در میزگرد اقتصادی عنوان شد

قالیباف: بی‌عرضگی دولت را نباید از جیب مردم برداریم | خودرو در ایران ۴ برابر گران تر از کشورهای همسایه

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه خانواده‌های ایرانی به ویژه کارمندان و کارگران که حقوق ثابت دارند، احساس می‌کنند دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شامگاه جمعه – ۲۵ خردادماه – از ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما، دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.

در این نشست مجید شاکری و سید امیرسیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف و حسین حسین زاده بحرینی، داود دانش جعفری و یحیی آل اسحاق در مقام کارشناسان سوال‌کننده از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشتند.

دخل و خرج زندگی مردم یکی نیست

قالیباف در سخنان ابتدای این برنامه با تحلیل شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: انقلاب اسلامی افتخارات بزرگی آفریده، از جمله در قدرت نرم، مردم سالاری دینی، دفاعی، علم و دانش و تحقیق، سیاسی و فرهنگی و اینکه امروز کشوری آزاد و مستقل هستیم از افتخارات است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نباید از چالش‌های خود فاصله بگیرم، افزود: در دهه گذشته رشد متوسط سالانه کمتر یک درصد بوده است. این در شرایطی است که رشد نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است. خروجی این حرف به این معنا است که امروز تمام خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج آنها یکی نیست.

وی ادامه داد: حتی وقتی مردم برخی از خرج‌ها را که حذف می‌کنند، باز هم نیازهای اساسی آنها نمی تواند تامین کننده باشد؛ به ویژه کارگران، کارمندان، بازنشستگان، صندوق‌های لشکری و کشوری و تامین اجتماعی که درآمد ثابت دارند. این موضوع سبب می‌شود خدمات جانبی آنها مثل سلامت، معیشت، اوقات فراغت را از دست بدهند.

تا چند سال دیگر برای واردات گاز ۳۱ میلیارد دلار باید پرداخت کنیم

قالیباف افزود: در بخش سرمایه‌گذاری مانند پارس جنوبی با افت فشاری که رخ می‌دهد که در سال ۱۴۲۰ تقریبا دسترسی به استخراجی که امروز انجام می‌دهیم، نخواهیم داشت؛ حتی در چند سال آینده ظرفیت ما به نصف می‌رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی استخراج گاز به نصف برسد، برای واردات گاز بیش از ۳۱ میلیارد دلار باید پرداخت کنیم تا شرایط فعلی را دنبال کنیم که این وضعیت نشانه حساس بودن شرایط آن دارد.

اکنون فرصت آزمون و خطا وجود ندارد

قالیباف با تاکید بر اینکه دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، یادآور شد: در حقیقت مدیریت کشور در سطح بالای اجرایی را باید به فردی داد که بتواند این موضوع را مدیریت کند؛ اینکه رئیس دولتی بیاید که تجربه کاری، برنامه و آگاهی لازم به مسائل را نداشته باشد، یا اقتدار لازم، اجماع سازی و تصمیم گیری در شرایط سخت را نداشته باشد درست نیست، بلکه اجرای قوی مهمترین نکته ای است که باید رئییس جمهوری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری آینده در طول اجرای برنامه هفتم باید به مردم بگوید که چه چیزی روی زمین و چه در سفره مردم می آورد، اظهار داشت: او باید بگوید در زیرساخت‌ها، تولید پیشرفت چه اتفاقی رخ می دهد و آثار آن در سفره مردم دیده شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوماصلاحات اقتصادی در دولت آینده گفت: بخشی از اصلاحات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و بعضی در حوزه خارجی مربوط است. اما قطعا این دو بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. البته هرچند که تحریم اقتصادی را دشمنان ما ایجاد کردند، اما از این موضوع غافل نباشید که بخشی از آن به اشکالات ما مربوط است.

قالیباف اضافه کرد: بی‌تدبیری، بی عرضه‌گی در کار و ناکارآمدی و فساد و حیف کردن سرمایه از جمله اشکالات اداره کشور است. اگر ما نتوانیم با روش و ابزار مشخص، مدیریت قوی و راه حل‌های درست فرصت‌ها را غنیمت بشماریم، ظلم به مجموعه است.

