این ۲ فرد شاکی خصوصی دارند و مدعی‌العموم وظیفۀ خودش را انجام داد

توضیح قالیباف در مورد دستگیری یاشار سلطانی و صبا آذرپیک؛ من شکایتی نکردم

قالیباف در مورد دستگیری یاشار سلطانی و صبا آذرپیک گفت: «این‌ها در دادگاه اولیه، دادگاه ثانویه و حتی دیوان عدالت اداری رفتند؛ شاکی خصوصی دارند. من شکایتی از رسانه‌ها نکردم، مدعی‌العموم کارش را براساس قانون انجام داده است.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،محمد باقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در میزگرد تخصصی فرهنگی برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات گفت: موضوع فرهنگ از موضوعات مهم و اساسی هر جامعه‌ای است ما در دولت چهاردهم نام دولت را دولت خدمت و پیشرفت انتخاب کردیم و بر این باور هستیم که وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می‌زنیم یک برهم کنشی دقیقاً با مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

فرهنگ جامعه مستقیماً بر پیشرفت کشور اثر می‌گذارد

وی افزود: پیشرفت بر فرهنگ اثرگذار است و فرهنگ هم بر پیشرفت وقتی که صحبت می‌کنیم و در عمل و در واقع هم اینگونه است. همینطور که حتماً فرهنگ بر خدمت و بر خدمات فرهنگی اثرگذار است.
قالیباف ادامه داد: ما بدون اینکه به اولویت‌های فرهنگی‌مان بپردازیم حتماً نمی‌توانیم به پیشرفت بپردازیم.بدون فرهنگ نه به پیشرفت می‌توانیم برویم و نمی‌توانیم کارهایمان را به سرانجام برسانیم.
قالیباف تصریح کرد: این اعتقاد و باور من است که اگر بخواهیم نگاه کنیم مقام معظم رهبری بدون شک برجسته‌ترین شخصیت فرهنگی ماست. در همین سال‌های اخیر بیش از ۱۰ سال ایشان تاکید بر مسائل اقتصادی داشتند چرا به مسائل اقتصادی توجه ویژه‌ای داشتند چون بدون شک خود مسائل اقتصادی اسیر بر مسائل فرهنگی هم می‌گذارد. کما اینکه مسائل فرهنگی تاثیر را دارد.

وقتی از پیشرفت حرف می‌زنیم باید از فرهنگ کار و تولید حرف بزنیم

قالیباف اظهار کرد: وقتی از پیشرفت صحبت می‌کنیم بلافاصله حرف از فرهنگ کار، تولید ، سرمایه گذاری و جهادی می‌زنیم. همه خاطرمان است در زمان کرونا حرف از فرهنگ همدلی و مواسات زدیم.می‌بینی وقتی که مردم مان در میدان می‌آیند و این فرهنگ را به نمایش می‌گذارند روزانه ۷۰۰ نفر از کسانی که از دنیا می‌رفتند در کمتر از سه ماه این آمار تک رقمی شد نقش فرهنگ در در پیشرفت است.
قالیباف تصریح کرد: مطلبی را دیدم در رابطه بین تورم و اخلاق، یعنی نشان می‌دهد وقتی که تورم است وقتی کشوری تورم بالایی دارد وقتی یک کشوری بیش از یک دهه تورم زیادی دارد شرایط به گونه‌ای می‌شود که خانواده‌ها و مردم دیگر نمی‌توانند در این فشارها اخلاق را آنطوری که باید و شاید رعایت کنند. وی گفت: نقش فرهنگ در دولت ما به عنوان دولت خدمت و پیشرفت بسیار کلیدی، اساسی و برهم کنش بین رشد اقتصادی و حل مسائل چالشی با فرهنگ دارد. البته بدون شک بر این باور هستم که زن و خانواده مهمترین و با اولویت‌ترین موضوع در عرصه فرهنگ است.

مادران اصلی‌ترین سلول فرهنگ جامعه‌اند

قالیباف ادامه داد: زن را مهم‌ترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می‌شناسیم. زن را به عنوان مادر فرهنگی‌ترین عنصر جامعه می‌شناسیم. در حقیقت باید اینگونه بگوییم که جان مطلب ادا بشود فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است.

