامه داد: کسی با این پرداخت ها به مناطق محروم نمی رود پزشک متخصص اگر بخواهد طبق این قانون کار کند ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان درآمد ندارد ، ۲۵ میلیون تومان زیر هزار دلار است در خارج از کشور به پزشکی که نخبه است ۵ تا ۶ هزار دلار می دهند و منتش را می کشند.

وی خاطرنشان کرد: تا ما زندگی کارمند ، کارگر و بازنشسته را تامین نکنیم انتظار این که درست به ما خدمت بدهند غیرواقعی است. مشکل ما خودمان هستیم قانون گذاران، مجریان و نظارت کنندگان ، اگر درست عمل کنیم و به قوانین پایبند باشیم مملکت درست می شود.

تورم با گرانی پیوند خورده است

حسین عبده تبریزی به عنوان کارشناس همراه پزشکیان با بیان اینکه مگر ما اقتصاددان در کشور نداریم که می خواهیم علم ایجاد کنیمْ گفت: معضل امروز مردم تورم بود که با گرانی پیوند خورده است.

وی ادامه داد: می خواهند مشکل اقتصادی ایجاد شده را سر بنگاه و موسسه بیندازند؛ در دهه ۶۰ بنگاه داری که گرانفروشی می فروشد را  شلاق می زدند و الان جریمه می کنیم؛ دولت قرار بوده تورم و گرانی را مهار کند و در این باره نظام و دولت مسئول هستند نه آن شخصی که کار و کاسبی می کند.

تبریزی با بیان اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال در کابینه فعلی اعتقاد دارند که باید قیمت ها کنترل شود به برنامه هفتم توسعه هم اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای آن تعامل سازنده با بین الملل است اما با توجه به این محدودیت ها و تحریم ها این بند را دولت ها اجرا کرده اند؟ اکنون فروش نفت به اندازه ای نیست که بتوانیم با آن کشور را توسعه و پیشرفت دهیم.

وی یادآور شد: تکنولوژی وارد ایران نمی شود چون تعامل نداریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران گفت: تعامل سازنده در روابط بین الملل، آزادی های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان ها، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، فرصت های برابر، دست یافتن به جایگاه اول، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه، ایجاد انگیزه و عزم ملی، تقویت نهاد خانواده، ادامه پرهیز از تشنج در روابط با کشورها جزو مواردی است که در این سند آمده است.

تورم در دولت آیت الله رئیسی ۴۰ درصد شده است

عبده تبریزی ادامه داد: متن سند نهایی چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در آبان ۸۲ تنظیم شده است. قرار بود در ۱۴۰۴ به این اهداف برسیم. این سند را کارشناسان تهیه کرده اند. این سندی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرفته و به تایید مقام رهبری رسیده است. بر اساس این سند برنامه های ۵ ساله و بودجه های سالانه نوشته شده است.

وی یادآورشد: آقای پزشکیان گفته من می‌خواهم این اهداف را اجرا کنم. این برنامه ها توسط صدها کارشناس نوشته شده و وی می خواهد این ها را اجرا کند و اشتباه نگفته است.

این کارشناس با بیان این که در بند ۳۹ سند به مهار تورم و افزایش قدرت خرید گروه های کم درآمد اشاره شده است، اظهار کرد: هزاران ساعت روی این سند کار شده است. قرار بود طبق بند ۳۹ تورم کنترل شود. در دولت آقای رفسنجانی متوسط تورم ۲۵ درصد بوده و یک سال ۴۹ درصد هم داشته است. در دولت آقای خاتمی ۱۵ درصد و بالاترین آن ۲۰ درصد بوده است. در دولت آقای احمدی نژاد متوسط ۱۷ درصد و بالاترین آن ۳۰.۵ درصد بوده است. در دولت آقای روحانی متوسط ۲۵ درصد و بالاترین ۴۷ درصد بوده است. در دولت مرحوم رئیسی ۴۷ درصد تبدیل به ۴۶ درصد شده و ۴۶.۵ و بعد ۴۰ درصد شده است. شش هفت کشور در دنیا هستند که به طور دائمی تورم بالای ۲۰ درصد داشته اند.

