برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»

زاکانی: فقر مطلق را کاهش می‌دهم | مشکل مسکن را حل می‌کنم

علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه زیرساخت‌ها در همه زمینه‌های کشور را در دولتم با اولویت دنبال خواهم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برنامه گفت و گوی ویژه خبری علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۲ به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه خبر آغاز شد.

این سومین حضور زاکانی در برنامه تلویزیونی است و وی در این برنامه به تشریح برنامه‌های خود می پردازد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در برنامه ششم دولت آقای روحانی آن را به مجلس نیاورد، گفت: بند الف ماده سه باعث دلاری شدن نرخ انرژی می شد. در برنامه پنجم مداخله داشتم.

زاکانی عنوان کرد: الگوی برنامه پنج ساله برای کشور مفید است، بالتبع باید به این برنامه پایبند بود.

وی تاکید کرد: مهمترین اقدام ما عملیاتی کردن برنامه هفتم توسعه در بودجه سالیانه است و پایبندی به برنامه در دولت ما یک اصل است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آنجا که برنامه ها معیار و متصدیان مشخصی ندارد، تنبیه و تشویق هم برای آن معین نشده است، افزود: نوشتن برنامه یک مبحث است و اجرای آن اساسی است و رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد تا پایین دستی ها سرش کلاه نگذارند.

زاکانی با بیان اینکه سیستم هایی وجود دارند که با اطلاعات غلط او را به نحوی جهت می دهند که از مسیر درست خارج شود، اظهار داشت: فناوری فقط برای تسهیل نیست، برای نظارت بر مسئولان هم هست.

وی با اشاره به اینکه تمام سیستم نسبت به اجرای برنامه‌ها باید پاسخگو باشد، تصریح کرد: امام (ره) فرموده بودند مجلس در راس امور است اما امروز تولید در راس امور است، با تکیه بر مردم خیلی از مشکلات حل شدنی است.

اگر کسی قانون را قبول ندارد، نامزد نشود

وی ادامه داد: اگر کسی قانون را قبول نداشته باشد، نباید خودش را برای قبول یک مسئولیت پیشنهاد بدهد قانون برنامه هفتم محصول دولت شهید رئیسی و مجلس یازدهم است و امروز که در آغاز دولت دوازدهم و آستانه دولت چهاردهم هستیم، مهم‌ترین اقدام من عملیاتی کردن برنامه در بسته‌های سالیانه است پایبندی به برنامه یک اصل است و دولت من، دولت خدمت است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه معیشت و رفع مشکلات و سفره مردم هدف اصلی ما است، بیان داشت: توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور در حوزه زیرساخت‌ها را در دستورکار خواهیم داشت و بر مبنای شاخص عدالت و پیشرانی تعلیم و تربیت و علم و فناوری می‌توان برنامه را اجرا کرد.

بند الف ماده ۳ برنامه چهارم در دلاری کردن نرخ انرژی عمل بدون بیهوشی بود

زاکانی با تاکید بر اینکه هم به برنامه های قبل اشراف دارم و هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم، عنوان کرد: با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم برنامه چهارم در مجلس ششم تصویب شد و در مجلس هفتم به اشکالات اساسی آن اشاره کردیم. بند الف ماده ۳ آن باعث دلاری کردن نرخ انرژی شد که عمل بدون بیهوشی اقتصاد کشور بود که برنامه را اصلاح کردیم.

وی یادآورشد: در تصویب برنامه پنجم مداخله داشتم و برنامه ششم را دولت روحانی نیاورد، در آن مجلس متولی تهیه پیش‌نویس برنامه ششم شدم و در مجلس یازدهم، در مرکز پژوهش‌ها به عنوان اصلی‌ترین مرکز برنامه‌نویسی حضور داشتم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هم به برنامه های قبل اشراف دارم و هم در برنامه نویسی مشارکت داشتم برنامه هفتم دقت داشتم برنامه مفیدی است که باید به آن پایبند بود، اگر نیاز به اصلاحیه داشت باید از طریق قانون انجام داد.

