سعید جلیلی در میزگرد سیاسی؛

رشدی که توسط شهید رئیسی شروع شده را باید ادامه دهیم تا به جهش برسیم

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد سیاسی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» گفت: سیاست خارجی عرصه واقعی است و باید در این میدان فرصت‌ها و تهدیدها را شناخت؛ در این عرصه فرصت‌ها بیش از تهدیدها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه -۲۵ خرداد- به مدت ۹۰ دقیقه مهمان برنامه «میزگرد» شبکه سه سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود را در حوزه سیاسی تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، مهدی صفری، محسن کریمی مشاوران سعید جلیلی و فواد ایزدی، ابراهیم متقی و سید محمدکاظم سجاد پور سه کارشناس حوزه روابط بین الملل حضور دارند.

در برنامه هفتم توسعه دو کلیدواژه اصلی «کنشگری فعال در دیپلماسی عمومی و رسمی» و «تقویت رویکرد اقتصاد محور در حوزه سیاست خارجی» برای رئیس جمهور در نظرگرفته شده است که در برنامه میزگرد سیاسی به این دو مهم پرداخته خواهد شد.

جلیلی در آغاز این میزگرد، با اشاره به شعار انتخاباتی «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» درباره طرح خود برای عملیاتی کردن برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: شعار انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نباید عبارت‌پردازی صرف باشد بلکه باید خلاصه‌ای از برنامه کاری نامزد باشد چرا که شعار انتخاباتی خلاصه‌ای از برنامه‌های عملیاتی چهار ساله است.

وی تصریح کرد: روندهای جهانی در عرصه های منطقه‌ای، موضوعی و منطقه‌ای وجود دارد و در داخل کشور نیز جریانی از فرصت‌های علمی و نیروی انسانی وجود دارد؛ از اینرو می‌توان گفت دریایی از فرصت‌ها در جهان وجود دارد و در کشور نیز فرصت‌های بسیاری وجود دارد؛ استفاده بهینه از هر دو فرصت موجود باید به جهش ایران بیانجامد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معتقدیم امروز در صحنه روابط بین الملل فرصت هایی که وجود دارد بیشتر از تهدیدهاست، کار سیاست خارجی آن است که فرصت‌ها را به شکل درست استفاده و تهدیدها را کاهش دهد؛ عرصه سیاست خارجی عرصه واقعی است نه رمانتیک که خیال پردازی کنیم باید واقعیت ها را ببینم که در دنیا مناسبت ها چیست و چه فرصت هایی وجود دارد.

جلیل اظهار داشت: ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد و باید از نقاط اشتراک برای تعامل و فرصت استفاده کرد و نقاط اختلاف هم می تواند تهدید ایجاد کند و هنر سیاست خارجی شناخت این فرصت‌ها و تهدیدهاست.

سیاست خارجی یک صحنه کاملا هوشمندانه است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست خارجی یک صحنه کاملا هوشمندانه و واقعی است؛ که برای کشور باید از فرصت ها حداکثر استفاده را ببریم و تهدیدها را شناسایی کنیم.  باید تحلیل واقعی داشته باشیم که در چه نقطه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: ۳۵ سال است در سیاست خارجی فعال هستم. به ویژه در ۱۰ سال گذشته با نگاه تماشاگرانه به روابط خارجی، ده‌ها سفر و ملاقات خارجی فراوانی داشته‌ام. امروز در سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم که با برنامه‌ریزی می‌توانیم نفع حداکثری داشته باشیم تا به یک ایران جهش دست یابیم.

جلیلی اضافه کرد: در چهار سال آینده باید تحلیل درست داشته باشیم که امروز در چه نقطه‌ای هستیم و چه نقشی می‌توانیم در آنچه طی چهار سال آینده رقم می خورد، داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید بدانیم در چه بزنگاهی هستیم و آیا فرصت واقعی است یا خیر، اظهار داشت: اکنون در مقطعی هستیم که تحولات جهانی در یک گذار است؛ که به نفع ماست و و برای ما می‌تواند فرصت تولید کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: بعد از طوفان‌الاقصی، کسانی که برای ملت‌های منطقه برنامه‌ریزی می‌کردند دیگر هیبت و حیثیت آنها دچار تزلزل شده و از سوی دیگر برای ما تولید اقتدار شده است و ایران قدرت موثری است که در دفاع از خود عملیاتی کرد که موفق بود و همه او را تحسین کردند.