۲ کار باید انجام دهیم، مهار تورم و رشد اقتصادی

قالیباف با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید باید چاره اندیشی شود.

وظیفه حاکمیت سرخ یا سبز کردن تابلو بورس نیست

مجید شاکری مشاور قالیباف در گفت: اگر مروری در چند سال اخیر داشته باشیم، از سال ۱۴۰۰ ما با یک سطح جدیدی از کسر بودجه مواجه شدیم یعنی رشد ۶۷ درصدی جبران خدمات ما به سمت جدیدی از کسر بودجه بود، نکته‌ای که وجود دارد این است در حالی که کسر بودجه وجود داشت به خاطر اقتضای تورمی ریسک اینکه ما با رشدهای بالای تقاضای اعتبار و تسهیلات مواجه باشیم برقرار بود؛ عملا مقام ناظر هیچ گزینه به جز اینکه دستوری بگوید کل اعتباراتی که طی یک سال قابل پرداخت چقدر است عملا گزینه ای به جز این باقی نماند چیزی که به آن کنترل ترازنامه می‌گوییم.

شاکری اظهار داشت: همین مسائل منجر به کاهش قابل توجه رشد نقدینگی شده است و رکودی حاصل از آن را نمی شود فراموش کرد کنترل ترازنامه رشد نقدینگی را به ازای بیرون کردن بخش خصوصی از بازار تقاضای اعتبار و از دسترسی به تسهیلات، کنترل کرد.

وی خاطرنشان کرد: کم کم گام های این را در آمار بخش های مختلف شاخص کارگاه های صنعتی و غیره اواخر سال ۱۴۰۲ جدی می بینیم، اما اتفاق دیگر افتاد در انتهای سال ۱۴۰۲ شاهد ارائه گواهی سپرده ۳۰ درصدی افزایش نرخ بهره سپره در کلیه بانک ها بودیم که باعث شد آن وضعیت رکودی از قبل وجود داشت خیلی شدید بشود عملا نرخ‌های تامین مالی شرکتی از کنترل خارج بشود.

شاکری تاکید کرد: در این دوره در بهار سال ۱۴۰۳ همه به ویژه کسبه چنین اثرات رکودی را در زندگی خود مشاهده می کنند و شما همیشه با تابلو همیشه سرخ بورس مواجه هستید.

وی تصریح کرد: وظیفه حاکمیت سرخ یا سبز کردن تابلو بورس نیست اما در تامین مالی واقعی بخش اقتصاد مسئولیت دارد در کوتاه مدت راه حلی که روی میز وجود دارد این است بانک مرکزی حضور فعال داشته باشد در حالی حد کنترل نقدیندگی را حفظ کرده نرخ بهره در بازار تامین مالی اوراق شرکتی کاهش بدهد اما مساله اصلی اینجاست در این است که در یک دوراهی هستیم دو راهی که هر دو طرف آن بن بست است.

شاکری افزود: از یک طرف با این مواجه هستیم که ما نگران تورم های بالایی هستیم یا رفتن به سمت تورم بالایی هستیم از یک طرف دیگر می گوییم دیگر اینکه تورم باشد اما به قیمت رکود و هر چقدر برای تصمیم گیری بیشتر زمان بگذرد ما با گزینه های تورم‌های بالاتر یا عمیق‌تر مواجه خواهیم بود هیچ راه راحتی باقی نمانده است.

وی تاکید کرد: اصلاح سیستم بانکی و وارد شدن به ترازنامه بانک و موضوع کسر بودجه و حالا که یک فرصتی را خریدیم گزینه به کار سخت را در این حوزه را نداریم به طور خاص درباره اصلاح نظام بانکی همه ما تجارت متعدد شکست خورد در ۱۰ سال گذشته به خاطر داریم برخی از آنها به بحران های اجتماعی تبدیل شدند برخی از آنها باعث شدند یک بار جدید روی پایه پولی وارد بشود و برخی اوقات هر دو اینها رخ داده است.

