به برخی دیگر گفته‌اند اگر درباره فلانی حرف نزنید کاری به کارتان نداریم

رسایی: چرا بازداشت و احضار فعالان مجازی را برای بعد از ۸ تیر نگذاشتند؟

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به ضرورت حضور یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری خواستار در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در جلسه روز سه‌شنبه هفته آینده مجلس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، حمید رسایی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکری به استناد به بندهای ۱۱ و ۱۲ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان و تصویب ساز و کار لازم جهت بهبود روش‌های نظارتی و ساماندهی امور ناظرین منتخب مجلس و کمیسیون‌ها در مجامع و شوراها گفت: طبق ماده ۳۱ قانون انتخابات، وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و وزارت کشور زیرنظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات را پیگیری می‌کند که ترکیب آن وزیر کشور و یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس است. یعنی مجلس باید آن فردی را که در جلسات هیأت اجرایی مرکزی انتخابات شرکت می‌کند را انتخاب کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: حال در مجلس دوازدهم چه کسی انتخاب شده است؟ چه کسی هم اکنون در این هیأت حضور دارد؟ برادر عزیزمان آقای سلیمی در مجلس یازدهم انتخاب شدند و آن هم برای انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری با هیأت اجرایی انتخابات مجلس متفاوت بوده و هم اکنون موضوع انتخاب این نماینده باید در دستور کار قرار گیرد در حالی که قرار نگرفته است.

وی افزود: در این روزها با شروع تبلیغات انتخاباتی چند نفر از فعالان مجازی به یکباره بازداشت شدند و چند نفر نیز احضار شدند و وجه اشتراک همه آن‌ها این است که منتقد یک نفر بودند. حال کاری نداریم که آن افراد به چه دلیل بازداشت شدند و گفته می‌شود که آن‌ها از گذشته پرونده داشتند اما اگر پرونده داشتند چرا قبلا بازداشت نشدند؟ چرا این امر را برای بعد از ۸ تیر نگذاشتند؟ چرا تا تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده این افراد بازداشت شده و یا برخی احضار شدند و به برخی دیگر گفته‌اند اگر درباره فلانی حرف نزنید کاری به کارتان نداریم. آیا با بستن دهان حاشیه امن درست می‌شود، خیر. اگر کسی خلاف قانون عمل کرد و تهمت زد و لجن‌پراکنی کرد، قوه قضائیه همان موقع با آن فرد برخورد کند، برخی از این افراد تنها سوال کردند مگر برای سوال کردن هم کسی را احضار می‌کنند. هم اکنون باب شده که اگر فردی سوال می‌کند می‌گویند لجن‌پراکنی نکنید. لجن‌پراکنی معنی خودش را دارد. مسئول مورد سوال است و باید پاسخ دهد. جامعه از آن سوال می‌کند این را نمی‌شود با بستن دهان حل کنید.

رسایی خطاب به حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دستور کار جلسه علنی امروز باید انتخاب یکی از اعضای هیأت رئیسه به رأی نمایندگان برای عضویت در هیأت مرکزی انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گرفت تا این فرد در آنجا صدای مردم باشد و همین موارد را تذکر دهد. آیا با این بازداشت‌ها قرار است مشارکت انتخابات افزایش پیدا کرده و پرشور باشد. بعضی از همین افراد که بازداشت شده‌اند در حق بنده هم اجحاف کرده‌اند اما سوال این است که اگر این افراد محکومیت قضایی داشتند چرا در گذشته بازداشت نشدند. چرا نمی‌گذارید که بعد از برگزاری انتخابات بازداشت انجام شود. همچنین درخواست دارم انتخاب فرد مذکور در دستور کار روز سه‌شنبه مجلس قرار دهید.

حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت: نماینده‌ای که برای حضور در هیأت نظارت انتخاب می‌شود از قبل به مدت دو سال در مجلس قبل انتخاب شده است و با توجه به اینکه انتخابات از قبل شروع شده است، این امر اتفاق افتاد ولی تذکر حضرتعالی را از لحاظ حقوقی بررسی می‌کنیم و در صورت وارد بودن حتما آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

Share