در ۲۰ سال گذشته ۱۷ وزیر و سرپرست در آموزش‌وپرورش عوض کردیم

قالیباف در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید کدام مسئله مهمتر است و از کجا باید شروع کرد و چگونه حرکت کرد که چهار سال دیگر آموزش و پرورش باشکوفایی داشته باشیم، گفت: معتقد هستم در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوعی که باید به آن توجه کنیم مدیریت و مدیر قوی است و ثبات در مدیریت است. آموزش و پرورش مهم‌ترین جایی است که در کشور وجود دارد. وی افزود: در ۲۰ سال گذشته قریب به ۱۷ وزیر و سرپرست در این وزارتخانه عوض کردیم. پس مدیر قوی و قدرت و ثبات در کار بسیار مهم و اساسی است از پایه این موضوع ویران بوده است. حتماً در دولت چهاردهم مدیر قوی و ثبات را می‌آوریم. سلسله مراتب در آموزش و پرورش دچار مشکلات جدی است. آموزش و پرورش اگر می‌خواهد متحول شود دو عنصر بیشتر ندارد معلم و مدرسه ما باید کارها را معطوف به دو این موضوع توجه کنیم.

تأثیر معلمان در تربیت اگر از پدر و مادر بیشتر نباشد،‌ کمتر نیست

قالیباف تصریح کرد: لذا ما کمبود داریم معلمان از ما چه می‌خواهند بله حتماً معیشت مهم است کما اینکه بحث معیشت و رتبه‌بندی معلمان را دنبال کردیم اما مهمتر از معیشت منزلت معلمان است. .ی گفت: وقتی می‌گویند شغلت چیست پاسخ می‌دهند فرهنگی شما وقتی می‌گویید فرهنگی اولین موضوعی که در ذهن می‌آید معلم است. امروز با عنوان کسی که خاطرات من با معلمان و تاثیر آنان بر زندگی امروز من از پدر مادرم اگر بیشتر نبوده قطعاً کمتر هم نیست.قالیباف ادامه داد: لذا ما در دولتی که مد نظر داریم در مدیریت قوی ، ثبات در مدیریت، اصلاح نهادی مدیریت قوی و هوشمندسازی این کار را انجام می‌دهیم.
قالیباف تاکید کرد: کرونا نعمتی شد سیستم شاد آمد و سیستم بروکراسی اداری را جمع کرد بلافاصله تا کرونا رفت به جای اینکه از این فرصت استفاده کنیم خیلی جاها آن را تعطیل کردیم ما باید این را ادامه دهیم. این فضای مجازی و آموزش ملی فرصت‌هایی بوده است که اگر ما از آن غفلت کنیم فردا می‌بینیم دانش آموزانمان سر کلاس در شبکه‌ها وپلتفرم‌های جهانی هستند و دارند آموزش می‌بینند نه اینکه آموزش می‌بینند بلکه تربیت هم می‌شوندو از فرهنگ فاصله می‌گیریم. وی ادامه داد: لذا این موضوع بسیار مهم است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و ما در آموزش و پرورش انقدر که داریم به ذهن بچه‌ها فشار می‌آوریم در حوزه تربیت در حوزه اوقات فراغت در حوزه مهارت آموزی در این حوزه‌ها اصلاً کمتر به آن توجه کرده‌ایم.
وی گفت: در دولت چهاردهم به این موضوعات به عنوان موضوعات اساسی جدی به آن توجه می‌کنیم. در مجلس شورای اسلامی به طور روشن در برنامه هفتم و تبدیل به قانون است و باید آن را اجرا کنیم چندین ماده خاص همین تحولات در آموزش و پرورش دیده‌ایم ماده ۸۷ در واقع سنجه‌های عملکردی را دنبال می‌کنیم بیش از ۱۶ حکم آورده‌ایم.قالیباف تصریح کرد: در آموزش و پرورش مهمترین موضوع بهره‌وری است برویم در حوزه پیشرفت و بگوییم نیاز برای رشد اقتصادی بهره وری و سرمایه‌گذاری است مهمترین موضوع در آموزش و پرورش نیز بهره وریست بهره وری دو عنصر دارد خود وی اظهار کرد: مدیریت یکی هم علم است ما باید از خود نخبگان و از اساتید و از اهالی فن اینجا استفاده کنیم. این سند را نوشتیم اگر رئیس جمهور و مدیر دولت چهاردهم قوی نباشد این به اندازه یک برگ کاغذ ارزش دارد.

