پورمحمدی در مناظره؛

برای حل مشکلات مردم با دنیا تعامل کنیم | مردم ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با طرح این سؤال که «چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟»، گفت: باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با موضوع رشد اقتصادی و برنامه هفتم، گفت: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند.وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما مزیت‌هایی داریم اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم، به طرح این سؤال پرداخت که «چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟»، گفت: باید با دنیا تعامل و مشکلات مردم را برطرف کنیم.وی افزود: قبلا هم گفته‌ام با کارشناسان زیادی مباحثه داشتم و بخش خصوصی و محیط‌های عمومی و مردمی که گفت‌وگو می‌کنیم، نگاه کارشناسی دارند و می‌گویند مسائل اقتصادی صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد، اقتصاد مقوله پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسائل بین‌المللی است، نمی‌شود بدون توجه به اینها راه‌حل اقتصادی داد، نظر بنده هم همین است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مگر می‌شود ما یک مشکل مهم و مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم؟پورمحمدی تأکید کرد: در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه با تحریم روبه‌رو هستیم، بعضی اول گفتند اصلا تحریم مسئله مهمی نیست، حالا هم همین را می‌گویند، دنیا تحریم فلج‌کننده را بر ما تحمیل کرده است، ما ساده از کنار آن عبور می‌کنیم و بعد از مدت‌ها می‌گوییم تحریم هم هست و ۲۰ درصد به اقتصاد ما ضربه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه نقل و انتقال مالی تمام اقتصاد ما را گرفتار کرده است، گفت: ۱۰ است که باید آن را حل کنیم، ما در بین ۲۰۴ کشور جزو لیست سیاه قرار گرفتیم، تمام روابط تجاری ما قفل شده است، فعالان اقتصادی می‌خواهند چطور عمل کنند؟
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: از طرف دیگر در داخل کشور حرکت‌هایی انجام و به سفارتخانه‌ها حمله می‌شود، کل تبعات اقتصادی و سیاسی در حاشیه آن ایجاد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود و یا حوداث بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان و یا جاهای دیگر اتفاق می‌افتد.
پورمحمدی اظهار کرد: ما مزیت‌هایی داریم، هزینه می‌دهیم و سود آن را نمی‌بریم و دیگران از این فرصت ما به نفع خودشان بهره‌بردای می‌کنند، فرصت‌ها را نمی‌توانیم شکار کنیم؛ چگونه می‌خواهیم مشکلات خود را بدون توجه و فرصت‌شناسی از مسائل بین‌المللی حل کنیم؟
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد و جامعه ما بزرگ است، گفت: باید با دنیا کار و نیازهای مردم را به طور جدی تأمین کنیم، مقولات داخلی هم همین جور است، مگر می‌شود مسائل داخی را نادیده گرفت؟کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: رهبری سالیان سال است که ما را به مسائل اقتصادی توجه می‌دهند، ما چقدر گوش کردیم؟، یک سره داریم آسیب می‌زنیم، جوان‌ها و مردم را آزرده‌خاطر کرده‌ایم؛ امروز ما در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم، این اکسیر است. مردم ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند، مردم باید ما را باور کنند و ما به آنان صادقانه راه‌حل ارائه کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در بخش دوم صحبت‌های خود، گفت: من به گذشته نظام و مردم افتخار می‌کنم و به توان خودم باور دارم، ما نقاط قوت داشتیم و با توجه به آن، می‌توانیم ضعف‌ها را حل کنیم.پورمحمدی همچنین تأکید کرد: چرا رهبری فرمودند برنامه‌های گذشته توسعه ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده‌اند، مگر قانون و برنامه نبودند، چرا محقق نشدند؟ شاید برنامه هم ایراد دارد، باید به این موضوع هم فکر کنیم و آن را هم مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد‌: همین برنامه هفتم در ماده الحاقی ۳۵ خود، ۲۵ مورد آمده که شش ماه تا یک سال فرصت لازم داشته تا تکمیل شود. در دولت آقای رئیسی این برنامه پیشنهاد شد و دو سال طول کشید تا آن برنامه تصویب شود و کشور دو سال بی‌برنامه بود؛ حالا یک دولت و یک مجلس برنامه تصویب کردند و یک دولت و یک مجلس دیگر بناست آن را اجرا کنند که شعارشان متفاوت است.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه ما ۶ کاندیدا هرکدام شعارهای متفاوتی داریم و ما باید تعهدات خود را به مردم اجرا کنیم، گفت: مردم از ما قول و قرار گرفته‌اند، فردا می‌گوییم آنقدر مسکن می‌سازیم و آنقدر اشتغال ایجاد می‌کنیم و برنامه‌ای که ما پیشنهاد ندادیم باید جواب آن را بدهد.پورمحمدی ساختار برنامه را دارای مشکل دانست و گفت: نمی‌شود ۲۵ مورد مهم که اولین آن تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی است و آقای قاضی‌زاده به آن اشاره کرد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار که فکر می‌کنم، کمتر باشد، در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آن از ریال تأمین شود که حدود ۶ هزار همت خواهد شد، این را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟وی در همین زمینه اضافه کرد: از مردمی که به ما اعتماد ندارند و سرمایه آنان در بورس از میان رفته و پول‌های خود را به دلار و طلا بدل می‌کنند می‌خواهیم سرمایه تأمین کنیم و یا در جاهای پراکنده می‌برند و حاضر نیستند به سمت تولید ببرند؟پورمحمدی با بیان اینکه تا زمانی که اعتماد نسازیم و مردم ما را باور نکنند نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد، اظهار کرد: با ۱۰ میلیارد یورو که نمی‌توان سیاست‌های رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کرد، نمی‌شود با خودفریبی یا خوش‌بینانه به موضوعات نگاه کنیم.