شاکری گفت: عملا ما در نقطه ای هستیم که باید وارد موضوع اصلاح نظام اقتصادی بشویم، همزمان هم در برنامه توسعه هفتم یک بدنه قابل توجه بانکی هم در حوزه اصلاح نظام بانکی خرید دارایی اسمی و ایجاد شرکت مدیریت دارایی های بانکی است، از طرفی قانون بانک مرکزی ابزارهای جدیدی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده که قبلا وجود نداشته است.

وی افزود: عملا اگر چه بخش حقوقی موضوع بهبود پیدا کرده است، اما می‌دانیم اصلاح نظام بانکی صرفا یک تصمیم سیاسی نیست تصمیم سیاسی هم هست نیازمندیم بتوانیم پاسخ های سیاسی درست در مقابل وقایعی که در اصلاح نظام بانکی به خاطر منافع ذی‌نفعان متعدد رخ بدهد مواجه باشیم.

شاکری گفت: تصور می کنم در این حوزه خاص دکتر قالیباف نسبت به نحوه تولد و رشد قانون برنامه هفتم و هم قانون بانک مرکزی هم به عنوان عضو شورای سران با مصادیق در سطح شورای سران بوده گزینه نزدیکی هستند بهتر از رقبای خودشان برای این موضوع ایفای نقش بکنند از طرف دیگر آمادگی ایستادگی دارند.

بعد از ۵۰ سال قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم

قالیباف گفت: ممکن است مردم بگویند قالیباف تا این موقع در حوزه قانون گذاری چه کرده ای ما بعد از ۵۰ سال موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم قانون جدید آمد که همه اختیارات داده شد ولی برنامه هفتم هم در کنار آن آمد پس یک قانون دائم و یک برنامه هفتم داریم هر دو اینها آماده این موضوع هستند که در حوزه کسری بودجه و در حوزه ناترازی بانکی که موضوع تاثیر گذار در مهار تورم است انجام بدهیم؛ اینها مهم هستند البته یک کاغذ بیش نیستند این نیازمند یک مدیر قوی و آشنا آگاه نسبت به این موضوع است که این کاغذ را تبدیل به واقعیت کند هم روی زمین هم در سفره مردم دیده شود.

چوب‌های لای چرخ تولید باید برداشته بشود

سیدامیر سیاح مشاور قالیباف گفت:  دهه ۹۰ سال را با رشد پایین یا نزدیک به صفر را گذراندیم درست است تحریم موثر بود اما یک عامل خیلی موثر تحریم داخلی بود برای حل این مشکل تحریم داخلی باید سرمایه گذاری در کشور آسان و راحت باشد چوب های که لای چرخ تولید است باید برداشته بشود.

وی افزود: ما به همت قانونی که در مجلس قبل گذاشته شد که صدور مجوز را تسهیل کنیم. تسهیل صدور مجوز اواخر آن است اما به پوسته سخت آن رسیده است سه نوع مجوز مجوز خانگی، مجوز صنفی و مجوز دستگاهی داریم.

سیاح اظهار داشت: مجوز خانگی را تمام کردیم شهید رئیسی تمام کردند چون رانت در آن نیست آسان بود و تمام شد، مجوز صنفی سخت بود امضای طلایی در آن بود اما خود اتحادیه های صنفی کمک کردند کمی سخت بود جنگ لازم داشت، اما تمام شد.

وی خاطر نشان کرد: همزمان از اوایل ۱۴۰۱ شروع به مجوز های دستگاهی رفتیم شرایط مجوزها را بگویید استعلام را بگویید آسان ها را دادند منظورم از آسان آنهایی بود که در آن رانت وجود نداشت مردم هم رفتند گرفتند، از ۴۲۰۰ کسب و کاری که وجود داشت ۸۰ درصد آن حل شده است اما مجوزهایی که در آن رانت وجود دارد مثل مجوز تجارت خارجی نیامدند برای آن جنگیدیم، اینها امضای طلایی است که مستحضرید میلیاردها در آن جا به جا می شود. خدا رحمت کند شهید رئیسی خیلی زحمت کشید.