زاکانی با بیان این نکته که علت عملی نشدن برنامه‌های قبل این بوده که صرفا برای نوشته شدن، نوشته می‌شده! و کمتر به اقتضائات اجرایی آن توجه می شد، حال آنکه برنامه را می توان اجرا کرد که البته این کار مجری خوب می‌خواهد و  دهه نود دهه عبرت است، گفت: در مسیر اجرای برنامه ها هم با ضعف مدیریتی و فساد مجریان غیرمعتقد به این برنامه ها مواجه هستیم.

بیش از ۷۰ درصد برنامه چهارم شهرداری تهران اجرا شده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه چهارم شهرداری تهران بیش از ۷۰ درصد اجرا شده است، در تشریح چگونگی اجرای پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت با نرخ رشد ۸ درصد، افزود: این برنامه به راحتی قابل اجراست. هدف، هدف معقولی است که با استفاده از کارشناسان قابل اجراست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: باید از گذشته عبرت بگیریم و با بسیج همه امکانات کشور و برنامه‌ریزی با تکیه بر مردم و کارشناسان برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم.

زاکانی یادآورشد: نیازمند پیشران‌هایی هستیم که بتوانند تولید را مدیریت کنند. برای ساختن ظرفیت جدید در جامعه باید تامل جدی و اساسی کرد و آگاهی بخشی نسبت به برنامه و غلبه بر بروکراسی و دیوان‌سالاری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اصل ۱۰۰ دولت مرکزی را متوجه دولت‌های محلی کرده است. به طور مثال در شهرداری در چند مورد با دولت شهید رئیسی هماهنگی کردیم تا توسعه خدمات شهرداری در بخش‌های مختلف را داشته باشیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دو هفته قبل با حضور مخبر سرپرست ریاست جمهوری احداث ۲۰۳ هزار واحد را در ۹۲ نقطه آغاز کردیم، تاکید کرد: تولید، اشتغال، مسکن و رشد اقتصادی کشور را کمک می‌کند. نیاز به بسته‌هایی برای رفع موانع داریم و باید تسهیلات پرداخت شود.

زاکانی اضافه کرد: معتقدم تولید در راس امور است. برای تولید می‌شود با تکیه بر مردم بسیج هماهنگی ایجاد کرد.

وی با اشاره به شاخص نابرابری برنامه هفتم توسعه گفت: از ۳۹ صدم درصد دوره رئیسی اکنون شش صدم درصد کمتر شده است و با تکیه بر اقشار مختلف جامعه می‌توان این ضریب را کمتر هم کرد.

بسته رفاه در نظر گرفته ایم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: بسته رفاه را در نظر گرفتم. این کار با چند هدف بود از جمله اینکه سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام و بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان می‌شود. بخش‌های مختلف مردم به خصوص کودکان زیر هفت سال نیز به صورت رایگان درمان خواهند شد کاری که در دولت رئیسی آغاز شده است.

زاکانی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.

وی بیان داشت: در قالب این بسته صد در صد مردم بیمه می شوند و ۷۰ درصد بیمه تکمیلی و ۴۰ درصد هم درمان رایگان و برای بیماری های صعب العلاج و اقشار خاص هم درمان رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: با آموزش دادن مردم شرایط را برای آنها به شکلی مدیریت می‌کنیم تا توان خرید آنان افزایش یابد تا سفره‌های‌شان وسیع‌تر شود و در حوزه مسکن با تجربه بسیار خوبی که در شهرداری تهران به دست آورده‌ام، برنامه‌ها و ایده‌های خوبی در سراسر کشور دارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع یارانه‌ها اظهار کرد: در این حوزه دنبال انقلاب بزرگی در کشور هستم.

دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان وسط سفره مردم می گذارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان وسط سفره مردم می گذارم و مسیری را می روم که هم ضریب جینی ۳۵ صدم درصد محقق شود و هم کوشش کنیم کاهش بیشتری داشته باشیم.

زاکانی در تشریح برنامه‌های دولتش در حوزه مسکن گفت: ۲۶ میلیون خانوار ایرانی داریم. یک چهارم آنان که عددی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد است، مسکن ندارند. خانه‌دار شدن تقریبا تبدیل به آرزوی دوردست شده است که معتقدم با تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم ظرف چهار سال دغدغه مردم برای مسکن را رفع می‌کنم.

وی بیان کرد: در بیش از ۱۴۰۰ شهر و روستا پلاک‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده وجود دارد. این تهدید قابل تبدیل به فرصت است. مردم نیازمند مشوق هستند تا خودشان آن‌ها را بسازند. جهش تولید با مشارکت مردم یعنی تدبیر درست و تصمیم و اراده صحیح برای تبدیل کل کشور به کارگاه ساختمانی.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به جای چهار میلیون مسکن این‌گونه می‌توان ۱۰ میلیون مسکن ساخت و دولت باید بسترسازی کند تا مردم وارد کار شوند.

زاکانی افزود: هفت درصد شهر تهران بافت فرسوده است که ۱۷ درصد جمعیت تهران در آن مستقر است. با کوچک‌ترین تسهیلات می‌توان این بخش را دچار تحول کرد.

مسکن ایرانی – اسلامی را دنبال می‌کنم

وی یادآورشد: دولت قبل از شهید رئیسی تصمیم به گران کردن کشور داشتند اما ما تلاش می‌کنیم دست سوداگران را قطع کنیم. مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم. اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تامین امنیت غذایی کشور با اشاره به محدودیت‌های موجود گفت: بسیار طبیعی است وقتی ندانیم با چه چیز مواجهیم طبیعتا نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. از سوی دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد. یک روز بار پیاز یا سایر محصولات روی دست کشاورز می‌ماند و بیچاره می‌شوند و روز دیگر مردم با کمبود همان محصولات روبرو می‌شوند. این ساختار باید به هم بریزد و اصلاح شود.

هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی و دامداری با خرید تضمیمی و قراردادی از دیگر برنامه‌های زاکانی بود که به آن اشاره کرد و افزود:‌ برای کل کشور هم می‌توانیم مثل تهران عمل کنیم و تفاهم‌نامه‌ای با دولت در جهت تامین و توزیع معیشت مردم نوشته و اقدام کردیم و اکنون گوشت ران گوسفند در میادین کیلویی ۳۱۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

زاکانی بیان کرد: ما اقلام مورد نیاز مردم را با کرامت در منزل آنان تحویل خواهیم داد. باید یارانه را به حلقه آخر یعنی مردم تحویل داد. همین کاری که در حوزه نان اتفاق افتاد و نان گران نشد و مفسدان اقتصادی و دلال‌ها با شیوه جاری، حذف شدند.

وی یادآورشد: دولت قبل از شهید رئیسی تصمیم به گران کردن کشور داشتند اما ما تلاش می‌کنیم دست سوداگران را قطع کنیم. مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم.

وی اضافه کرد: مابه‌التفاوت قیمت آردی که به نانوا تحویل می‌شود، توسط دولت قابل پرداخت است. ما در شهرداری تهران الگوهایی را دنبال کردیم که این الگوها در دورترین نقاط کشور است. فقط اراده و حرکت در مسیر حذف واسطه‌ها و قاچاق نیاز است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل فروش دامداران را با تدابیری که اندیشیدیم، حل کردیم، گفت: دولت باید امکاناتی را از طریق مدیریت‌های محلی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فراهم کند تا بخش تولید به بخش فروش بی‌واسطه متصل شود و یارانه‌ها از ابتدای زنجیره باید به آخر زنجیره منتقل شود تا فساد و قاچار از بین برود.

زاکانی درخصوص ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد کاهش داد.

