در برنامه صف اول:

قاضی‌زاده هاشمی: فوریت را در اقتصاد و اولویت را در خانواده می دانم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: بنده پدر، جراح، متخصص دانشگاه و قاضی‌زاده قانونگذار و مجری قانون به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید بودم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه «صف اول» با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رئیس جمهور شهید، در توضیح مسئولیت‌های خود در سال‌های گذشته گفت: افتخار نمایندگی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و حضور در هیئت مدیره آن را داشتم. از همه مهمتر من یک پدرم. ریاست بنیاد شهید کشور، جراحی، طبابت و قضاوت از دیگر فعالیت‌های بنده در سال‌های اخیر است.

وی ادامه داد: انقلاب در امور اداری کشور راه حل مشکلات کشور است. به همین دلیل فوریت دولت من اقتصاد است اما اولویت دولت من خانواده است.

وی اظهار داشت: تقریبا در اکثر حوزه‌های کلان کشوری حضور داشته‌ام و به مسائل آگاهم. یکی از مسائل پیچیده کشور، خروج دولت از بنگاه‌داری است که مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است. در بنیاد شهید سعی کردیم این موضوع را به سرانجام برسانیم و مردم را سهام‌دار کردیم. بانک دی زمانی که به روی کار آمدم تقریبا درحال انحلال بود اما در حال حاضر این بانک به سوددهی قابل توجهی رسیده است.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور ادامه داد: تولید مدل حکمرانی، مردمی‌سازی و رساندن آن به مدل اجرا از عمده فعالیت بنده در بنیاد شهید بوده است. معتقدم هرم دولت باید وارونه شود و ارکان دولت بیشترین ارتباط را با مردم داشته باشند. باید کاری کنیم تا کل ابعاد جامعه باهم تلاش کنند. تلاش برای ارتقاء ارزش سرمایه اجتماعی کشور یکی از مهم ترین اقدامات در دولت بنده خواهد بود. در همین مسیر پاسپورت و پول شهروند ایرانی باید باارزش باشد. از طرفی مردم سرمایه هستند و سرمایه ثروت آفرین است. در حقیقت این مردم هستند که تمام مشکلات را حل خواهند کرد. نخبگان، تاجران، سرمایه‌گذاران و سایر آحاد جامعه باید فعال شوند. معتقدم دولت مردم نباید به آنان دروغ بگوید. همچنین نباید مردم را در رنج‌ها تنها گذاشت. شهید آیت الله رئیسی همیشه در بلاهای طبیعی و رنج‌ها در کنار مردم بود تا آنان احساس تنهایی نکنند. دلیل محبوبیت ایشان همین بود. بنابراین مسیر ایشان باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که «متاسفانه خود حق‌پنداری و خودپسندی در برخی از افراد و مدیران کشور وجود دارد»، عنوان کرد: همه ما در یک سیستم هستیم و یک بزرگتر داریم. نسبت بین افراد را نیز قانون اساسی مشخص کرده است. در بنیاد شهید خیلی کم مزاحم شهید آیت الله رئیسی می‌شدم و تلاش می‌کردیم با تعامل مسائل را حل کنیم. روابط بین قوا وقتی اصلاح می‌شود که برادری شکل بگیرد. البته شفافیت و تعارض منافع از انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها در کشور به جا ماند و بیماری مزمن حکمرانی ما شده است. از طرفی در حال حاضر چون شفافیت در کشور وجود ندارد ، موضوع سوت‌زنی مطرح شده است که همین موضوع سوت‌زنی نیز درگیر فساد و پروژه‌ گیری شده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: اگر به ریاست‌جمهوری مردم ایران متنخب شوم، نگاه جریانی نخواهم داشت و این مردم هستند که در دولت من مسئولیت خواهند داشت. البته بی شک کسانی باید مسئولیت داشته باشند که اخلاق و توان لازم را داشته باشند و در بین این افراد باید نزدیک‌ترین‌ها به مردم وجود داشته باشد. از قبیله‌گرایی‌ها و رفیق‌گرایی‌ها در دولت باید جلوگیری شود و اجازه به این افراد برای حضور در دولت داده نشود.

وی درباره فعالیت دولت سیزدم یادآور شد: وزرای فعلی درحال زحمت کشیدن هستند و در دولت سیزدهم برخی وزارتخانه ها خیلی خوب کار کردند. باید ثبات در حکمرانی وجود داشته باشد و دلیلی وجود ندارد که زود به زود مدیران و مسئولان جا به جا شوند. تنها وزرای فعلی که مناسب نیستند باید تغییر کنند. برای انتخاب و نظارت بر مدیران نیز نظام پسینی و پیشینی را طراحی‌ کرده‌ایم. این نظام را در بنیاد شهید نیز اجرا کردیم و موفق هم بوده است. این که بگوییم قشر خاص در دولت من جای دارد، این اشتباه است. شهید رئیسی نیز سعی کرد همه جناح‌ها را در دولت خود داشته باشد.

وی استفاده از نخبگان را ضروری دانست و عنوان کرد: مهم ترین مشاور من در بنیاد شهید بنیاد نخبگان بوده است. حضور زنان در سطوح مدیریتی نیز حائز اهمیت است. متاسفانه هنوز نتوانستیم بستری مناسب برای حضور زنان در حکومت و مدیریت فراهم کنیم چرا که هم توانایی خوبی دارند و هم فسادپذیری پایینی دارند.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشور درباره شخصیت شهید آیت الله رئیسی هم گفت: شخصیت شهید رئیسی متنوع بود و اخلاق متنوعی داشت. میراث ایشان گره زدن اخلاق و استفاده از کارآمدی در کارزارهای انتخاباتی بوده است. ایشان از دانش خود برای افشای پرونده ها استفاده نکرد و حتی رابطه خود را با کسی که به او توهین کرده بود، بهبود بخشید. تحجر پدر همبستگی ملی و پیوستگی خانه ایرانی را درآورده است و نباید اجازه دهیم این تحجر سیاسی و اداری به شهید رئیسی نسبت داده شود. همه مردم باید رئیس جمهور را از خود بدانند. در دولت مردم به تمام اقشار مردم نیاز داریم و هدف دولت مردم افزایش سرمایه اجتماعی و برگرداندن آرامش به آن‌هاست.

قاضی زاده هاشمی در پایان درباره اهمیت خانواده در دولت آینده خود بیان کرد: نگاه ما به خانواده نگاهی تمدنی است. اعضای خانواده برای یک‌دیگر فداکاری می‌کنند. اگر یک خانواده سالم و تمدنی شکل بگیرد ، جامعه نیز اصلاح می‌شود. محور برنامه ریزی های ما خانواده خواهد بود.

Share