سیاح اظهار داشت: ادامه این کار شکستن این پوسته سخت مرد جنگی می خواهد بدون جنگ نمی شود اگر این کار را تمام نکنیم کل طرح شکست می خورد.

وی خاطر نشان کرد: در مقررات زدایی دچار مشکل هستیم این سیستم های ناکارآمد چسبیدند می گویند مقررات را حذف کنید و مقررات را آسان کنید پس ما اینجا چه کاره هستیم کسانی هم هستند می گوید که کاسبی ما چه می شود. برخی سازمان ها آنقدر سیستم شان فاسد است آدم‌های آن‌ها فاسد نیستند، بلکه سیستم شان فاسد و کهنه و قدیمی است ذهنیت های آنها هنور برای قبل از اصل ۴۴ است.

باید رابطه با دنیا درست شود

مشاور قالیباف گفت: از عزیزان دولتی معذرت می خواهم، آنهایی که چوب لای چرخ آنها نمی گذارند اما این چوب باید برداشته بشود، باید رابطه با دنیا درست شود تجارت خارجی نمی آیند مدیران داخلی کارآفرینان را اذیت می کنند که تولید در کشور نشود.

«شهید رئیسی خیلی زحمت کشید و تلاش کرد، اما ادامه این راه مرد جنگی می خواهد کسی می خواهد که بجنگند درست کردن و غلبه بر این تعارض منافعی که دارد کارآفرین را در کشور زمین زده انگیزه هایی آنها را گرفته است کارآفرینان شاکی هستند می گویند هر جا می رویم سازمان دولتی اذیت می کند»

سیاح اظهار داشت: برای ریاست جمهوری کسی را می خواهیم که سیستم قدیمی را به روز کند کسی را می گویم شرکت واحد کهنه را به بی آر تی (BRT)کرده باشد پلیس گشت زنی را به «پلیس ۱۱۰» تبدیل کرده باشد، کسی را می خواهیم سیستم های کهنه را در سطح ملی سرویس بدون حضور مردم و کاغذ داده باشد تا این درست نشود حتی اگر با آمریکا هم دوست باشیم در کشور سرمایه گذاری نمی شود بدون سرمایه گذاری سفره مردم خالی می ماند.

بدون تامین امنیت سرمایه، مردم ریال به ارز و طلا تبدیل می‌کنند 

قالیباف در بخش دیگری از برنامه گفت: ما قانون دائمی داریم همین بحث نظام تامین مالی را در قانون داریم در مجلس یازدهم ایستادیم و برای جهش اقتصادی از جهت قانون دائمی تامین کردیم؛ در مجلس یازدهم همه اصلاحات را در حد توان انجام دادیم امروز گیری در قوانین و اصلاح قوانین نداریم بیشترین قوانین یا اصلاح یا تصویب شدند.

 وی افزود: برنامه هفتم هم آماده شده است ما ۶ برنامه داشتیم زیر ۳۰ درصد اجرا شده است قانون هر چقدر هم خوب و دقیق نوشته شده باشد اگر اجرایی آن تحقق پیدا نکند فایده ندارد؛ امروز سرمایه گذاری برای این اندازه صادرات نفت و گاز -که سرمایه بیش از آن را در داخل هدر و از دست می دهیم- یک مدیر قوی می خواهد این را به چرخه سرمایه گذاری برگرداند.

قالیباف اظهار داشت: مقاومت های سختی که در دستگاه ها هستند باید این مقاومت ها شکسته بشود و تحقق پیدا کند تا امنیت سرمایه تامین باشد و گرنه مردم ریال به ارز و طلا می کنند حبس می کنند یا بر می دارند و از کشور خارج می کنند و سرمایه خارج می شود، اینها قابل اجرا نیست مگر با یک کارنامه مشخص.

وی گفت: این که ما این را انجام می دهیم آیا در ۴۵ سال گذشته کارنامه ای دارید که انجام دادید نمی توانیم آزمون خطا کنیم چنین فرصتی نداریم امیدوارم چنین فرصتی داده بشود متعهد هستم که این را دنبال کنم.