وی یادآور شد: در وعده صادق، ایران در دفاع از حق و امنیت خود عملیاتی انجام داد و موفق شد. الان آنها می‌گویند دیگر نفوذ ندارند و ایران می‌تواند نقش‌آفرین و تعیین‌کننده باشد. ما باید از این شرایط استفاده کنیم و آن را نقد کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در پیشرفت‌های علمی غیبت تاریخی داشته‌ایم و دیگران با پیشرفت علمی، قدرت خود را افزایش داده‌اند و در جایگاه آنها در مناسبات بین المللی تاثیر داشته است و این موضوع به ویژه در یکی دو قرن اخیر محسوس است و اگر اکنون در بزنگاه هستیم و دیگر عقب‌ماندگی علمی نداریم و نقطه عطف هایی وجود دارد، دیگر عقب ماندگی نداریم و باید بتوانیم در اینجا از فرصت‌ها استفاده کنیم و با  بهرهگیری از هوش مصنوعی و کوانتوم ظرفیت و توان خود را ارتقا دهیم و در مناسبات از این رهگذر جایگاهی برای خود پیدا کنیم.

برنامه سیاست خارجی فرصتی برای تضعیف دشمنان است

جلیلی با اشاره به اظهارات یکی از روسای کشورهای اروپایی در جمع  سفرا گفت: آنها می‌گویند برای ما نفوذ مهم است و در بحث خود مطرح کرده بود که ما امروز دیگر نفوذ نداریم؛ و اتفاقا آنها می‌گویند اکنون ایران است که می‌تواند تاثیرگذار و نقش آفرین باشد و معادلات را تعیین کند. بنابراین برنامه سیاست خارجی فرصتی برای تضعیف دشمنان و رقبا و یا ارتقای موقعیت باید قرار گیرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار فرصت تمدنی و علم و فناوری که برای ما در دنیا شکل گرفته، فرصت‌های اقتصادی است که می تواند تا معیشت مردم امتداد پیدا کند. امروز در دنیا فرصت های اقتصادی فراوانی است و از آنجا که شروع کار دولت چهاردهم همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه است؛ امروز فرصت‌های اقتصادی در دنیا داریم البته دنیا را به سه چهار کشور خلاصه نکنیم؛ آن هم کشورهایی که بیشترین نقاط اختلاف با ما را دارند و وقتی با  کشوری نقاط اختلاف داریم نتیجه آن بیشتر تهدید و تقابل است؛ در صورتی که دنیا بزرگ است و فرصت‌ها  بسیار.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی باید به ارزآوری کمک کند، تاکید کرد: هر فرصتی فراهم شود در شرق یا غرب در شمال یا جنوب باید بهترین استفاده را از نقاط اشتراک و تعامل برد تا به جهش ایران بیانجامد. تجربه عملی من نشان می دهد؛ چند سالی معاون اروپا آمریکای وزارت امور خارجه بودم دیدیم که در آمریکای لاتین فرصت های زیادی هست و منجر به صادرات گسترده ما به این منطقه شد؛ مثلا تراکتور و خودرو صادر می کردیم و مسکن سازی می کردیم و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشتیم و نباید به حداقل ها اکتفا کرد.

جلیلی با تاکید بر اینکه باید نگاه جسورانه به فرصت‌های داخلی و بین‌المللی داشته باشیم، افزود: در همین دو سه سال اخیر فرصت‌های خوبی در عرصه جهانی به ویژه در حوزه اقتصاد به دست آمده است و دولت باید دولت نقش‌آفرین باشد، هم خود نقش‌آفرینی کند و هم برای شهروندان فرصت نقش‌آفرینی در اقتصاد را فراهم کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با این رویکرد می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم و اشتغال ایجاد کنیم ولی دولت باید در این زمینه برنامه داشته باشد تا هر ایرانی به طور جدی نقش‌آفرینی کند و نقش پرشکوه داشته باشد.

اولویت تعامل با کشورهای همسایه

در ادامه مهدی صفری مشاور سعید جلیلی، سیاست های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سیاست خارجی را ادامه سیاست دولت شهید رئیسی دانست و به اولویت تعامل با کشورهای همسایه اشاره کرد.

صفری گفت: اولین چیزی که در جهت خلق ارز باید دنبال کنیم، موضوع صادرات است. صادرات به کشورهای همسایه با موانعی از جمله تعرفه ها روبرو بود که توانستیم این مشکلات و موانع را حل کنیم.

