در طرح اعلامی بایدن هیچ اشاره‌ای به نابودی حماس نشده است

ارائه طرح ۳ مرحله ای بایدن برای پایان جنگ غزه | حماس: نگاه مثبت داریم

مرحله اول طرح، ۶ ماه طول می کشد و شامل آتش بس، عقب نشینی اسرائیل از مناطق مسکونی و آزادی بخشی از اسیران اسرائیلی در مقابل صدها زندانی فلسطینی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، جو بایدن رئیس دولت امریکا در سخنرانی زنده تلویزیونی جزئیات طرح پیشنهادی اسرائیل را برای آتش بس میان در غزه اعلام کرد.

این طرح شامل سه مرحله برای پایان کامل جنگ، بازگشت آوارگان در غزه، تبادل اسیران و زندانیان و بازسازی غزه است.

 

بایدن این طرح را «نقشه راه برای آتش بس دائم و آزادی همه گروگان‌ها» توصیف کرد.

در طرح اعلامی بایدن هیچ اشاره‌ای به نابودی حماس نشده است. این یکی از مهمترین اهداف اعلامی اسرائیل برای جنگ در غزه است.


جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه از ۸ ماه قبل (۷ اکتبر / ۱۵ مهر گذشته) آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در این جنگ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر در غزه در نتیجه حملات اسرائیل، کشته شدند که اکثریت آن‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان هستند.

جنگ به دنبال حمله غافلگیرکننده حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. در این حمله ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته و ۲۵۰ نفر در اسرائیل توسط گروه‌های فلسطینی به عنوان اسیر دستگیر و به غزه منتقل شدند.

اسرائیل در جنگ غزه همه بخش‌های شمالی و مرکزی این منطقه را اشغال کرده است. اسرائیل هم اکنون به دنبال اشغال شهر رفح در جنوب غزه است. رفح تنها شهری است که به طور کامل از سوی اسرائیل اشغال نشده است.

جزئیات طرح

او گفت مرحله اول این طرح پیشنهادی ۶ ماه طول می‌کشد و شامل آتش بس و توقف حملات به صورت کامل و همه جانبه، عقب نشینی نیروهای اسرائیل از همه مناطق مسکونی در غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و زخمی‌ها در مقابل آزادی صدها اسیر فلسطینی است. همچنین جنازه اسیران اسرائیلی فوت شده نیز به اسرائیل بازگردانده می‌شود.


در این مرحله، گروگان‌های امریکایی در اختیار گروه‌های فلسطینی نیز آزاد می‌شوند همچنین جنازه افراد کشته شده تحویل خانواده آن‌ها می‌شود. در مرحله نخست، تعداد کمک‌های انسان دوستانه وارد شده به منطقه غزه نیز به ۶۰۰ کامیون و تریلی در روز خواهد رسید.

در مرحله دوم، همه اسیران در اختیار گروه‌های فلسطینی آزاد می‌شوند که شامل نظامیان مرد هم می‌شود. نیروهای اسرائیلی نیز از غزه عقب نشینی می‌کنند.

براساس این طرح تا زمانی که حماس به تعهداتش عمل کند آتش بس موقت به دائمی تبدیل خواهد شد.

در مرحله سوم فراخوان بازسازی بزرگ غزه شروع خواهد شد.

همزمان با سخنان بایدن، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش در بخش‌هایی از مرکز شهر رفح (جنوب غزه) عملیات دارند.
بایدن از همه طرف‌ها خواست این فرصت را برای پایان دادن به جنگ از دست ندهند.
بایدن گفت که اسرائیل پیشنهادی را برای آتش بس قابل تداوم، آزادی گروگان‌ها (اسیران) ارائه کرد که از طریق قطر برای حماس ارسال شد.

جو بایدن گفت ادامه این درگیری منجر به هدر رفت توانمندی‌های اسرائیل و افزایش انزوای اسرائیل می‌شود.
او گفت مذاکره کنندگان امریکایی در روزهای اخیر بر آتش بس در غزه منتهی به پایان جنگ، آزادی همه گروگان‌ها و آینده بهتر برای غزه بدون حماس متمرکز بودند.

رئیس جمهور امریکا ادامه داد اسرائیل حق دفاع از خود را دارد اگر حماس در عمل به تعهداتش شکست بخورد اسرائیل هم دفاع از خود را ازسرخواهد گرفت.
بایدن افزود: این معامله (طرح توافق) منجر به آرامش در منطقه از جمله امضای توافق تاریخی میان اسرائیل و عربستان سعودی می‌شود.

رئیس جمهور امریکا گفت فلسطینی‌ها در غزه با جهنم روبه رو شدند و تعداد بسیار بزرگی از غیرنظامیان کشته شدند. آینده‌ای بهتر برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین وجود دارد.

او از رهبران اسرائیل هم خواست از این توافق حمایت کنند و به این فکر کنند اگر این فرصت را از دست بدهیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
وی افزود: می‌دانم که برخی در اسرائیل از جمله اعضای کابینه اسرائیل، با این برنامه موافقت نخواهند کرد. برخی موافقت نمی‌کنند و خواهان ادامه جنگ تا بی‌نهایت و اشغال غزه هستند بدون اینکه به سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی توجه کنند.

بایدن تاکید کرد امریکا کمک خواهد کرد راه حلی برای مرزهای اسرائیل و لبنان پیدا شود تا اجازه دهد ساکنان مناطق شمال اسرائیل به خانه‌های خود بازگردند.

واکنش نتانیاهو

دفتر نخست وزیر اسرائیل (بنیامین نتانیاهو) بعد از سخنرانی بایدن گفت جنگ پایان نمی‌یابد مگر با تحقق کامل اهدافش.

دفتر نتانیاهو افزود: دولت اسرائیل در تمایل به بازگشت ربوده شدگان در سریع‌ترین زمان ممکن، یکپارچه است و برای این هدف کار می‌کند.
دفتر نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت نتانیاهو سیاست‌های کلی را به تیم مذاکره کننده ارائه کرد تا این هدف محقق شود. نخست وزیر تاکید کرد جنگ پایان نمی‌یابد مگر با تحقق همه اهدافش از جمله بازگشت همه ربوده شدگان و پایان دادن به حضور نظامی حماس و دولت حماس.

واکنش حماس

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) گفت به پیشنهاد اعلامی از سوی جو بایدن برای آتش بس دائمی در غزه به صورت مثبت نگاه می‌کند.
حماس اضافه کرد موضع امریکا درباره ضرورت جلوگیری از ادامه جنگ، نتیجه پایداری فلسطین است.
حماس تاکید کرد در برابر هر پیشنهادی برای آتش بس دائمی و عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه، به صورت مثبت، تعامل می‌کند.

Share