در میزگرد سیاسی مطرح شد؛

قالیباف: از بقیه نامزدها آماده‌تر هستم | ۴۵ سال زندگی شخصی نداشتم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حکمرانی در سیاست خارجی را تنظیم روابط دانست و گفت: «آرمانگرایی واقع‌بینانه» بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی کشورمان است، مهم این است حداکثر منافع با حداقل هزینه تامین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بعداز ظهر یکشنبه – ۲۷خردادماه – از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه مهمان برنامه میزگرد سیاسی شبکه سوم سیما است.

در این نشست کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه دبیر ستاد حقوق بشر ایران و علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به عنوان مشاوران قالیباف حاضر شدند. همچنین سیدمحمدکاظم سجاد پور، ابراهیم متقی و فوائد ایزدی در مقام کارشناسان سیاست خارجی در این برنامه حاضر شدند.

همه دستگاه‌های اجرایی در یک طرف، دیپلماسی در یک طرف

محمدباقر قالیباف در ابتدای این نشست گفت: سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی رکن رکین دولت چهاردهم خواهد بود، همه دستگاه‌های اجرایی در یک طرف سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی در یک طرف قرار خواهد گرفت.

وی گفت: حکمرانی در سیاست خارجی تنظیم روابط است؛ یعنی حداکثر منافع و حداقل هزینه را برای کشور داشته باشد. آرمان‌گرایی واقع بینانه در سیاست خارجی مهمترین روش و رویکرد برای کشور است. یعنی باورهای ما و ایمان به سنت‌های الهی می‌تواند در قاب ملی کشور بدرخشد و سبب عزت و افتخار کشور شود که مصادق آن دوران دفاع مقدس است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این باور و نگاه دینی به سنت‌های الهی، عزت و اقتدار ما را ثابت خواهد کرد و «وعده صادق» این افتخار را به ما داد که حتی ایرانیان خارج از کشور که به باورهای انقلاب نزدیک نبودند ولی به ایرانی بودن خود افتخار کردند.

وی با تاکید بر سه اصل «عزت، مصلحت و حکمت» در حوزه سیاست خارجی در دولت چهاردهم تاکید کرد: در عرصه‌های بین المللی موضوع جانمایی ایران در روابط بین‌الملل است و راهبردهای بخشی پنجگانه برای آن تعریف شده است و در هر پنج بخش برای ما مهم است که ایران در کجا جانمایی شده است.

موقعیت جغرافیای ایران ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است

قالیباف ادامه داد: موقعیت جغرافیای ایران از بعد ژئواستراتژی یک ظرفیت و قدرت بزرگ خدادادی است که نصیب ما ایرانیان شده و باید به آن توجه کنیم. البته من به اقتصاد آگاه هستم ولی به آن تخصص ندارم. اما در حوزه‌های راهبردی و بین المللی، ۳۵ سال در نزد استادان در دانشگاه شاگردی کردم و بیش از ۲ دهه در حوزه حکمرانی، کشورداری و درک و مفهوم جغرافیایی در میدان و دانشگاه تجربه کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر این باورم اگر خداوند به کشور ما گاز یا معدن نداده بود، موقعیت ژئوپولتیکی ایران قادر بود از نظر اقتصادی و امنیت ملی این کشور را اداره کند. اما از این موقعیت به نحوه احسن استفاده نکردیم. البته معتقدم مدیر قوی و آگاه که کارنامه، برنامه و شجاعت داشته باشد تا روابط را تنظیم و تصمیم نهایی را اتخاذ کرده و کار را پیش ببرد، می‌تواند در این بخش موفق باشد. ولی متاسفانه در دیپلماسی در این بخش آن طور که باید و شاید این کار رخ نداده است.

تقویت محور مقاومت و استفاده از ظرفیت آسیا و اوراسیا

قالیباف با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی باید به اقتدار منطقه‌ای و انتفاع اقتصادی توجه کرد، یادآور شد: در اقتدار منطقه‌ای گسترش روابط با همسایگان مدنظر است و این سیاست در دولت شهید رئیسی هم دنبال شد و ما این سیاست را با قدرت پیش خواهیم برد. همچنین تقویت محور مقاومت و ثبات در منطقه به نحوی که منطقه تحت تاثیر قدرت‌های منطقه نباشد در برنامه ما هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: اولویت دولت من قرار گرفتن در موضوعات ترانزیتی در بخش زمینی و دریایی به عنوان هاب منطقه است؛ همچنین در کریدور هوایی نقطه بی‌نظیری در بین پروازهای شرق و غرب دنیا قرار داریم که باید از این جایگاه و امتیاز بالا به بهترین شکلی استفاده کنیم.