وی درباره واردات در بخش کشاورزی افزود: در دو سال گذشته از ۶ کشور یکنوع کود خاص وارد کشور می‌شد همچنین گوشت از یکی از کشورهای آمریکای لاتین به کشور وارد می‌شد  اما اکنون دوسوم گوشت گاو از کشور همسایه تامین می‌شود همچنین غلات از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شود.

مشاور جلیلی اظهارداشت: بارها گفته ام آینده صادراتی ایران در آفریقاست. برخی می‌گویند صادرات چقدر افزایش یافته است؟ تمرکز روی کشورهای افریقایی قبلا نبود اما اکنون کار شروع شده است و قبلا صحبت های زیادی می‌کردیم اما عمل نکردیم اما اکنون موانع رفع و اعتمادسازی ایجاد شده است.

صفری تصریح کرد: ارتباط و تعامل با همسایگان می تواند مهم باشد و تامین کننده کالاهای اساسی و واردات باشند همچنین انتقال تکنولوژی هم جز برنامه ما بوده است که در دارو انجام دادیم.

وی ادامه داد:  برای استقلال وقتی از میدان و عمل صحبت می‌کنیم، فقط کار نظامی نیست بلکه کار اقتصادی و استقلال در آن بسیار موثر است که در دولت شهید رئیسی انجام شد.

صفری اضافه کرد: ما انتقال تکنولوژی در حوزه دارو داشتیم و اکنون پتروشیمی های زیادی داریم؛ قبلا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مواد اولیه وارد می شد و الان مقدار زیادی تا ۵۰۰ میلیون دلار در برخی داروها تولید داخلی انجام می شود که با سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود:  حوزه دانش بنیان یکی از مسائل مهم است که در دولت شهید رئیسی شروع شد و در دولت آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

صفری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، کشور ۶۰۰ میلیون دلار صادرات دانش بنیان داشت و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳.۶ میلیارد دلار رسید و برنامه داشتیم تا پایان امسال به ۵ میلیارد دلار برسد. صادرات دانش بنیان خیلی مهم نیست آن چیزی که مهم است این است که به شما به عنوان صاحب تکنولوژی نگاه کنند. الان در اندونزی جراحی دستگاه ربات جراحی راه دور با تجهیزات ایرانی نصب شده که اقتدار ما را نشان می دهد. علاوه بر کار دفاعی با کارهای دیگر توانستیم در بسیاری از کشورها اقتدار خود را نشان دهیم

در ادامه، ابراهیم متقی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه روابط بین الملل در این میزگرد خطاب به جلیلی گفت: در فضایی که شما مذاکره می‌کردید، پیشرفت شکل نمی‌گرفت و نتیجه اقتصادی برای کشور نداشت و هر روز شاهد قطعنامه و فشار بین‌المللی جدید بودیم و فقط محل مذاکرات بعدی مشخص می‌شد. شما چگونه در فضای بین المللی تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهید کرد؟ ما تهدید را با تئوری مقاومت کنار زدیم و داعش را از بین بردیم. یک جهان فرصت در زمانی که مسئولیت داشتید چه دستاورد عملی برای اقتدار و اقتصاد کشور ایجاد کرد؟ چه باید بکنیم برای آینده کشور چون تهدیدات امروز مرکب است؟

جلیلی در پاسخ به کارشناس برنامه گفت: در مناسبات بین قدرت ها معادله قدرت نباید تضعیف شود؛ زیرساخت قدرت برای استفاده حداکثری ضرورت دارد؛ از اینرو در معادلات قدرت می توان حضور مؤثرتری داشت. حالا از این قدرت چگونه می‌توان استفاده کرد؟ وقتی می‌گوییم قدرت، هم باید تهدیدها را کاهش دهیم و هم از فرصت ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ۶ سالی که در شورای عالی امنیت ملی بودم، آمریکا از شرق افغانستان و از غرب عراق را اشغال کرده بود همچنین در سوریه حرکت های جدیدی آغاز شده بود که بعدا به داعش تبدیل شد و در حال تسری به عراق بود که بعد سراغ ایران بیایند؛ چرا آمریکا از عراق اخراج شد و در افغانستان نتوانست برای ما تهدید ایجاد کند؟ چرا نتوانست برنامه ریزی ای که در سوریه داشت، عملیاتی کند؟ چون یک فهم هوشمندانه از میدان داشتیم و یک برنامه ریزی و اجرای دقیق در برنامه ها داشتیم که برنامه ریزی آمریکا ناکام ماند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رئیس جمهور باید بداند جهت چه باشد و به موقع تصمیم بگیرد.

