پس از ابتلا به سرطان پیشرفته

توضیحات وکیل صادق زیباکلام: استاد تحمل زندان ندارد؛ تقاضای ارفاق قانونی کرده‌ایم

استاد دانشگاه تهران که از ۲۳ اردیبهشت برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان به سر می‌برد، با مساله پیشرفت سرطان مواجه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز گذشته بود که خبر ابتلای صادق زیباکلام، استاد بازنشسته دانشگاه تهران که از یک ماه پیش دوران محکومیت خود را می‌گذارند، منتشر، ولی در میان اخبار انتخابات گم شد. زیباکلام صبح روز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ و در روزی که قرار بود کتاب آخر او با عنوان «چرا شما را نمی‌گیرن و آخرش چی می‌شه؟» در نمایشگاه کتاب تهران با حضور خودش رونمایی شود، پس از احضار تلفنی به دادسرا، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش فرارو، زیباکلام یکی از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی پرکاری است که احتمالا در این روز‌های انتخابات، تلفن همراهش زیاد زنگ می‌خورد یا از یک مناظره به محل مصاحبه بعدی می‌رفت. او به خاطر صراحت در بیان اندیشه‌ها و نقد‌هایی که در حوزه سیاست و حکمرانی مطرح می‌کند، شناخته می‌شود.

همانطور که هیچ تحلیلگر و روزنامه‌نگاری مصون از اشتباه نیست، زیباکلام هم می‌تواند اشتباه کند. چه بسا بسیاری تحلیلگران و حتی مسئولانی بودند که در حوزه سیاست داخلی یا خارجی کشور ادعا‌هایی را مطرح کردند و هزینه‌های زیادی روی دست کشور گذاشتند. بنابراین، همه کسانی که دست به قلم و حرفی برای زدن دارند، ممکن است خطا کنند.

حسین دهباشی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای دقایقی مانده به پایان روز شنبه، خبر ابتلای زیباکلام به سرطان را در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد. پیگیری فرارو نشان می‌دهد که صادق زیباکلام پیش از ورود به زندان مبتلا به سرطان بوده و خبر ابتلای این استاد دانشگاه به بیماری در زندان صحیح نیست، اما در حال حاضر در وضعیت متاستاز قرار دارد.

متاستاز به شرایطی گفته می‌شود که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی خارج و وارد جریان خونی یا سیستم لنفاوی شده و به دیگر نقاط بدن سرایت می‌کنند.

در تماسی با محمد ایزدی وکیل این استاد دانشگاه، وضعیت دقیق او از لحاظ قضایی و پزشکی را جویا شدیم و وی متنی را برای انتشار در اختیار فرارو قرار داد که بدون دخل و تصرف منتشر می‌شود:

یک؛ همانطور که از طرف آقای دهباشی اطلاع رسانی شد، آقای دکتر زیباکلام از قبل از دستگیری و اعزام به زندان اوین در ماه گذشته مدت‌ها بود که متاسفانه درگیر بیماری سرطان بودند که البته بنا به خواسته‌ی خودشان و جهت مراعات عواطف مخاطبان خود، کمتر کسی از آن خبر داشت و حتی احتمال می‌دهیم که تا قبل از مرحله‌ی اجرای حکم، مقامات محترم قضایی نیز چندان اطلاعی از این بیماری و خصوصا شدت وخامت آن نداشتند.

به همین جهت و هم‌زمان با انتقال ایشان به زندان اوین، از سوی معاونت محترم دادستان تهران و ریاست دادسرای فرهنگ و رسانه استعلامی رسمی از پزشک قانونی صورت گرفت و آن نمایندگان سازمان نیز علاوه بر معاینه‌ی تخصصی آقای دکتر زیباکلام در زندان و دریافت کلیه مدارک پزشکی، پرونده را به کارشناسان محترم مورد اعتماد در بیمارستان حضرت امام حسین ع ارجاع دادند.

در فرصت کوتاهی که آقای زیباکلام جهت مراسم تدفین داماد خانواده به مرخصی آمدند مجدد مورد معاینه دقیق تخصصی قرار گرفتند و نهایتا با اعلام آن‌که بیماری سرطان ایشان در مرحله پیشرفته قرار دارد و به جهت نیاز به دسترسی مستمر به پرتودرمانی و استراحت، توانایی تحمل کیفر در زندان را ندارند، پرونده به مقامات محترم ذی‌صلاح قضایی جهت بررسی و اخذ تصمیم عودت شد.

دو‌: حتی قبل از به زندان رفتن آقای دکتر زیباکلام، شرایط بیماری سرطان ایشان حاد بوده و تحت پرتودرمانی و شیمی‌درمانی و و استفاده از دارو‌های سنگین قرار داشتند و طبیعتا با توجه به شرایط زندان و محدودیت‌هایی که به لحاظ دارو‌های خاص، آزمایش‌های تخصصی منظم، پرهیز‌ها و تغذیه خاص درمانی و سایر امکانات برای همه زندانیان وجود دارد و نیز شرایط استرس و مانند آن‌ها، تصور می‌کنیم شیب وخامت سرطان ایشان که در خارج از زندان کند شده بود، گویا تسریع شده و بیم آن داریم که خدای ناکرده از کنترل خارج شود.

سه، با مساعدت مقامات محترم زندان اوین، البته آقای دکتر زیباکلام با فاصله‌ی کمی دارو‌های خاص خود را از طرف خانواده دریافت نمودند و نیز با مساعدت مقامات محترم قضایی ایشان در فرصت اندکی که برای تدفین داماد خود به مرخصی آمدند به بیمارستان مراجعه کرده و تحت درمانی موقت قرار گرفتند، ولی طبیعی است که با وجود همه همراهی‌های کادر محترم درمانی درمانگاه عمومی اوین، دسترسی ایشان به پزشک، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی و آزمایش‌هایی که بیماران سرطانی وخیم دایما نیاز دارند، محدودیت‌هایی وجود دارد که به تشخیص پزشکان طرف مشورت پزشک قانونی در این شرایط نگران‌کننده است.

چهار. بنا به اظهار دادسرای محترم فرهنگ و رسانه و تا قبل از مرحله اجرای حکم، مقامات محترم قضایی از سرطان ایشان و خصوصا از شدت وخامت آن بی‌اطلاع بودند لذا به محض دستگیری، اعمال ماده ۵۰۲ قانون ایین دادرسی کیفری برای ایشان از دادستان محترم تقاضا شده که متأسفانه با توجه به برخورد با تعطیلات مکرر اخیر، پاسخ آن قدری طول کشیده و ما و خانواده و پزشکان معالج بی‌صبرانه منتظر نتایج آن هستیم.

پنج: عنایت دارید که آقای دکتر زیباکلام نزدیک ۸۰سال سن دارند و حتی اگر دچار این بیماری سهمگین نبودند، تحمل کیفر حبس برای ایشان بسیار دشوار بود. همچنین زندگی دشوار ایشان در گذشته و از شکنجه توسط ساواک در کمیته مشترک ضدخرابکاری در سال‌های قبل از انقلاب گرفته تا دوران ربایش ایشان توسط تجزیه طلبان مسلح و … و غیره، توان جسمی و روحی ایشان را علاوه بر کهولت به دلایل بیشتری نسبت به افراد عادی به تحلیل برده است و اکنون با توجه به پیشرفت و متاستاز سرطان پروستات ایشان، از مقامات محترم قضایی تقاضای ارفاقات قانونی جهت نحوه کیفر ایشان شده است که امیدواریم بالاخره مورد توجه قرار گیرد.

Share