رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن خبر داد؛

تصویب دو مصوبه مرتبط با حسن خان آلیانی(معین الرعایا) در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فومن

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن از برگزاری اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جدید با موضوع برنامه ریزی برنامه های عید امامت و ولایت بویژه عید غدیر خم و بزرگداشت معین الرعایا ( حسن خان آلیانی ) به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدامین نقدی روز پنجشنبه ۱۷خرداد در دفتر امام جمعه شهرستان فومن برگزار شد.

  یوسف نیک انجام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابتد با قرائت مصوبات جلسه گذشته در خصوص موضوع جدید مطالبی را ایراد نمود و خواستار تلاش ادارات مرتبط در خصوص اجرای مصوبات گردید.

در ادامه حجت الاسلام نقدی امام جمعه شهرستان با پیگیری در خصوص اجرایی شدن مصوبات جلسه گذشته و با بیان اهمیت موضوعات جلسه گفت موضوع اول جلسه در خصوص برنامه ریزی عید امامت و ولایت ( عید قربان تا عید غدیر) و لزوم برپایی هر چه با شکوهتر آیینهای عید بزرگ غدیر خم توسط اقشار مختلف مردم در این شهرستان تاکید کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی واقعه غدیر را یک فرصت مناسب توصیف کرد که از طریق برگزاری جشنها و مراسم مرتبط با آن میتوان پیام را به دنیا و نسل جوان منتقل کرد و باید از تمام ظرفیتهای موجود برای تبیین این واقعه استفاده شود.

حجت الاسلام نقدی در ادامه اظهار داشت: عید غدیر از اهمیت ویژه ای در تاریخ و فرهنگ اسلام برخوردار است چون عید غدیر خم بزرگترین عید مسلمانان است و فرصت بسیار ارزشمند و مناسبی برای ترویج فرهنگ غدیر و تبیین فضایل امام علی(ع) عنوان نمود و بر ضرورت جهاد تبیین بمنظور معرفی ابعاد عید بزرگ مسلمانان و تدوین برنامه های متوع فرهنگی تاکید کرد.

امام جمعه فومن به موضوع دوم جلسه یعنی بزرگداشــــت امین الرعایا ((حسن خان آلیانی)) پرداخت و اظهار داشت نهضت جنگل به سردمداری میرزا کوچک خان جنگلی نقطه عطف در تاریخ کشورمان بود و افراد زیادی با مولفه های استعمار ستیزی  سلحشوری در خدمت نهضت جنگل در آمدند که یکی از این افراد حسن خان آلیانی ملقب به معین الرعایا بود.

بطوریکه میتوان حسن خان آلیانی را باز و قدرتمند نهضت جنگل در منطقه فومنات معرفی کرد حسن خان آلیانی با حمایت مالی و معنوی و نظامی از نهضت جنگل نقش محوری را در نهضت جنگل داشت و این اقتدار حسن خان آلیانی بسیار ستودنی است.

امام جمعه فومن در پایان به اهمیت شناسایی مفاخر شهرستان و شناساندن قیام و مناسبتهای این افراد در جامعه اشاره کرد و گفت ما با شناسایی افراد که نقش مهم در جامعه داشتند و بر آشنا نمودن این افراد جامعه بویژه نسل جوان تاکید کرد.

همچنین در ادامه فرامرز مرجانی فرماندار فومن ضمن تاکید بر اجرای برنامه های مناسب در عید سعید غدیر و همکاری ادارات و برنامه های فرهنگی در برگزاری ویژه برنامه های عید غدیر اشاره نمود.

فرماندار فومن همچنین اعلام کرد ضمن هماهنگی با کارشناسان مجرب و پژوهشگران برجسته نهضت جنگل بر برگزرای برنامه مناسب در شان یاران میرزا کوچک از جمله حسن خان آلیانی تاکید کرد.

سپس هر یک از اعضای جلسه با بیان دیدگاههای خود در زمینه موضوعات جلسه پرداختند و پس از تبادل نظر موارد ذیل بتصویب رسید.

 ۱-     مصوب شد ستاد بزرگداشت غدیر به ریاست اداره تبلیغات تشکیل و مصوبات از سوی این اداره پیگیری شود.

۲-     مصوب گردید از سوی ستاد نماز جمعه از نمازگزاران سادات در نماز جمعه تقدیر گردد.

۳-     مصوب شد جشن پیاده روی و خطبه خوانی بمناسبت عید غدیر از سوی اداره تبلیغات و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی گردد.

۴-     مصوب شد مسابقه کتابخوانی غدیر از سوی امور کتابخانه ها شهرستان با هماهنگی دفتر امام جمعه و آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی طراحی و اجراء گردد.

۵-     مصوب شد دبیرخانه دائمی ستاد بزرگداشت نهضت جنگل و گرامیداشت حسن خان آلیانی به دبیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل گردد.

۶-     مصوب شد نامگذاری یکی از میدانهای شهر ماکلوان بنام حسن خان آلیانی از سوی شهرداری ماکلوان بررسی گردد.

۷-     مصوب شد علت عدم حضور اعضاء اصلی جلسه در جلسه فوق الذکر بررسی گردد.

۸-      مصوب شد مراسمات بزرگداشت حسن خان آلیانی در خرداد ماه جاری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردد.

Share