چه عواملی سبب اجرا نشدن برنامه های توسعه شدند؟

یحیی آل اسحاق کارشناس این برنامه در ادامه این نشست گفت: شما پیش از این فرموده بودید که برنامه‌های توسعه یکم تا ششم بیشتر از ۳۰ درصد اجرایی نشده و برای اجرای برنامه هفتم باید یک مدیر قوی باشد. سوال این است که مدیر قوی چه فردی است؟ چگونه باید این برنامه را اجرا کرد؟ اینکه ۷۰ درصد برنامه‌های قبلی اجرا نشده، چه افراد یا عواملی سبب اجرا نشدن آن شدند؟ دیگر اینکه در دوره ریاست جمهوری شما قرار است این ۳۰ درصد برنامه هایی که اجرا شدند به چند درصد برسانید؟ دیگر اینکه اگر این موضوع محقق نشد ضمانت آن به چه شیوه‌ای است؟

این کارشناس اقتصادی افزود: جنابعالی به این موضوع اشاره کردید که سفره مردم خوب نیست و دخل و خرج مردم جور نیست که البته درست است. سوال اینکه شما برای بهبود سفره مردم باید همه این موارد را حل کنید بعد به سفره مردم بپردازید یا اینکه راهکار کوتاه مدت هم دارید؟

آل اسحاق در ادامه سوال دیگری مطرح کرد و اظهار داشت: آیا در دوره شما ۷۰ درصد درآمد طبقه متوسط به مسائل اولیه زندگی اختصاص دارد، به ۴۰ درصد کاهش در جهت تامین همان احتیاجات خواهد رسید؟ دیگر اینکه موضوع خودرو چالش اساسی کشور است. آیا در زمان شما این موضوع حل خواهد شد یا همان وعده و وعدهای قبلی مطرح می‌شود؟

تحولات در هوافضا، پلیس و شهرداری کارنامه‌ام برای ضمانت اجرایی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات آل اسحاق گفت:  همانطور که اشاره کردم مدیرقوی و آگاه و مسلط بر امورات می‌تواند این امورات را انجام دهد. ضمانت عملکرد بنده است.
وی افزود: بعد از دوران دفاع مقدس، مهمترین پروژه‌ها را مدیریت کردیم و تحول عظیم در هوا – فضا را به سرانجام رسانیدم و ثمره آن در علم، بخش عملیاتی و مهندسی ساختمان دیده می شود. همچنین در زمان حضورم در نیروی انتظامی سهم ما از بودجه عمومی ۲ دهم درصد بود و زمانی که از نیروی انتظامی رفتم این رقم ۲ دهم درصد هم کاهش یافته بود. اما تحول را در نیروی انتظامی رقم زدیم.

دستور را تا کانکس کارگاه دنبال می‌کردم

 قالیباف با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۱۰ پلیس در زمان مدیریتش در نیروی انتظامی گفت: ۱۱۰ سامانه‌ای بود که فرد در روستا، جاده و خیابان در کوتاه ترین زمان به ۱۱۰  زنگ می‌زد و تا کمتر از ۵ دقیقه پلیس در خدمت او باشد و این عملکرد گذشته ضمانت اجرا در آینده است، زیرا ۱۱۰ در ۲۰ سال پیش که در پلیس شکل گرفت یک تلفن نیست بلکه یک سیستم است.

وی با اشاره به عملکردش در مدیریت شهرداری تهران اظهار داشت: در زمان حضورم در شهرداری، همیشه ۷۰ درصد بودجه را به زیرساخت‌ها و ۳۰ درصد را به بخش عمومی اختصاص دادم که این هم ضمانت کاری است. به عبارتی علت اینکه ۶ برنامه قبلی اجرا نشده، مدیران ارشد و راس آن رئیسان دولت ها بودند که برنامه در همان اتاق مربوطه مانده است. اما من از مدیرانی بودم که دستور را تا کانکس کارگاه دنبال کردم و این موضوع را در تهران، در کشور و پروژه‌های ملی نشان دادم.