وی افزود: مشارکت مردم در طرح‌های ناتمام دولتی و خصوصی‌سازی با هدف مشارکت دادن مردم هم موجب جهش کشور می‌شود و هم مردم سود می‌کنند. همچنین مولدهایی مانند بانک‌ها که ناترازی ایجاد می‌کنند را باید کنترل کرد. بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی ۶.۵ درصد تورم ایجاد کرده‌اند لذا این مسیر باید اصلاح شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست، عنوان کرد: با کارشناسی تولید، صادرات و واردات را می‌توان به شکلی مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.

زاکانی درخصوص ثبات قیمت‌ها، تک نرخی شدن تورم و ثبات نرخ ارز در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی در سال گذشته رشد نقدینگی را به ۲۳ درصد کاهش داد.

زاکانی با بیان اینکه مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه اینکه شیره تولید را بگیرد، تصریح کرد: در بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض نگاه کرد اما باید با گردن کلفت‌های فراری از مالیات از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی برخورد کرد باید شفافیت مالیاتی ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود.

وی هوشمندسازی در سراسر کشور مانند تهران را قابل انجام خواند و گفت: با برقی‌سازی و هوشمندسازی آن می‌توان نظارت صحیح کرد. در حوزه نظام اداری هم می‌توان هوشمندسازی انجام داد و الکترونیکی شدن درگاه‌های اداری موجب جلو افتادن کار مردم و زمینگیر شدن دیوان‌سالاری شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مدیریت محلی فدرالیزم نیست. این مدیریت باید در خدمت حکومت مرکزی و ملی قرار گیرد در این صورت به سرعت می‌توان امور کشور و مردم را پیش برد.

زاکانی با بیان اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم اما به آنها بی‌توجه هستیم، اضافه کرد: مردم این مناطق در کپَر زندگی می‌کنند. انتقال آب از دریا به بخش‌های مرکزی کشور خوب است اما بهتر است صنایع در کنار سواحل ساخته شود.

وی یادآور شد: باید با خدمت‌رسانی به کشتی‌ها درآمدهای بزرگ و عجیبی برای کشور خلق کنیم ضمن اینکه استفاده از مخازن غذایی در دریا نیز درآمد کشور را افزایش می‌دهد با این کار سواحل مکران قابل توسعه است و این سواحل را توسعه می‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره چگونگی مردم‌سازی اقتصاد اظهار کرد: خصوصی‌سازی با اختصاصی‌سازی اشتباه گرفته شده است. وقتی اصل ۴۴ اجرا شد، اختصاصی‌سازی شد لذا باید به سمت توزیع امکانات به دست کارگران، فعالان اقتصادی و کسانی که در متن جامعه هستند حرکت کنیم این کار کمک بسیار خوبی برای مردم‌سازی اقتصاد است و دولت باید دولت حامی، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل شود.

قدرت را با مردم به اشتراک می‌گذاریم

زاکانی با بیان اینکه تمرکز را از دولت می‌گیریم و قدرت را با مردم به اشتراک می‌گذاریم، اظهار کرد: بزرگترین اشتباهی که در حوزه سهام صورت گرفت اداره شدن دولتی آن بود. وی خاطرنشان کرد: بسته‌ای برای خانوار با توجه به محیط زیست در دست دارم. توزیع یارانه‌ها باید به گونه‌ای انجام شود تا موجب نجات محیط زیست و کاهش مصرف سوخت شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: توزیع عادلانه طبق ماده ۴۶ برنامه هفتم و ایجاد حساب بهینه‌سازی سوخت را انجام خواهیم داد تا مردم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

زاکانی خطاب به مردم اظهار کرد: دولت خدمت مبتنی بر کارنامه مشخص و کاملا اجرایی و با تنظیم برنامه‌های مناسب، سفره شما را بازتر می‌کند و مشکلات کشور را در حوزه زیرساخت‌ها از بین می‌برد.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

Share