سیاست خارجی به تعداد سفر و ملاقات نیست؛ نتیجه‌گرایی محور است

جلیلی اظهار داشت: یک زمانی در برخی کشورهای اروپایی سفارت‌خانه‌های ایران تعداد زیادی کارمند داشت اما در برخی کشورها که فرصت‌های خوبی برای صادرات کالا و خدمات داشتیم، اصلا سفارت نداشتیم.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی را باید در عمل نشان داد؛ اینکه در کشوری در آمریکای لاتین چند هزار واحد مسکونی ساخته شود واز این طریق برای کشور ارزآوری داشته باشد یا جایی که ایران تراکتور به کشورهای آمریکای لاتین صادر می‌کند و آنها ایران را به این نوع کالا می‌شناسند؛ آیا خوب است یا نه.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سیاست خارجی براساس تعداد سفر و ملاقات نیست، بلکه نتیجه کار مهم است. چه در کاهش تهدید و چه در استفاده حداکثری از فرصت‌ها.

جلیلی با اشاره به ضرورت دفاع از حقوق یک ملت گفت: زمانی در بحث هسته‌ای؛ یک میلیون بیمار احتیاج به دارو داشتند که برای داروی آنها نیاز به سوخت ۲۰ درصدی داشتیم که به ما نمی‌دادند؛ نه سوخت می دادند و نه دارو. اگر شما توانستید هم از حقوق علم و فناوری در کشور دفاع کنید و هم هم در همان دوران آژانس به طور رسمی نامه داد و اعلام کرد ۶ مساله باقیمانده با ایران وجود دارد؛ به معنای مجموعه اقداماتی است که انجام شده است.

وی ادامه داد: در آخرین گفت‌و گوها در سال ۱۳۹۲ آنهایی که به ما می گفتند حق ندارید یک سانتریفیوژ داشته باشید اما ما به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسیدیم یا اینکه می گفتند نباید مواد هسته ای داشته باشید، اما دیدید که ۱۰ هزار کیلو هم ۳ درصد و هم ۲۰ درصد داشتیم. بعد یک عده گفتند آقا اینها بیشتر تهدید است اما نتیجه‌اش این شد که همین صادراتی هم که داشتند تعطیل شد؛ روابط با کشورها شکل نگرفت.

جلیلی اضافه کرد: همان‌هایی که می‌گفتند کاری کنیم که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم اقتصاد، نتیجه‌اش این شد که دلار ۲۵۰۰ تومانی که تحویل گرفتند به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسید. می‌گفتند اگر فلان کار را بکنیم، تحریم‌ها برطرف می‌شود اما آیا برطرف شد؟ خود دوستان می‌گفتند رفتیم توافق کردیم حتی ۱۵ بار نوشتند ایران همه تعهداتش را انجام داده اما چه شد؟ طرف مقابل کامل از توافق خارج شد تحریم ها هم دو برابر شد ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم.

به گفته این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رشدی که در دو سه سال گذشته توسط شهید رئیسی شروع شده است را باید ادامه دهیم تا به جهش برسیم.

در ادامه این برنامه؛ فوائد ایزدی یکی از کارشناسان این میزگرد سیاسی پرسشی مبنی بر اینکه فعالیت شبکه های فارسی زبان معاند و حساسیت نسبت به این نامزد در انتخابات را مطرح کرد که جلیلی در پاسخ به سوال گفت: وقتی قدرتی رسما اعلام می کند راهبرد فشار حداکثری علیه ایران دارند؛از کسانی ناراحت هستند که این راهبرد را به شکست برسانند.

وی ادامه داد: همه مردم چه رقیب و چه رفیق باید در جهت امنیت ملی کشور کمک کنند.