قول شرف می‌دهم که برنامه هفتم توسعه را اجرایی خواهم کرد

قالیباف با بیان اینکه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی در حوزه اجرا بسیار مهم است، گفت: با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد و اگر مدیر ارشد نتواند با استفاده از نخبگان و کارشناسان مشکل را تبدیل به مساله کند و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اما من با برنامه هفتم سه سال زندگی کردم و قول شرف می‌دهم برنامه هفتم قوی ترین برنامه است و با قدرت آن را پیاده کنم؛ همچنین اخیرا درخواست تاخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا با آن مخالفت کردم.

«اگر ما حقوق را ۲۰ درصد افزایش می دهیم ولی فاصله قیمت ها بیشتر از این میزان باشد، باید در سپر حمایتی این فاصله را با پرداخت یارانه جبران کنیم. البته کار اصلی ما سرمایه گذاری برای افزایش قدرت اقتصادی دولت است»

قالیباف خاطرنشان کرد: اینکه می گویید چگونه در شهرداری به این روند رسیدیم، مردم هر سه ماه، ۶ ماه و در سال تغییر را در تهران می دیدند. اما اگر این روندها درشهر رخ ندهد، بدانید که شهردای فرد بی‌عرضه‌ای است؛ آثار برنامه هفتم باید در همان سال اول دیده شود و در برنامه هفتم در ماده ۱۱۸ شورای راهبری برنامه داریم که گزارش هفتگی و ماهانه دارد و با حضور نمایندگان مجلس این موضوع رصد می شود.

به جای امکان مشارکت مردم، در زندگی مردم مداخله می‌کنیم 

قالیباف درباره وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم، در زندگی مردم و اقتصاد آنها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سهم دولت در ایران خودرو ۷ درصد و در سایپا ۱۷ درصد است، اما دولت، مدیرعامل آنان را تعیین کرده و هزینه بالا و قیمت خودرو را دستوری می‌کند و بعد خودرویی به بازار ارائه می دهدد که ۳ تا ۴ برابر گران‌تر از قیمت خودروهای همسایه بوده و مصرف سوخت بالایی دارد. به عبارتی نمی‌شود بی عرضه‌گی دولت را از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

قالیباف گفت: ۵۰ درصد تولید انرژی پیش از اینکه مصرف شود هدر می رود که نمونه آن گازهای مشعل است و همه این موارد را به ضمانت کارنامه و آگاهی که دارم اصلاح خواهم کرد. وقتی برنامه هفتم را می‌نوشتیم می‌گفتیم یعنی فرصت می‌شود مدیری بیاید که برنامه را اجرایی کند؟ بر همین اساس پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم.

درهای کشور را به روی سرمایه گذاری خارجی باز می‌کنید؟ سیاست دستمزد شما چیست؟

داوود دانش جعفری اقتصاددان از کارشناسان حاضر در برنامه گفت: در مورد کسری بودجه و ناترازی ها دو تا مشکل اصلی ماست چند تا سوال دارم که اگر شما جواب بدهید مردم با دیدگاه های اقتصادی شما بیشتر آشنا خواهند شد.در مورد سیاست های کسری بودجه آیا شما استقلال بانک مرکزی را به رسمیت می شناسید یا نه؟ برای جبران کسری بودجه درواقع دولت شما به بانک مرکزی فشار نمی آورد که پول چاپ کند؟ از نظر شما تسهیلات تکلیفی چه جایگاهی دارد قبول دارید آن را یا نه؟

وی گفت: از نگاه شما وظیفه دولت در اقتصاد چیست؟ یعنی دولت کوچک و حداقلی چابک را قبول دارید یا یک دولت بزرگ با مخارج بالا؟ آیا ساخت مسکن را وظیفه دولت می دانید یا سیاست دولت در مورد قیمت گذاری کالاها را قبول دارید یا نه؟ خیلی از زیر ساخت های کشور پاسخ گوی نیاز فعلی کشور نیست برنامه دولت شما با توجه به کسری بودجه چیست؟ سیاست دولت در مورد بخش خصوص و سرمایه گذاری چی است؟ کمبود منابع برای رونق کسب و کار چی کار می کنید حاضر هستید درهای اقتصاد کشور را به روی سرمایه گذاری خارجی باز می کنید شما حاضر هستید درهای اقتصاد را به روی ایرانیان خارج از کشور باز کنید؟
وی افزود: سیاست شما درباره خصوصی سازی چیست؟ همان مردمی سازی است که شما اشاره کردید سیاست شما درباره پس گرفتن بنگاه های بزرگ چیست؟ سیاست های شما درباره دستمزدی چیست؟ سیاست دستمزد شما چیست؟

