اهمیت وجود یک راهبرد عملیاتی و هدفمند برای استفاده بهینه از دوران پساریل
شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی به ریاست محمد سجاد سیاهکارزاده، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و حضور ناظر گمرکات و مدیرکل راه آهن استان و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این منطقه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی به ریاست محمد سجاد سیاهکارزاده، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان و حضور ناظر گمرکات و مدیرکل راه آهن استان و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این منطقه برگزار شد.
نشست مزبور که به منظور هم افزایی میان نهادی جهت بهره برداری حداکثری منافع ملی کشورمان بعد از افتتاح رسمی اتصال خط ریلی رشت به مجتمع بندری کاسپین برپا شد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اهمیت وجود یک راهبرد عملیاتی و هدفمند برای استفاده بهینه از دوران پساریل، اظهار داشت: همکاریهای نهادهای استانی و ملی نه تنها توانمندیهای موجود استانی را بالفعل نموده بلکه فرصتهای جدید فعالیت اقتصادی را در سطح بین المللی با محوریت استان گیلان برای کشورمان فرآهم میکند.
محمدسجاد سیاهکارزاده با ارائه تحلیلی از روند رو به گسترش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای کاسپین و به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ شروع به کار فعالیتهای خط ریلی را حلقه مفقوده و تکمیل کننده زیرساختهای حمل و نقلی کشورمان در معادلات ترانزیتی و دیپلماسی اقتصادی کشورمان ارزیابی کرد و گفت: بیتردید با اتصال ریلی مجتمع بندری کاسپین، دریای شمالی به دریاهای جنوبی کشور متصل شده و این مسیر وصل کننده دو دریای محسوب شده و در عین حال مهمترین زیرساخت فعالسازی کریدور شمال جنوب نیز تکمیل میگردد.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیتهای کریدوری و ترانزیتی کشورمان با محوریت این منطقه و استان گیلان، اضافه کرد: یکی از مزیتهای این طرح ملی، زمینهسازی و ایجاد فرصت برای گسترش مناسبات اقتصادی کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دولتهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است که در توانمندیهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نقش متمایزی ایفا خواهد نمود.
بنابراین گزارش در این نشست صادق برزگر، ناظر گمرکان استان؛ کامبیز جهانبانی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر؛ غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن شمال ۲؛ به بیان نقطه نظرات خود در حوزههای تخصصی گمرکی، حمل و نقل دریایی و ریلی پرداختند و اقدامات اجرایی و عملیاتی کوتاه مدت و بلند مدت و الزامات کلیدی برای حداکثرسازی بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی با تاکید بر ریل بررسی نمودند و بر لزوم استمرار چنین نشستهایی با مشارکت بخش خصوصی تصریح کردند.
دیدگاه