وی اضافه کرد: کارشناسان مسائل را می‌بینند و مردم دارند آن‌ها را درک می‌کنند، من حرف‌هایی زدم که کارشناسان متعهد و باسواد دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه و جوانان انقلابی هم درباره آن‌ها بسیار جدی صحبت کردند، تعابیر خیلی تندی داشتند که نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم؛ این حرف‌ها دلیل بر مأیوس شدن ما نیست، یا اینکه نمی‌توانیم، ما این راه تا اینجا پیمودیم، قدرت‌ ایجاد کردیم و در جایگاه والای فعلی قرار گرفته‌ایم.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که توانمندی ملی ما را به اینجا رساند، رد غیر اینصورت دچار فروپاشی می‌شدیم، تحریم خیلی مهم است، اما ما مهم‌تر و قدرتمندتر هستیم، قدرت خود را باور کنیم و البته اشتباهات خود را نیز بپذیریم، با مردم صادق باشیم و قرارهای درست بگذاریم و وعده‌های درست بدهیم و آنچه نمی‌توان اجرا کرد را به مردم وعده ندهیم.

پورمحمدی همچنین در فرصت چهار دقیقه دوم درباره مردمی‌سازی اقتصاد نیز، تأکید کرد: به طور جدی معتقدم با توان ملی و کارشناسی که داریم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما باید به نظرات کارشناسی نیز بها دهیم.وی اضافه کرد: ما سیاستگذاریم، اما با پشتوانه کارشناسی؛ اولویت‌ها را شاید ما با نظر و گرایش مردم تعیین کنیم، اما پشتوانه کارشناسی هم دارد. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای فناوری و دانش است، گفت: دنیای امروز، دنیای تخصص و تجربه است، اعداد و ارقام گویای آن هستند، ما نمی‌توانیم همینطور حرفی بزنیم، اعداد فریاد می‌زنند و خود را نشان می‌دهند.پورمحمدی اضافه کرد: بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد، باید با یک همبستگی و هماهنگی و دقت به واقعیت‌های خارجی برسیم.
وی با تأکید بر اینکه ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه است و این ثبات مالی در ابتدا نیازمند کنترل تورم است، اظهار کرد: تورم ۵۰ ساله ما تقریباً روی ۲۰ درصد است و این در حالی است که تورم ما در ۶ سال اخیر، از جمله در این دو، سه سال اخیر، بالای ۴۰ درصد است، بنابراین مگر می‌شود با دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره به کسری بودجه اشاره و تأکید کرد: ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است، برای همین است که ناچاریم به رشد نقدینگی و تورم تن دهیم.پورمحمدی اضافه کرد: از سویی مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم در حالی که بخش بزرگی از نقدینگی کشور به دلیل سیاست‌های دولت یا مسأله بنگاه‌داری و یا مسائل دیگر قفل شده است؟ بدون این‌ها نمی‌توانیم اقتصاد موفق و رشد ۸ درصدی داشته باشیم.وی ادامه داد: بنده بحث بهره‌وری و سهم تعیین‌کننده آن را قبول دارم، اما بهره‌وری با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و شعار نمی‌دهند و پیشینه آن‌ها در توانمندی انجام کارها و وفاداری در وعده‌ها درست است، امکان‌پذیر خواهد بود، نه مدیرانی که طرح‌ها را گران تمام کردند.کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: باید مردم اعتماد پیدا کنند که بشود کاری را انجام دهیم، لذا با کدام کارشناس می‌خواهیم بهره‌وری را ارتقا دهیم؟ آیا با کارشناسی که به من اعتماد ندارد و به فکر مهاجرت است، می‌توان نرخ بهره‌وری را بالا برد؟، بنابراین بدنه اجتماعی باید با ما همراهی و همدلی داشته باشد و به ما اعتماد کند.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: حتماً توان آن را داریم که مشکلات را حل کنیم، اما باید زیرساخت‌های آن نیز اصلاح کنیم و با جهان خارج هم شوخی نکنیم و از قدرت دیپلماسی با پشتیبانی توان داخلی بهره ببریم.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ما هر روز خودتحریمی‌های داخلی را افزایش می‌دهیم، آنگاه آیا می‌توانیم تحریم‌های خارجی را حل کنیم؟ بنابراین معتقدم باید رویکردها و نگاهمان به مسائل بین‌المللی را تغییر دهیم.