به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم

قالیباف گفت: ما به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال به بانک مرکزی داده شده است. دخالت دولت در امور بانک مرکزی با این قانون حداقلی شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره تسهیلات تکلیفی، بیان کرد: گاهی دولت به دلیل تامین هزینه‌های خود، تکلیف مالایطاق به بانک مرکزی و بانک‌های عامل می‌دهد، ما حتماً این کار را نکرده و به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی‌ها را می‌گیریم.

وی درباره راهکارهای خود درباره حقوق و دستمزد، گفت: اکنون نیروهای قراردادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی هستند و گویا آنها شهروند درجه یک نیستند و انگیزه ندارند که ما حتماً این مشکل را حل می‌کنیم.

تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم

قالیباف افزود: مطابق با برنامه هفتم توسعه، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است. در واقع، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی را ممنوع کرده که نتیجه آن چابک شدن دولت است. ما حتماً تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم.

وی گفت: اگر بنای ما سپر حمایتی به انتهای زنجیره است، باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید توجه کنیم و ابتدای زنجیره را مورد توجه قرار دهیم.

طبق قانون، تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است، چرا که دولت ساختمان ساز نیست؛ دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می‌تواند ۳۳۰ هکتار بدهد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق قانون، تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است، چرا که دولت ساختمان ساز نیست. دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می‌تواند ۳۳۰ هکتار بدهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود و نباید در این حوزه تصدی گری کند.

قالیباف گفت: ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم؛ همچنین از ایرانیان خارج از کشور دعوت خواهیم کرد و با استفاده از ارتباطات سیاسی مانند بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

وی افزود: اولین کارمان این است که به مردم اطمینان داده شود تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند کار ما این شده که بنگاه‌های بزرگی مانند هفت تپه را یکی می‌فروشد و دیگری پس می‌دهد و بعد گفته می‌شود که بخش خصوصی برای چه در این عرصه وارد شود که ما این وضعیت را اصلاح می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید به گونه‌ای درباره حقوق و دستمزد سیاست گذاری و عمل شود که آنها قدرت خرید داشته باشند و حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند. امسال حداقل حقوق حدود ۱۲ میلیون تومان است و بر اساس تورم، مابه‌التفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و مابقی را هم به صورت پلکانی پیش می‌بریم.

نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود

قالیباف گفت: یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است، اما ظرفیتی مانند بریکس، بریکس‌پی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با پول ملی و ارزهای آنها کار اقتصادی کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم. این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد که باید مدنظر ما باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود، در نتیجه ۳۰ درصد در جابه‌جایی پول‌ها حیف می‌شود. ما عملاً به دلیل بی تدبیری و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم.

«باید سیستم نهادهایی مثل سلامت، آموزش و پرورش و دفاعی را اصلاح کرد خصوصی سازی در آموزش و پرورش ضرورت ندارد، اما می‌توان به سمت مردمی سازی رفت»

قالیباف درباره سوال دانش جعفری مبنی بر راهکارهای ثبات نرخ ارز، گفت: باید بتوان ارز را پیش‌بینی‌پذیر کرد، نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود و دولت باید دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود. همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد. اقتصاد مد نظر ما، یا این، یا آن نیست و حرف پوپولیستی هم نیست و صحبت‌هایم دقیق و قابل انجام است و دقیق و فنی توضیح می‌دهم.

وی گفت: ما نرخ ارز نیمایی داریم که این نرخ را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که در کانالی باشد که نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد و بتواند رشد ملایم داشته باشد؛ از سوی دیگر با دخالت در بازار آزاد باید آن را کنترل کرد.