قالیباف به ظرفیت حوزه انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: خدمات سلامت، بهداشت و آموزش بخش مهمی است که باید در حوزه انتفاع اقتصادی آن را در منطقه پیش ببریم. همچنین باید در این حوزه از ظرفیت آسیا و اوراسیا استفاده کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه متاسفانه در تحریم هستیم، باید فرصت لازم به شرکت‌های کوچک اقتصادی داده شود. دیگر اینکه روابط مالی دوجانبه که خارج از قدرت‌های جهانی هستند و برخی از کشورها با این قدرت‌ها در رقابتند، برای ما فرصت بسیار بزرگی است که کمتر به آن توجه شده است.

مذاکرات رفع تحریم را باید دنبال کنیم

کاظم غریب آبادی مشاور قالیباف درباره راهکارهای رفع تحریم‌ها در دولت این نامزد توضیح داد: در این حوزه باید از همه ظرفیت داخلی استفاده کرد و مذاکرات رفع تحریم را دنبال کنیم. البته در مذاکرات رفع تحریم هدف ما رفع واقعی تحریم‌ها است نه رفع آن‌ها بر روی کاغذ. به عبارتی اینکه جمهوری اسلامی ایران ابعاد یا بخشی از فعالیت هسته‌ای خود را متوقف یا محدودسازی کند اما کشورهایی مانند آمریکا مدعی شوند که دستکاری‌هایی در قوانین داخلی خود انجام دادند پس تعهدهای خود را انجام داد. یعنی تا زمانی که لغو تحریم‌ها نتایج ملموس برای کشور نداشته باشد، برای ما ارزشی ندارد.

مشاور قالیباف افزود: مهمترین ایراد کار این است که تعهدات هسته‌ای ایران عینی و قطعی بوده و تعهدات رفع تحریمی طرف مقابل فقط بر روی کاغذ انجام شد و ضمانت اجرایی نداشته است. در حالی که در هر مذاکره‌ای باید انتفاع مردم ایران کاملا مشخص شود و به صورت شفاف مشخص شود در قابل اقداماتی که ایران انجام می‌دهد، فروش نفت، مراودات بانکی، سیاست خارجی و موارد مشابه دیگر را ایران باید کاملا شفاف منتفع شود.

وی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای به این موضوع توجه خواهد شد که به هر میزان که ایران تمایل دارد، نفت خود را بفروشد و پول آن را از مسیر بانکی دریافت کند، گفت: اگر این موضوع رخ دهد، تعهدات هسته‌ای ایران هم پابرجا خواهد بود و این موضوع در مصوبه مجلس مورد تاکید قرار گرفته است و ما در دولت آینده قدرت اجماع‌سازی را برای این موضوع داریم.

سیاست خارجی با بهره گیری از ابزار دیپلماسی اقتصادی

علی فکری مشاور قالیباف درباره فرصت‌هایی که در بخش انتفاع اقتصادی می‌توان بهره برد، گفت: موضوع استفاده از سیاست خارجی با بهره گیری از ابزار دیپلماسی اقتصادی مورد نظر است. به ویژه اینکه بعد از طوفان الاقصی سرمایه اجتماعی جبهه مقاومت از نظر کیفی و کمی افزایش یافت و در این حوزه می‌توان پروژه‌هایی برای توانمندسازی محور مقاومت و رشد و توسعه کشور در نظر گرفت.

مشاور قالیباف توضیح داد: یکی از شرکای ما در منطقه، عراق است که پایدارسازی روابط با عراق با محوریت بخش خصوصی و حمایت دولت، می‌تواند سبب دنبال کردن پروژه‌های مشترک شود و در این مرحله یک میلیارد دلار برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق، سوریه، لبنان برخی از کشورهای همسایه اظهار داشت: قانون حمایت از تولید و زیرساخت‌ها با زحمات قالیباف در مجلس نهایی شد و ظرفیتی ایجاد کرد تا در این حوزه تا سقف ۲ میلیارد دلار کار طرح و پروژه برای کشور تعریف کنیم.