این ۲ فرد شاکی خصوصی دارند و مدعی‌العموم وظیفۀ خودش را انجام داد

قالیباف در پاسخ به این سوال که دو نفر از فعالان رسانه‌ای دقیقاً در روز شروع تبلیغات انتخاباتی بازداشت شدند گفته می‌شد که این بازداشت به خاطر شکایت جناب عالی بوده است و بعد تکذیب شد فعلاً وارد این موضوع نمی‌شوم شما به عنوان رئیس مجلس برای آزادی این دو نفر چه کردید؟ گفت: بدون شک رسانه و آزادی رسانه و عملکرد رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی و به عنوان اینکه می‌تواند منتقد باشند و دنبال کنند و نظارت کنند حتماً پیشرفت جامعه و حل مشکلات جامعه حرف مردم و نقد مردم این‌ها بدون شک از وظایف رسانه‌هاست.و حتماً باید در این بخش آزادانه عمل کنند.وی ادامه داد: اگر خاطرتان باشد در نیروی انتظامی فرمانده که رفتم، فرمانده قبلی بیش از ۲۰۰ شکایت از رسانه ها کرده بود وقتی وارد نیروی انتظامی شدم اولین کاری که کردم همه آنها را پس گرفتم پس اعتقاد به بحث رسانه دارم. در حوزه شهرداری تهران همیشه اینگونه عمل کردم.
وی ادامه داد: در همین دوره در مجلس بودم هیچ وقت به صورت فردی خودم و مجموعه ما شکایت نکرد؛ در مواردی هم ممکن است که خبرنگاری قانون رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده است.وی گفت: این ها در در دادگاه اولیه و ثانویه و حتی در دیوان عدالت اداری شاکی خصوصی داشته‌اند؛ آیا شما می‌خواهید از شاکی خصوصی خواهش کنم که او را ببخشید؛ چشم این را دنبال می‌کنم ولی وقتی شاکی خصوصی دارد حقوق مردم و افراد باید محترم شمرده شود.
این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم‌چنین گفت: وقتی رسانه‌ای به اشتباه موضوع دروغی گفت باز نسبت به او شکایت نکردم و مدعی العموم کار خودش را کرد؛ همیشه مدافع رسانه‌ها بودم و از آن طرف در قوانین و پیگیری و خدمات تعاونی مسکن در خدمت‌شان بودیم؛ صدای رسانه صدای حق جامعه است که باید همه کارگزاران و دولتمردان نسبت به آن متعهد باشند و آن ندای واقعی مردم است.
قالیباف اظهار کرد: موضوع زن و خانواده بسیار مهم و جدی است اساس کار است و می‌تواند موثر باشد. لذا بنده هر کجا که توفیق خدمت داشتم حتماً در حوزه مسائل فرهنگی این دو موضوع را مورد توجه قرار می‌دهم و اساس کار می‌دانم. وقتی که در شهرداری تهران توفیق خدمت داشتم گروه‌های مشاور و ناظر و موسساتی که در این بخش رصد می‌کردند بحث بود که شهر مردانه ساخته شده است مرد سالاری در شهر وجود دارد فضاها برای حضور بانوان فراهم نیست . این موضوع برای بنده مهم بود هر کجا هستیم زن و خانواده مورد هدف و توجه کار ماست.

من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم

قالیباف درباره توجه به پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های بزرگ گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم؛ یکی‌ از اشتباهات ما این است که وقتی هر سازه و زیرساختی ساختیم بعد پیوست فرهنگی درست کنیم که این غلط ترین کار است که تبدیل به کار الصاقی می‌شود. یعنی فرهنگ را اساس نمی‌دانیم.وی ادامه داد: اساسا باید موضوعات فرهنگی در سیستم‌های کالبدی و ساختاری باشد و ما در شهر تهران این مدل را پیش بردیم؛ شهر تهران طرح جامع و تفصیلی به مدت ۴۰ سال داشت و بدون طرح اداره شد پس ما در شهرداری اول طرح جامع شهر و بعد طرح تفصیلی و بعدو طرح منظر را تصویب کرده و برآوردهای فرهنگی را استخراج کردیم.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت شهر تهران در حوزه سینما و تئاتر گفت: از من به عنوان شهرداری توقع تولید محتوا نداریم ولی در زیرساخت ،فهمیدم مجتمع فرهنگی نیاز داریم و لذا اکنون باغ کتاب در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگ‌ترین باغ کتاب و بهترین پارک را داریم.