قالیباف افزود: درباره ارز ترجیحی هم یک مرتبه تصمیم گرفته شد که نرخ آن ۲۸,۵۰۰ تومان شد و دیدید که رفتار یک شبه باعث چه اتفاقاتی شد و همین را درباره ارز ۴,۲۰۰ تومان هم دیدیدم. پس باید با پیش‌بینی پذیری کار را در حوزه بهبود وضعیت ارز دنبال کرد.

نیروهای شرکتی «شهروند درجه ۲» باشند، ظلم است

قالیباف گفت: اشتباه بزرگ اینجا بود که نیروی دستگاه دولتی را به شرکت‌های بزرگ ارجاع داده و دولت حقوق را به شرکت خدماتی داد که آن شرکت هم با خویشاوندان افراد تشکیل شد و نتیجه این شد که نیروهای شرکتی تبدیل به شهروند درجه دو شدند.

وی اظهار داشت: وضعیت نیروهای شرکتی را حل می‌کنم تا عدالت اجتماعی برقرار شود. امیدوارم بتوانیم با مدیریت علمی، آگاه و شجاعانه در خدمت مردم باشیم و مشکلات را رفع کنیم.قالیباف خاطر نشان کرد: اشتباه این بود که نیروهای دولت را به  شرکت های واسطه ارجاع دادند و بعد دولت چه کار کرد اینها را به شرکت داد و پول را به حساب شرکت داد و اینها شهروند درجه ۲ شدند در صورتی که از کارمند رسمی بیشتر کار می کند مدرک تحصیلی بالاتر هم دارد توانمند هستند اما کمتر حقوق می گیرد این ظلم نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریافزود: در شهرداری چه کار کردم نیروها را به شهرداری وصل کردیم. برون سپاری کردیم خرید خدمات کردیم در اتوبوسرانی هم همین اتفاق افتاد. به خاطر این که ظلم نشود چه کار کردم در همه قراردادها با اینها تاکید کردم که پرداخت حقوق آنها از طریق سیستم بانکی انجام بشود.

اولویتم پیش بینی پذیرکردن اقتصاد است

قالیباف در پاسخ به سوال حسین زاده بحرینی که چه برنامه‌ای برای اصلاح بورس دارد، گفت: هدف اصلی من در چالش‌های اقتصادی این است که ابتدا تلاش کنم اقتصاد را پیش بینی پذیرش کنم. به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۹ دولت مردم را به بورس دعوت کرد و کارخانه‌های که ارزش افروده آنها مشخص نبود وارد بورس شدند که نتیجه آن رشد ۳۰۸ درصد شاخص‌ها بود. اما در نهایت به منفی ۴ درصد رسید.

در بورس دخالت نمی‌کنیم/ اصلاح ساختار بورس 

قالیباف تاکید کرد: از طرفی بورس بهترین محل برای تامین مالی است و بورس باید بتواند دارایی‌ها مردم از صندوق امانت بانک‌ها به بورس بیاورد. اما زمانی دولت می‌تواند این کار انجام دهد که در بورس دخالت نکند و قیمت دستوری به بورس ندهد. برهمین اساس در مجلس قانون گذاری کردیم که دولت در این باره قیمت دستوری ندهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بازار اولیه و ثانویه در بورس اظهار داشت: بدون بازاراولیه نمی‌توان بازار ثانویه را رونق داد و در ادامه تولید رقم نخواهد خورد و شرکت سود ده نخواهیم داشت. دولت هم باید در نظر بگیرد اگر به این مسائل توجه نکند، درآمد مالیاتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اشکالات ساختاری در بورس هم وجود دارد، تصریح کرد: نهاد بورس هم نیازمند اصلاحات ساختاری است. چرا که باید به بازارگردانی و سیستم مدیریتی آن توجه کرد. همچنین از تصمیم‌های خلق الساعه باید دوری کرد. در غیر این صورت اقتصاد پیش بینی پذیر نمی‌شود. اما بدون شک بورس را برای رشد اقتصادی و بهره وری و بازار سرمایه در نظر خواهم گرفت.

Share