با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام؛

رونمایی از ۵ دارو ضد سرطان در رشت | رفع ۵۰ درصد نیاز کشور به داروهای ضد سرطان

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، با اشاره به تولید پنج قلم داروی ضد سرطان بومی، گفت: اکنون این داروها بومی شده و ایرانی شده و در داروخانه ها عرضه می شود و طبق برآوردها تا ۵۰ درصد نیاز کشور را برطرف می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  سید پرویز فتاح امروز، ۲۴ خردادماه در حاشیه رونمایی از پنج قلم داروی ضد سرطان که به همت گروه سلامت و دارویی برکت ستاد فرمان اجرایی امام و شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در شهر صنعتی رشت انجام شد، با اشاره به آشنایی مردم با تولیدات دارویی این شرکت، اظهار کرد: شرکت سبحان انکولوژی داروهای حساس را تولید می کند و این داروها در اکثر داروخانه های کشور وجود دارد و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه امروز به همت دانشمندان صنعت دارویی از پنج داروی ضد سرطان بسیار حساس در ۱۰ دز رونمایی شد، افزود: این داروها همه وارداتی بودند و لذا مبتلایان به بیماری های صعب العلاج برای تهیه آنها به زحمت می افتادند، زیرا این داروها را با هزینه بالا تهیه می کردند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: اکنون این داروها بومی و ایرانی شده و در داروخانه ها عرضه می شود و طبق برآوردها تا ۵۰ درصد نیاز کشور را برطرف می کند؛ در صورت احساس نیاز و اعلام سازمان غذا و دارو، در همین ۹ ماهه باقی مانده تا پایان سال، امکان افزایش تولید وجود دارد و شرایط مهیا شده و می تواند برای سال آینده نیاز داخلی کشور را برطرف کند.

فتاح از صرفه جویی هشت میلیون دلاری در کشور با این رونمایی خبر داد و خاطرنشان کرد: دیگر ارز از کشور خارج نمی شود؛ البته برای صادرات این محصول ایرانی حتما تقاضا وجود دارد، اما اولویت با نیاز داخلی است و لذا این پنج قلم فعلا صادر نخواهد شد. با اعلام وزارت بهداشت مبنی بر رفع نیاز داخل، آماده صادرات خارجی هستیم.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات دارو و مطالبه زیاد کشورها در این بخش، عنوان کرد: شرکت مذکور طی ماه های آینده تعدادی دیگر از داروهای نایاب و کم یاب و حساس را رونمایی خواهد کرد؛ قطعا روند تحقیق و توسعه با جدیت ادامه دارد و دانشمندان ما متمرکز بر تولید داروهایی هستند که با محدودیت واردات ناشی از تحریم آنها مواجه هستیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه با روش های بومی نیاز دارویی کشور را رفع می کنیم، گفت: قیمت داروهای بومی نسبت به مشابه خارجی آنها بسیار پایین بوده؛ البته از تولیدکنندگان خواستیم تا حد امکان قیمت ها را کاهش دهند تا بیماران به زحمت مالی نیفتند.

وی با اشاره به تمرکز ستاد اجرایی فرمان امام بر صنعت دارو، یادآور شد: به دنبال توسعه این صنعت و تعمیق آن از جهت تنوع تولید داروهای حساس هستیم؛ متاسفانه برخی از کشورها به واسطه تحریم به راحتی به ما دارو نمی دهند، اما توانستیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

فتاح ایران را جزو چند کشور اول در صنعت دارو دانست و تاکید کرد: این پنج قلم داروی ضد سرطان وارداتی بود و اقشار ضعیف برای تهیه آنها مشکل داشتند، اما اکنون به تولید انبوه رسیده و در داروخانه ها موجود است و در صورت افزایش تقاضا، با افزایش تولید مواجه خواهیم بود.

این از پنج قلم محصول ضد سرطان و هازارد این شرکت شامل کسپوفانزین ۵۰ و ۷۰، اسمرتینیب ۴۰ و ۸۰، ایبروتینیب ۷۰ و ۱۴۰، انزالوتامید ۴۰ و ۸۰ و اًلاپاریب ۱۰۰ و ۱۵۰ است که با دستان متخصصان داخلی و بومی به بهره‌برداری رسید.

Share