در دومین مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم مناظره با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: ما اهدافی تعیین و در برنامه هفتم تکرار کرده‌ایم و می‌گویم این‌ها را انجام می‌دهیم اما باید تجربیات قبلی خود را معیار قرار دهیم تا تعهدات آینده را پیگیری کنیم.پورمحمدی افزود: دیپلماسی و خودتحریمی داخلی که مکمل تحریم خارجی است را باید با تدبیر جلو ببریم. آیا در گذشته جلو بردیم؟ دوستان در این جمع و بنده در مصادر عالی کشور بودیم. افتخار می‌کنم در هر دولتی تلاش کردم به مردم خدمت کنم چون دولت‌ها موضوعیت ندارند، مردم و خدمت به آنان موضوعیت دارد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما اگر تکلیف شود باید آبروی خود را بگذاریم تا به مردم و حل مشکلات آنان کمک کنیم. اگر دو حرکت انجام می‌شود آیا سنگ می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ همین الان در این جلسه وفاق نداریم. آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی خود را حل کنیم؟
پورمحمدی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب تدابیر و سیاست‌های کلی دارند، گفت: ایشان تدبیرشان را ابلاغ می‌کنند، ما می‌نشینیم و کارسازی می‌کنیم و دوباره توجیه می‌کنیم و می‌گوییم شاید منظور ایشان چیزی دیگر و یا برای موقعیت خاصی بوده است؛ کشور را زمین‌گیر می‌کنیم، مثل خیلی چیزهایی که تا الآن زمین‌گیر کرده‌ایم، این واقعیت‌های موجود است.
وی تصریح کرد: ما که از آسمان نمی‌توانیم کارشناس و مدیر مجرب بیاوریم، ما باید با خودمان مشکلات و مسائل را حل و روشن کنیم‌؛ بسیاری از فضاهای سیاسی و تبلیغاتی بر تصمیمات ما اثر می‌گذارد، منافع ملی را به خطر می‌اندازیم، اینجور که نمی‌شود تدبیر کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد، گفت: اگر تمام نیروهای کارشناس کشور با هم جمع شویم و با وفاق عمل کنیم، بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم.
وی ادامه داد: نمی‌گویم ما ناتوانیم، اما سخت است، هماورد دنیای استکبار هستیم، ما شعارهای بلند جهانی دادیم و داعیه تمدنی در جهان داریم، نمی‌شود با این دست‌ و پاشکستگی و با این اختلاف و نگاه غیرکارشناسی مشکلات را حل کنیم، هرروز دعوا و اختلاف مشکلات را حل نمی‌کند.کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر موضوعی حداقلی دارد، باید حداقل‌ها را رعایت کنیم، اظهار کرد: به یکدیگر، کارشناسان و مدیران مجرب خود احترام بگذاریم.

رئیس‌جمهور باید به همه مسائل آشنا باشد

پورمحمدی اضافه کرد: الآن من بخواهم نسبت به شهرداری آقای قالیباف حرف بزنم که حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور صادر و امضا کردم و مخالفت هم شد که این حکم را صادر کنم، اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم، اما اینطور نیست که شهرداری تهران مشکل نداشته است و مشکلاتش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأمید بر اینکه اینها مسأله است که آیا تحولی در نظام شهری با چه رویکردی و در چه دوره زمانی انجام شد؟، گفت: این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را می‌خواهیم چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم.
پورمحمدی تأکید کرد: مگر من می‌خواهم مسائل روزمره و جاری را مطرح کنم؟ من نگاه کلان داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در نظر دارم، مسائل سیاسی ما مردم را چنین ناامید، منزوی و نگران کرده و حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اجرا کنیم، چاره‌ای جز این نداریم.
وی در چهار دقیقه سوم وقت خود، گفت: آقای قالیباف اشاره کردند که اقتدار را به بانک مرکزی برگردانیم که خیلی خوب است؛ اقتدار دادیم، اما ابزار و عوامل اقتدار را فراهم نکردیم، تمام وام‌ها در بانک‌ها متوقف شده است،‌ برای اجرای سیاست‌های دستوری بانک مرکزی، وام‌های کارآفرینی متوقف شده است. اینها تورم‌زای شدید است، استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا کند؟
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: برای هر کاری نیاز به مدیر قوی داریم. رئیس‌‎جمهوری باید به همه مسائل آشنا و قدرت ایجاد وفاق داشته باشد و مردم او را باور کنند. رئیس‌جمهور باید امنیت‌آفرین باشد، اینها لازمه مدیریت کلان در سطح حاکمیت است.

پورمحمدی تأکید کرد: باید منظومه فکری خود را شفاف به مردم بگوییم. دولت باید از رقابت اقتصادی کنار برود، حقوق مالکیت بحث بسیار مبنایی و جدی برای رشد اقتصادی است. نیازمند دولت چابک هستیم.

تکمیل می‌شود…

 

Share