عبده تبریزی در پاسخ به این سوال که چرا یک نفر جنس را به جای یک ماه یک سال در انبار نگه می‌دارد؟ گفت: به خاطر اتفاقاتی که در زمینه ارز افتاده است فرد این کار را می کند. ما یک نظام ارزی داریم که هر روز قیمتش تغییر می‌کند و فرد فکر می کند که هر چقدر انبار کند به نفعش است.

مشاور پزشکیان با بیان اینکه ۱۹۵ کشور نرخ را تک نرخی کرده‌اند. ولی ما نتوانستیم. ما نظام چند نرخی ارز را اختراع کرده ایم، ادامه داد: کسی مخالف کمک کردن به مستضعفان نیست. اگر پول داریم مستقیم کمک کنیم.

وی درباره افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: اگر قیمت بنزین را اضافه کنیم، باید تدبیری داشته باشیم. زندگی مردم از سال ۱۳۸۶ تا امروز اینگونه پیش رفته است که بودجه خانوار تضعیف و در مواردی نصف شده است. این ها واقعیت است. اگر آقای دکتر پزشکیان بخواهد چیزی را گران کند باید ما به‌ازایی تعریف کند.

عدالت اجتماعی از طریق یارانه های ریالی تورم را نابود می کند

از سوی دیگر احمد میدری دیگر کارشناس همراه نامزد انتخابات هم گفت: شیوه اداری پزشکیان براساس اظهاراتشان و تجربه شان در وزارت بهداشت است ایشان ایده دارند که بهداشت و آموزش حق همگانی است که فاصله زیادی با آن داریم با وجود اینکه در طول سال های مختلف بازسازی عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است؛ عدالت اجتماعی از طریق یارانه‌های ریالی بعد از چند سال تورم را نابود می‌کند.

وی افزود: عدالت اجتماعی براساس آموزه های بشری و نه یارانه دادن محقق می شود و برابری در حوزه بهداشت حتما باید برای افراد فقیر بیشتر باشد تا آموزش بیشتری ببینند.

به گفته میدری، تزریق پول باید با یک سیستم مدیریتی درست انجام شود دقیقا مثل طرح بیمه روستاییان که ایشان اجرا کردند؛ ایده ای که ایشان مطرح می کنند ایده جدیدی نیست و قبلا ایشان کار کرده اند و تجربه شده است.

وی گفت: روسای جمهور در ادوار مختلف صادقانه دنبال این بودند که تورم ۴۰ درصد ایجاد شود؟ قطعا خیر و حتما آیت الله رئیسی نمی خواست قضیه “دبش” ایجاد شود با توجه به اینکه  اقتصاد بیستم جهانیم اما محیط کسب و کار ایران منشا تورم و تحمیل بیکاری به مردم است.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دیدگاه آقای پزشکیان این است که نظام اداری ایران با تغییر رئیس جمهور دچار زلزله می شود چراکه ۴۰۰ هزار پست تغییر پیدا می کند.

میدری افزود: نظام تامین اجتماعی، سیاسی شده است و ماشین اجرا ضعیف شده و انتظار مردم و مسئولان را برآورده نمی کند؛ در ادبیات اقتصادی شاخص شکنندگی حکومت تعریف می شود و در ذیل آن شاخص اختلاف جناح های سیاسی تعریف می شود که اگر عدد آن  ۱۰ باشد یعنی کاملا شکننده است و این عدد برای ما امروز ۹.۷ است.

وی گفت: کسی نمی تواند این ماشین را به جایی که می خواهد برساند؛ در برنامه هفتم کاداستر باید به صورت کامل اجرا شود و این قانون اولین بار ۱۳۳۷ ابلاغ شده اما هنوز کامل اجرا نشده است.

وی یادآور شد: هر کارمندی می داند که باید وارد باند شود وگرنه نمی تواند به چرخه مدیریتی وارد شود.

معاون وزیر کار در دولت یازدهم بیان کرد: آقای پزشکیان شعارشان این است که من (اصلاح‌طلب اصولگرا شایسته سالار هستم) ایشان گرایش‌های سیاسی دارند و وزیر بهداشت دولت خاتمی بودند من خاطره‌ای از ایشان نقل می‌کنم.