جلیلی یادآور شد: آن زمان به دولت وقت گفتیم این کارها را باید انجام  دهیم تا راهبرد فشار حداکثری به شکست برسد؛ دوستان رسما هم قبول نمی کردند و می گفتند این حرف‌ها دقیق نیست؛ در جلسه‌ای اعلام کردند که نمی‌توانیم ۲۰۰ هزار بشکه نفت هم بفروشیم، اما من گفتم که ۲ میلیون هم می‌توانیم بفروشیم،کار به جایی رسید که بلینکن در سنا اعلام کرد که دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشد.شهید رئیسی این مباحث را دنبال کرد، نتیجه این شد کسی که در مقام دشمنی با ایران است اعلام کرد که راهبرد فشار حداکثری شکست فاحش خورد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر رئیس جمهوری توان ملت و فرصت‌های خود را بشناسد می‌تواند ایران را جهش دهد و کشور را معطل انتخاب فلان فرد در فلان کشور نکند و تهدید دشمن را به صفر برساند. لازمه شکوفایی اقتصادی تعامل سازنده با جهان است و نباید معطل دو – سه کشور شد. زمانی که می‌گفتند گشایشی ایجاد شده است، صادرات ما به افغانستان ۲ برابر ۲۸ کشور اروپایی بود. ما برنامه‌ای داریم که از فردای ریاست‌جمهوری‌ آن را را آغاز می‌کنیم البته این برنامه‌ها در دولت شهید رئیسی هم اجرا شد ولی الان باید جهش داشته باشد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه لازمه قدرت اقتصادی، تعامل سازنده با دنیاست، گفت نباید معطل انتخاب فلان فرد یا اراده چند کشور بمانیم، به دولت وقت اعلام کردیم که این روش‌ها را اجرا کنید که راهبرد فشار حداکثری با شکست بیانجامد اما قبول نکردند.

جلیلی بار دیگر تاکید کرد: لازمه قدرت اقتصادی، روابط گسترده و تعامل سازنده با جهان است و لازمه آن این است که معطل انتخاب فلان فرد در گوشه‌ای از جهان یا اراده دو سه کشور نشویم.

در ادامه این برنامه، جلیلی در پاسخ به پرسش سید محمدکاظم سجاد پور دیگر کارشناس این  برنامه مبنی بر اینکه برای ایجاد اجماع ملی در سیاست خارجی و تحقق اهدافتان در سیاست خارجی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: این اجماع سازی در قانون اساسی آمده است همچنین یک سری سیاست‌های کلی را رهبری تعیین می‌کنند که فصل الخطاب می شوند و یک سری بحث‌ها هم در سایر سطوح مطرح می شود ولی باید واقعیات را از مسائل رمانتیک جدا کرد تا به اجماع برسیم.

جلیلی همچنین در پاسخ به سوال دیگر این کارشناس روابط بین‌الملل مبنی بر اینکه آیا می‌توان اقتصاد را از سیاست در سطح داخلی و بین‌المللی جدا کنیم ؟ اظهار داشت: باید هوشمندانه همه ابعاد را دید. برای رشد اقتصادی باید روابط مناسب با همسایگان داشت تا صادرات انجام شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: یکی از فرصت‌های ما این است که  ۱۵ کشور همسایه داریم. در بازار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی مزیت نسبی داریم و ۱۳۵ میلیارد دلار بازار همسایگان ماست و در پاکستان هم اگر بازاری برای واردات دارد با بررسی هایی که انجام دادیم حدود ۱۶ میلیارد دلار می توانیم صادرات داشته باشیم و لازمه آن این است که برای صادرات مناسبات داشته باشیم و باید برنامه خلاقانه و پیگیری برای تحقق برنامه داشت.

وی با بیان اینکه باید اولویت را درست تشخیص داد، گفت: اینکه فقط به سراغ سه کشور برویم که در اخر هم به ما چیزی ندهند و ما را تحریم کنند و یا اینکه فرصت‌های جدید ایجاد کنیم؛ مهم است.

جلیلی افزود: چرا روابط ما با ترکمنستان از ۶ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید؟ چون اولویت را درست تشخیص ندادیم و پیوستگی اقتصاد و سیاست به درستی انجام نشده  است همچنین به اولویت ها توجه نشده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به روابط ایران با سریلانکا در دولت شهید رئیسی اظهارداشت: در سریلانکا صادرات خدمات فنی داشتیم که برای کشور ارزآوری داشت و موجب حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران شد..

جلیلی یادآور شد: بعد از طوفان الاقصی موقعیت ایران ارتقا یافت و نگاه‌های دوستانه به ما بیشتر شد و باید از آن استفاده کرد. ما یک جهان فرصت داریم مخصوصا در منطقه. دولتی که ده‌ها اولویت داشته باشد یعنی اولویتی ندارد، باید اولویت‌ها مشخص شود. هر جا فرصتی وجود دارد چه در شرق چه غرب باید از آن استفاده کرد نه اینکه به یک طرف غش کرد و باید دید نتیجه این روابط چه نتیجه ای در معیشت مردم دارد.

Share