فکری اضافه کرد: این رویکرد هم به ایجاد فرصت شغلی در کشور و صادرات منجر خواهد شد و هم اینکه به توانمند شدن محور مقاومت خواهد انجامید. همچنین بهره بردن از کردیورهای شمالی و جنوبی یا شرقی و غربی در حوزه برق، انرژی، گاز و صنعتی توسط دولت قوی می‌تواند به بهبود شرایط کشور با بهره بردن از دیپلماسی اقتصادی منجر شود.

وی با بیان اینکه هدف دولت چهاردهم تبدیل ایران به محلی برای هم افزایی قدرت‌های نوظهور است، گفت: از این طریق می‌توان به دور از رقابت، پروژه‌های اثربخش را پیگیری کرد.

مشاور نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره توسعه سواحل مکران گفت: این منطقه کمتر توسعه یافته درحالی که با توجه به ظرفیتی که این منطقه دارد و طبق قانون سیاست دریا محور که برای آن تعریف شده و تصمیم و برنامه‌ای که برای تبدیل مرزهای جنوب شرقی به مرزهای اقتصادی درنظر گرفته شده است، این منطقه می‌تواند به دروازه پروژه‌های کشور تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید فراوردهای شیمیایی، کودهای شیمیایی، انتقال گاز مایع، توسعه بنادر و تجهیزات بندری در این حوزه قابل بررسی و تبدیل به پروژه شدن دارند.

در اجماع‌سازی بر سر منافع ملی دچار چالش هستیم

قالیباف گفت: سیاست داخلی امتداد آن در سیاست خارجی است همچنان که سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی اثرگذار خواهد بود، یکی از ضعف‌هایی که در گذشته داشتیم در کنار پرونده‌های بازی که مانده است و اجرایی نشده و از چند سال و ۱۰ سال به بالا ما از این موارد داریم چه آن‌هایی به قرارداد شده عملیاتی نشده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یک نکته مهم در سیاست خارجی قدرت اجماع‌سازی در درون کشور برای موضوعات مهمی که منافع ملی و امنیت ملی ماست؛ در سال‌های گذشته مرتب در این موضوع در چالش هستیم؛ رئیس قوه مجریه باید بتواند با نخبگان جامعه این اجماع را به وجود بیاورد و بتواند از این قدرت استفاده کند.

حرکتی را در جبهه انقلاب شروع کردیم

قالیباف در پاسخ به سوال ابراهیم متقی کارشناس برنامه درباره ضرورت اخلاق حرفه‌ای تاکید کرد: از مجلس برای این به انتخابات ریاست جمهوری آمدم زیرا حرکتی در جبهه انقلاب شروع کردیم، در شکل گیری مجلس یازدهم ادامه یافت و بعد در دولت سیزدهم مسیر کار را که با هم پیش بردیم، خلاصه همکاری بین نخبگان دولت و مجلس یک برنامه هفتم به عنوان میثاق ملی که امروز به قانون شده که اکنون تنها سند ما است.

وی افزود: این برنامه، برنامه بسیار دقیق و اجرایی و قابل انجام است اتفاق این گونه شد که این شهید عزیز از جمع ما جدا شد ما ماندیم با یک برنامه و یک جبهه انقلاب و جمع دوستانی که این مسیر را پیش ببریم ما نگران هستیم که اگر این مسیر پیش نرود دو مرتبه ریل حرکت و پیشرفت کشور متوقف بشود و به دهه ۹۰ برگردد. دهه‌ای که زیر یک درصد رشد اقتصادی داشت و ۲۶ برابر نقدینگی را اضافه کرد.

از بقیه نامزدها آماده‌تر هستم / ۴۵ سال زندگی شخصی نداشتم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در یک دوراهی قرار گرفتم، من اگر بخواهم قدرت طلبی کنم که اینگونه دیدم دوستانی که در این عرصه آمدند و می‌خواهند نمایندگی کنند که این نقطه حساس کشور و با این مشکلات سخت مردم عبور کنم احساس کردم که آمادگی من نسبت به بقیه بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: من از راحت طلبی فرار کردم به جایی این که مطالبه‌گر باشم خودم را معرض پاسخ گویی قرار دادم. اداره کشور در حوزه قوه مجریه به تخصص و قدرت و علم حکمرانی نیاز دارد، من ۳۵ سال در این موضوع شاگردی کردم و در دانشگاه تدریس کردم.

