هادی حق شناس، نماینده پیشین مجلس:

اگر مردم بیایند، رییس جمهور آینده پزشکیان خواهد بود | نیازی به تبلیغ، تعریف، معرفی و سفید شویی ندارد

حق شناس می گوید: اگر مردم پای صندوق بیایند، رییس جمهور آینده دکتر پزشکیان است. فرصتی تاریخی برای کشور پیش آمده است. کسانی که همچنان دل در گرو توسعه کشور دارند و به فردا امیدوارند نباید بی تفاوت باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بعدازظهر روز گذشته (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، اسامی ۶ تن از نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام شد.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیل، علیرضا زاکانی، محمد باقر قالیباف و امیر حسین قاضی زاده هاشمی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هستند. حضور یک نامزد منتسب به اصلاح‌طلبان اگر چه برای شورای نگهبان، بهانه‌ای برای دفاع از شائبه عدم تأیید نامزدهای این جریان فراهم می‌کند، اما با چینش ۵ به ۱ اصولگرایان نشان داد که متولیان امر علاقه چندانی به رقابتی شدن انتخابات ندارند. سؤال این است آیا چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مسیر انتخابات ۱۴۰۰ قرار دارد یا خیر؟

هادی حق شناس، استاندار پیشین گلستان و سیاستمدار اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ستاره صبح به این سؤال پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به قرار گرفتن یک نامزد اصلاح‌طلب در کنار پنج اصولگرا آیا می‌توان گفت در این دوره نیز حاکمیت مسیر و تجربه انتخابات ۱۴۰۰ را دنبال می‌کند؟

به نظر من این دوره از انتخابات با تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان متفاوت از انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. اگر چه آقای همتی در جامعه بانکی چهره‌ای شناخته شده بود ولی یک رجل سیاسی نام آشنا نبود. آقای پزشکیان در داخل و خارج از کشور به عنوان یک چهره سیاسی شناخته شده است. مسعود پزشکیان ۲۰ سال پیش وزیر دولت اصلاحات بود و کارنامه کاری خوبی از خود به جا گذاشت. ایشان چند دوره نماینده مجلس بود و به عنوان یکی از نمایندگان صاحب نظر مجلس شناخته می‌شود. کارنامه سیاسی و تجارب اجرایی آقای پزشکیان، وضعیت ایشان به عنوان یک رجل سیاسی، ویژگی شیخوخیت اش در میان اقوام و شهرت ایشان به پاک دستی ویژگی‌های ممتاز این نامزد را نشان می‌دهد. نماینده جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات ۱۴۰۰ این ویژگی‌ها را نداشت.

با توجه به شرایط ویژه کشور آیا و مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی، تحریم‌ها و ارتباطات بین‌المللی وجود دارد آیا آقای پزشکیان گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری خواهد بود؟ آیا نیاز کشور به رئیس‌جمهوری دیپلمات و اقتصاددان در این وضعیت برجسته نیست؟

روسای جمهور باید مدیران اجرایی خوبی باشند هیچ کدام از رئیس‌جمهورها در تیم مذاکره کننده نبودند، بلکه انتخاب درست وزیر امور خارجه و چینش تیم دیپلماسی خارجی اهمیت دارد. در صورت انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور باید منتظر بود تا او همکاران مجربی برای این حوزه انتخاب کند. رئیس‌جمهور اقتصاددان نیست، ولی می‌تواند تیم اقتصادی مجربی انتخاب کند. رئیس‌جمهور صنعتگر نیست ولی باید بهترین مدیران را برای بخش صنعت منصوب کند. در حوزه‌های آموزش عالی و آموزش و پرورش و… نیز به همین صورت است و رئیس‌جمهور باید بهترین تیم را انتخاب کند و مدیریت و راهبری عالی و بی نقصی داشته باشد.

در کنار آقای پزشکیان که نامزد جریان اصلاح‌طلبی است، رقبای قدری از جناح سیاسی راست دیده می‌شود. آیا مسعود پزشکیان می‌تواند از سد دفاعی اصولگرایان بگذرد؟

نفرات مقابل مسعود پزشکیان کسانی هستند که مردم آن‌ها را می‌شناسند، با عقاید و عملکرد این افراد آشنا هستند و در دوره‌های مختلف انتخابات نشان داده‌اند که اقبالی به این افراد ندارند. نامزدهای اصولگرای این دوره سال‌ها مسئولیت‌های مهمی در حاکمیت داشتند و از نگاه مردم بانیان وضع موجود هستند. اگر نتیجه انتخابات را از منظر افکار عمومی جست و جو کنید، مسعود پزشکیان خوش نام‌ترین این افراد است و نیازی به تبلیغ، تعریف، معرفی و سفید شویی ندارد. آقای پزشکیان سال‌ها از تریبون نمایندگی مجلس در خصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اظهار نظر کرده و در میان نامزدهای معرفی شده، نزدیک‌ترین عقیده را به سلیقه عموم مردم دارد. دیگر نامزدها در سال‌های اخیر در رابطه با مسائل مختلف اظهار نظرهایی داشتند که با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی می‌توان به فاصله عقاید آن‌ها و نظر عموم مردم جامعه پی برد.

برای پی بردن به برنامه نامزدها نیازی نیست مردم مناظره‌ها را دنبال کنند، چون در سال‌های گذشته این افراد نظر خود را در موقعیت‌های مختلف بیان کرده‌اند و برای مردم مشخص است که عقیده چه کسی به خواسته‌هایشان نزدیکتر است. اگر مردم پای صندوق بیایند، رئیس‌جمهور آینده دکتر پزشکیان است. فرصتی تاریخی برای کشور پیش آمده است. کسانی که همچنان دل در گرو توسعه کشور دارند و به فردا امیدوارند نباید بی تفاوت باشند. توسعه ره یک ساله به یک شب نیست و نیاز به تلاش و ممارست دارد ما سال‌ها عقب افتاده‌ایم، امروز هم دیر است. کشوری که نخبه دارد نباید در این شرایط باشد. فرصتی ایجاد شده تا کشور را از دست انحصار طلبان خارج و به صورت عقلانی، جمعی و نخبگانی اداره کنیم. امیدوارم مردم از این فرصت تاریخی استفاده کنند.

Share