حکمرانی در فضای مجازی نداشته باشیم ولنگاری رخ می‌دهد

قالیباف درباره حوزه فضای مجازی هم به کارشناس این برنامه پاسخ داد: ما حتما باید حضور قدرتمندانه و موثر و حکمرانی در فضای مجازی داشته باشیم وگرنه ‌ولنگاری رخ می‌دهد. هیچ کجای دنیا را نمی‌توان پیدا کرد که اجازه داده شود حکمرانی در فضای مجازی نباشد.وی با اشاره به سفرش به یکی از کشورهای اسکاندیناوی گفت: در آن جا اگر کسی مدرسه نرود پدر و مادرش را توبیخ می‌کنند. پدر فرزند زیر ۱۸ سال اجازه دارد تمام کارهایش را کنترل کند و محدودیت دسترسی بدهد پس کسی مانع حکمرانی نمی‌شود. این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ما در این بخش سند سیاست‌های کلان در فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی داریم که در مجلس دنبال کرده‌ایم و باید آن سیاست‌ها را تبدیل به قانون کرد. اگر مقداری در این بحث تاخیر بوجود آمد بدان دلیل بود که آن سیاست‌ها وجود نداشت.قالیباف یادآور شد: ما در مجلس پیگیری کردیم؛ من از جایگاه حقوقی خودم عضو شورای عالی فضای مجازی هستم. آن جا در ۵ بند بحث شد که در کمیسیون فرهنگی پیگیری کردیم و در نهایت این ۵ بند تصویب شد. این موارد برای نظم و انضباط در فضای مجازی است.وی گفت« باید در حوزه فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد کرد به اندازه کنترلی که ولنگاری نبینم و در عین حال هم باید گشایشی داشت.قالیباف با اشاره به فرصت‌ها و محدودیت‌های کنترل‌ها و گشایش‌ها گفت: اکثر کارها در حوزه اقتصاد در فضای مجازی است. در حوزه فرهنگی هم فضای مجازی موثر است که نمونه آن بازی های اینترنتی است.

سهم ایران حوزه بازی های اینترنتی فقط ۱۰ میلیون دلار است

وی توضیح داد: امروز در پنجره طلایی در دوره ۷ ساله هستیم که جوانان بازی اینترنتی می کنند؛ فلان کشور در بازی اینترنی زبان و ادبیات و رفتار و آداب و رسوم خودش را می‌آورد و در نهایت استفاده اقتصادی و فرهنگی می‌برد اما سهم ما چقدر است؟ الان سهم اقتصاد فقط در حوزه بازی های اینترنتی بالای ۲۰۰ میلیارد دلار درسال است که سهم ایران ۱۰ میلیون دلار است. می‌توان این فرصت را برای جوانان فراهم کر که از طریق بازی‌های اینترنتی فرهنگ و آداب و رسوم و زبان فارسی را منتقل کرد و بهره اقتصادی هم برد در غیراین صورت جوان ما از طریق فیلترینگ وارد شده که خسارات مادی و فرهنگی می‌بنیم اما باز هم این بدان معنا نیست که در حوزه فضای مجازی ولنگاری باشد چون باید حکمرانی و مدیریت باشد. اما ما کارگزارن و مدیران باید به این فهم برسیم که در محدودیت‌ها و گشایش‌ها فرصت‌ها و خسارات را ببینیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره لزوم شایسته سالاری و استفاده از نخبگان گفت: برای ایجاد تحول باید از اندیشمندان استفاده کرد و همچنین به این فهم رسید که چطور منزلت را به ثروت تبدیل کرد.وی با بیان این‌که «موضوعات اجتماعی سه وجه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد»،‌ افزود: بدون علم و دانش و نخبگان محال است که کاری کنیم؛‌ نخبگان و مردم دو عنصر تحول است که هر وقت آن‌ها را حذف کردیم همه چیز را از دست دادیم. نخبگان باید شاد باشند و امید داشته باشند و باید به اساتید احترام گذاریم؛ وقتی از استاد و اندیشمند استفاده نشد، او ناامید می‌شود، بعد دانشجو سرکلاس نشاط ندارد و از این جا مهاجرت شروع می شود وگرنه همه دلداده به ایران عزیز هستند.قالیباف نخبگان را کلید حل مشکلات دانست و تاکید کرد: ما سواد و فهم این را نداریم که در کشور مشکل را تبدیل به مساله کرده و بعد آن را حل کنیم که این وظیفه نخبگان است وگرنه افراد ضعیف در مدیریت و عدم به کارگیری از اندیشمندان مشکل را از نقطه‌ای دیگر منتقل کرده و وضع را پیچیده‌تر و بدتر می‌کنند؛ ناترازی‌های کشور ریشه در این موضوعات دارد؛ لذا اساس ما برای رسیدن به بهره‌وری در دولت «خدمت و پیشرفت» توجه به علم و دانش و مدیرقوی است.
Share