سامان نظری تولید کننده و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان:

راه آهن در منطقه آزاد انزلی فرصتی برای توسعه صادرات به بازار اوراسیاست

سامان نظری گفت: این طرح، شبه قاره هند را به اروپا متصل می‌کند. ضمن اینکه هند، ایران و دیگر کشورهای منطقه می‌توانند کالاهای خود را با سرعت بیشتری نسبت به مسیر کانال سوئز، به اروپا حمل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سامان نظری تولیدکننده در منظقه آزاد انزلی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان به نقش و اهمیت اتصال راه آهن رشت بندر کاسپین اشاره می‌کند و در این رابطه با تاکید بر اینکه راه آهن در منطقه آزاد انزلی فرصتی برای توسعه صادرات به بازار اوراسیاست اعتقاد دارد: پروژه اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین جدا از آنکه بنادر شمال کشور را به بنادر جنوبی متصل می‌کند و زیرساخت لازم را برای مبادله کالا و مسافر در داخل کشور فراهم می‌آورد، در واقع بخشی از یک پروژه فرا ملی است که به تکمیل یکی از شاخه‌های کریدور نوستراک (شمال – جنوب) منجر می‌شود و یک مسیر ترانزیتی مهم را برای کشور ایجاد می‌نماید که این موضوع از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز کشورهای اروپایی، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به اذعان این سرمایه گذار بخش خصوصی با توجه به مبادلات تجاری منطقه‌ای موجود و چشم‌انداز روابط اقتصادی کشورهای منطقه این مسیر با برنامه ریزی و حمایت و تسهیل‌گری می‌تواند نقش بسزایی را در حوزه تجارت ایفا نماید و کشورهای آذربایجان و روسیه و منطقه قفقاز و هم اروپا می‌توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شوند.

به گفته او در واقع این طرح، شبه قاره هند را به اروپا متصل می‌کند. ضمن اینکه هند، ایران و دیگر کشورهای منطقه می‌توانند کالاهای خود را با سرعت بیشتری نسبت به مسیر کانال سوئز، به اروپا حمل کنند.

نظری ادامه می‌دهد؛ کارشناسان معتقدند که کریدور شمال-جنوب، سالانه توان جابه جایی ۲۰ میلیون تن کالا را داراست و با فعال شدن این کریدور مدت زمان حمل کالا از هند به کشور فنلاند ۲۱ تا ۲۳ روز طول می‌کشد در حالیکه این کالا از طریق کانال سوئز ۳۵ تا ۴۰ روزه به فنلاند می‌رسد.

به اعتقاد این تولید کننده مواد غذایی، بی‌شک این خط ریلی نه تنها موجب تحول در اقتصاد استان خواهد شد بلکه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و صادرات را نیز بر روی کشور می‌گشاید.

منطقه آزاد انزلی به خودی خود یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری است که اتصال این راه آهن ارزش آنرا دو چندان می‌کند و باید از این فرصت برای ایجاد پایگاهی جهت توسعه صادرات به بازار اوراسیا بهره برداری نمود.

Share