میدری ادامه داد: آقای پزشکیان یک طرح سطح‌بندی را اجرا کردند که چه شهری باید ام آر آی داشته باشد و چه شهری سی تی اسکن داشته باشد و بر اساس این نماینده مجلس که در آن زمان من هم نماینده مجلس بودم از ایشان استیضاح کرد در استیضاح نوشته بودند که تعرفه‌ها بالا است اما امری که وجود داشت این بود که چرا برای شهر من ام آر آی نمی‌آورید. ایشان گفتند که خدمات را سطح بندی کرده‌ام.

وی عنوان کرد: جمع‌بندی این است که آقای پزشکیان با توجه به فراگیری سیاسی که به آن اعتقاد دارند و شعاری که می‌دهند که کارشناس باید مدیر باشد، نظام اداری ایران را متحول خواهند کرد و ماشین اجرا که نمی‌تواند تورم را کنترل کند و نمود کسب و کار را اصلاح کند و نمی‌تواند فساد را کاهش بدهد به این دلیل است که این نظام اداری در زیر تهاجمات سیاسی به شدت آسیب دیده است و تا زمانی که این را احیا نکنیم نمی‌توانیم اهداف مقدسی که هم مقام معظم رهبری و همه رئیس جمهورها گفته‌اند محقق کنیم.

میدری معاون وزیر کار در دولت یازدهم و مشاور پزشکیان نیز در ادامه این میزگرد گفت: در رقابت های ورزشی باید جهانی فکر کنیم و در اقتصاد هم اگر جهانی فکر نکنیم نمی‌توانیم معضلات را حل کنیم. ما به تعامل با دنیا رسیده ایم. شاید یک عده ماجراجوی تحریم نخواهند این کار را بکنند. ما می دانیم نظام بین الملل خشن رفتار می کند. اما چرا نتوانستیم تحریم را حل کنیم؟

وی با تاکید بر این که بازرگان های ما باید جهانی شوند، ادامه داد: تحریم سالی ۱۱۰ میلیارد دلار دارد به ما هزینه تحمل می کند. ما وزارت امور خارجه و دیپلماسی مان را تبدیل به گروه های سیاسی متعدد کرده ایم. هر کسی می خواهد مذاکره کند می گویند طرفدار آمریکا و انگلیس و چین است. نمی‌شود این قدر بدبینی در نظام دیپلماسی ایجاد کنیم.

fatf بر اقتصاد ایران سایه انداخته است

داود دانش جعفری افزود: در سال‌های اخیر ما با پدیده تورم بالا، رشد کم اقتصادی مواجه بودیم و دو مشکل مهم هم داشتیم هم در بعد سیاست خارجی و بحث مواجهه با تحریم‌ها، بحث fatf این‌ها مشکلاتی بوده که در اقتصاد ایران سایه انداخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: تولید ما پایین بوده است اگر به مصارف تولید در ایران نگاه کنیم در آنجا هم مشکلات به خوبی نشان داده می‌شود. همانطور که شما پزشکان با آزمایشاتی که انجام می‌دهید متوجه می‌شوید که این مریض چه مشکلی دارد ما اقتصادی‌ها هم با آمارها و اطلاعاتی که از اقتصاد است می‌فهمیم که مشکلات چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف مخارج خانوارها می‌شود در حالی که خیلی از کشورهای در حال توسعه این عدد را به ۷۰ تا ۷۴ درصد رسانده‌اند و به لحاظ سرمایه‌گذاری ما در حالی که در گذشته تا ۳۴ درصد هم نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی را افزایش داده بودیم اما به دلیل مشکلات موجود این عدد به حدود ۱۱ درصد رسیده است اما مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی که در کشورهای در حال توسعه بین ۱۰ تا ۱۴ درصد است در ایران به ۲۲ رسیده است یعنی مخارج رفاهی و سرمایه‌گذاری‌ها پایین آمده و مخارج دولت هم بالا رفته است.

Share