هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی؛

اقتصاد، مهمترین چالش دولت چهاردهم | کاندیداها سری به بنگاههای معاملات ملکی بزنند

یک کارشناس، مسایل اقتصادی را مهمترین چالش دولت چهاردهم اعلام کرد و گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری برای عبور از این چالش‌ها راهکار بدهند و مردم نیز بر این اساس، به آنها رای بدهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره اولویت‌های پیش روی دولت چهاردهم گفت: دولت آینده با مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و موضوعات مختلفی مواجه است که در هر یک از زمینه‌های ذکر شده، طبیعتا اهلش باید اظهار نظر کند.

وی افزود: صاحبنظران باید بگویند که دولت با چه چالش‌هایی در این حوزه‌ها مواجه است و راهکارهای عبور از چالش‌ها چیست.

حق‌شناس تصریح کرد: مهمترین مسئله دولت آینده مسئله اقتصاد است. امسال هم مثل یک دهه گذشته نام سال، یک نام اقتصادی است که نشان دهنده اهمیت مساله اقتصاد در کشور است.

وی ادامه داد: ما تاکنون نه در برنامه‌های پنج‌ساله موفق عمل کرده‌ایم و نه در بودجه‌های سنواتی شرایط مطلوبی داشتیم. دولت تا ابتدای خرداد ماه، فاقد سند بودجه ۱۴۰۳ و برنامه پنج‌ساله هفتم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: طبیعتاعدم داشتن برنامه و بودجه وضعیت مطلوبی برای کشور رقم نمی‌زند. به خصوص اینکه از سال ۹۷ به این سو، بعد از خروج ترامپ از برجام یک اتفاق دیگری در اقتصاد ایران افتاد.

وی اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۷ میانگین تورم در اقتصاد ایران زیر ۲۰ درصد بود. امروز میانگین تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده است. آمار تورم اردیبهشت ماه که توسط مرکز آمار منتشر شده است، نشان می‌دهد که تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه سیر صعودی داشته است.

حق‌شناس توضیح داد: بهمن سال گذشته تورم ماهانه ۱.۴ بود و در اردیبهشت ماه این رقم به ۲.۸ درصد رسیده است. وضعیت مسکن در کشور مشخص است. تورم نقطه به نقطه مسکن ۴۰ درصد افزایش یافته است. خط فقر و جمعیت زیر خط فقر افزایش یافته است.

وی درباره مهمترین مسایل اقتصادی پیش رو بیان کرد: کنترل تورم بسیار اهمیت دارد. در چند سال گذشته میانگین تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده است. حل چالش‌های بیرونی و درونی اقتصاد مسئله مهم دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد.

تحریم‌ها، مهمترین چالش بیرونی اقتصاد

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: مصداق بارز چالش‌های بیرونی بحث تحریم‌ها است. چالش داخلی هم بحث پایین بودن بهره‌وری در اقتصاد است. به‌کارگیری مدیران ناکاربلد و مدیرانی که می‌خواستند با یک میلیون تومان یک شغل ایجاد کنند یا مدیرانی که وعده تولید سالانه یک میلیون مسکن می‌دادند و مسایلی از این دست، چالش‌های درونی اقتصاد به حساب می‌آیند.

وی گفت: مسئله اقتصاد ایران مشخص است و راه حلش هم کاملا آشکار است. راه حلش این است که دولت در حوزه اقتصاد به نحوی سیاست‌های مالی، پولی و ارزی را اتخاذ کند که تورم یک رقمی شود. راهکار بیرونی این است که تنش‌ها را به حداقل برساند.

حق‌شناس اضافه کرد: در چند روز گذشته بسیاری از سران کشورهای دنیا برای درگذشت رئیس جمهور و همراهانشان پیام تسلیت دادند؛ بنابراین فرصتی ایجاد شده است که بخشی از تنش‌ها کم شود.

وی تاکید کرد: باید از این فرصت برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده شود. اگر انتخابات هشتم تیرماه یک انتخابات پرشور و باشکوه باشد همچنین منتخب ملت پشتوانه مطلوبی داشته باشد؛ ملت به شعارهایی که داده می‌شود، به دقت توجه کنند و منتخب مردم به شعارها وفادار باشد، یک فرصت مناسب برای عبور از برخی چالش‌ها مثل چالش بیکاری، تورم، آب و صندوق‌های بازنشستگی فراهم خواهد شد.

کاندیداهای ریاست جمهوری سری به بنگاههای معاملات ملکی بزنند

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر منتخب دولت چهاردهم متناسب با چالش‌ها راهکار بدهد و ملت با توجه به راهکارهای ارائه شده به او رای بدهند، می‌توان از این چالش‌های اقتصادی عبور کرد و به فکر افزایش رفاه نسبی خانوارهای ایرانی بود.

وی درباره شرایط اقتصادی فعلی اضافه کرد: آنچه که در کف جامعه دیده می‌شود، شرایط مطلوبی نیست. افرادی که فکر می‌کنند شرایط مطلوب است کافی است که امروز به بنگاه‌هایی که مستاجران به دنبال یافتن مسکن اجاره هستند، مراجعه کنند و ببینند آیا آن‌ها توان اجاره کردن خانه مثل سال‌های گذشته را دارند یا نه که به نظر می‌رسد توان مالی مردم بسیار کم شده است.

حق‌شناس افزود: تورم اردیبهشت ماه ۳۷ درصد شده است. تورم گوشت ۷۰ درصد و اجاره مسکن ۴۰ درصد بوده است. میانگین تورم اردیبهشت ماه امسال دو برابر میانگین تورم سال ۹۷ بوده است.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه کشور ۲.۸ درصد بوده است، در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا به‌خصوص کشورهای اروپایی، تورم سالانه‌شان ۲.۸ درصد است. روشن است که آمارهای رسمی بیانگر آن است که وضعیت مطلوب نیست و شاخص‌ها شرایط مناسبی ندارند.

Share