قالیباف افزود: کشور امنیت عمومی نگاه درست نگاه اجتماعی می‌خواهد، امروز بزرگترین سازه کشور را مدیریت کردم و ساختم کار من مثل سد کرخه در ریل‌گذاری در انتقال گاز از پارسیان تا تبریز بود، شما درک درستی از امنیت و دفاع دارید عمرم در جنگ و دفاع گذشته است، ۴۵ سال زندگی شخصی نداشتم و با همه مجموعه‌های کاری زندگی کردم، خودم را عرضه کردم اخلاق حرفه‌ای را رعایت کردم و نسبت به این کار هم آگاه و هم تجربه دارم.

جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک نامزد واحد برسد

قالیباف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه امکان کناره گیری شما وجود دارد یا نه؟ گفت: با ستادهای خود دو نکته را متذکر شدم که یک اخلاق را رعایت کنیم در جبهه انقلاب باید قبل از ۸ تیر به یک فرد برسد و در این صحنه کار را انجام بدهیم عقلانیت این گذشت و این محبت در جبهه انقلاب وجود دارد و این انقلاب خواهد داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال فواد ایزدی کارشناس برنامه مبنی بر این که نزدیک بودن به ملاک‌های انقلابی افزود: ادعایی ندارم همه چیز نسبی است یکی از افتخاراتی که دارم منهای بعد از دفاع مقدس هیچ موقع در مبارزه با رژیم صهیونیستی و روحیه استکبارستیزی با همه مسئولیت‌هایی که داشتم غافل نشدم.

وی خاطر نشان کرد: من در هر کجا بودم بی‌وقفه انجام وظیفه کردم به شهید سلیمانی مشورت می‌دادم و کمک می‌کردم، سفر می‌رفتم این نگاه انقلابی و در صحنه بودن کار من بود و به آن افتخار می‌کنم.

سیاست منطقه‌ای ما تقویت جبهه مقاومت است

قالیباف تصریح کرد: سیاست ما در منطقه تقویت جبهه مقاومت است جبهه مقاومت فقط نگاه صرف امنیت و نظامی نیست، جبه ه مقاومت الگویی است که همه استراتژی‌ها را در خود دارد جبهه مقاومت در توسعه و رشد اقتصادی نقش دارد؛ اگر فلسطین یک موضوع در جهان اسلام بود امروز یک موضوع در کل جهان است به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا رفته است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اعتقاد دارم که همه ملاک‌های انقلاب در ۴۵ سال گذشته خودم نشان دادم همیشه در خط اول حفظ ارزش‌ها بودم.

قالیباف در پاسخ به سوال کاظم سجادپور کارشناس برنامه درباره مفهوم توازن در سیاست خارجی افزود: موضوع توازن را یک موضوع کلیدی می‌دانم و به آن توجه دارم؛ توازن بسیار مهم است و مد نظر ماست، باید ظرفیت‌ها بالقوه بالفعل شود. مدیر قوی و کارآمد یعنی باید بتواند یک مشکل را تبدیل به مساله کند و سپس برای آن راه حل داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ارائه تصویری از ترافیک هوایی از آسمان ایران، اظهار داشت: دو درصد حجم هواپیماها به خاطر ضعف مدیریت وعدم آگاهی، از آسمان ما عبور نمی‌کنند؛ ساخت فرودگاه امام راحل ۴۰ سال طول کشید؛ فرودگاه امام (ره) و مهرآباد بهترین نقطه‌ای است که پروازها خارجی بیایند اینجا بشینند، نتیجه درآمد این کار در کمتر از یک دهه فرودگاه مهرآباد ساخته می‌شود.

جمهوری اسلامی قدرت بی‌نظیر منطقه است

قالیباف تاکید کرد: مستضعف کسی که نتواند ظرفیت بالقوه را بالفعل بکند، کسی که نتواند مدیر نیست، مدیر باید در یک مجوعه باید ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. از ظرفیت‌های منطقه‌ای دور مانده ایم؛ بی‌شک جمهوری اسلامی یک قدرت بی‌نظیری در منطقه است می‌توانیم از این استفاده کنیم، می‌توانیم از پیمان‌های بریکس، شانگهای، اوراسیا که عضو هستیم با کشورهای یک هم جهتی درست کنیم و کارها را پیش ببریم.

وی گفت: در مشکلات داخلی رئیس دولت قدرت اجماع‌سازی داشته باشد اگر نداشته باشد همه ظرفیت‌ها را از بین می‌برد اعتقاد دارم که می‌شود این کار را انجام داد و هر کجا هم بود اگر اتفاقی بوده است به خاطر همین بوده است.

سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدباقرقالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان ۶ نامزد تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

Share