با این نکته ها امتحانات را ۲۰ بگیر!

گرفتن نمره ۲۰ در امتحانات علاوه بر اینکه نیاز دارد تا به مواردی نظیر خواب، تغذیه، آمادگی ذهنی و حافظه خود اهمیت دهید.

 

گرفتن نمره ۲۰ همیشه خوشایند است و تفاوتی ندارد که در چه مقطعی هستید، در هر حالت این نمره نشان دهنده این است که تمام اطلاعات درسی را به صورت کامل یاد گرفته‌اید. همین باعث شده است که بسیاری از افراد به دنبال گرفتن نمره ۲۰ باشند. ۲۰ گرفته در امتحانات کار ساده‌ای نیست و نیازمند در نظر گرفته و رعایت نکات بسیاری می‌باشد اما به این معنی نیست که انجام آن یه کار غیرممکن است.

در این مطلب ما سعی کرده‌ایم به بهترین روش‌های گرفتن ۲۰ در امتحانات بپردازیم. با ما همراه شوید.

آماده شدن برای مطالعه

قبل از اینکه نکات مهم مطالعه را برای به شما بگوییم بهتر است که با مواردی آشنا شوید که باید قبل از شروع مطالعه در نظر بگیرید. در ادامه به ذکر این مراحل با جزئیات کامل خواهیم پرداخت.

نکات پیش از مطالعه و حین مطالعه – آماده سازی ذهن

پیش از اینکه مطالعه را شروع کنید، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید و همیشه آنها را انجام دهید تا بازدهی مطالعه شما بیشتر از همیشه باشد.

مدیتیشن – آماده سازی ذهن برای مطالعه

اولین نکته انجام دادن مدیتیشن برای رها سازی ذهن و آماده شدن برای مطالعه است. قبل از اینکه درس خود را شروع کنید، سعی کنید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و ذهن خود را از تمامی مشغله‌ها و درگیری‌ها آزاد کنید.

استراحت کردن بعد از مطالعه

بهتر است بعد از هر مدت مطالعه به صورت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشید. اینکار باعث می‌شود تا مواردی که مطالعه کرده‌اید طبقه بندی شود و همچنین ذهن شما زمان کافی برای جمع‌بندی و آمادگی نیز داشته باشد. همچنین خستگی از ذهن شما رها می‌شود و اطلاعات جدید را به شکل راحت تری دریافت خواهید کرد.

به موزیک گوش دهید

موسیقی‌های آرامش بخش و بی کلام می‌تواند یکی از بهترین ابزارها برای خالی کردن ذهن و همچنین رها سازی باشد. تحقیقات نشان داده که گوش دادن به موسیقی قبل و بعد از انجام دادن فعالیت‌های ذهنی سنگین به بیدارسازی مغز و افزایش دادن میزان آگاهی کمک بسیاری می‌کند.

حافظه خود را به کار بگیرید

مغز انسان با حافظه حسی ارتباط بسیار عمیقی دارد و استفاده از آن می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند. سعی کنید یک حس را مانند حس بینایی و یا بویایی در هنگام درس خواندن درگیر کنید.

جسم خود را برای مطالعه آماده کنید

مرحله بعد آماده سازی بدن و جسم برای مطالعه است که تاثیر مستقیمی بر روی بازدهی شما خواهد داشت.

بهترین کار برای حفظ سلامتی بدن، مصرف غذایی مناسب، خواب کافی و مصرف به اندازه آب است. در هنگام آزمون، احساس گرسنگی می‌تواند تمرکز شما را تخریب کند، اما توجه داشته باشید که بهتر است قبل از آزمون مقداری غذای پر از پروتئین مصرف کنید و از مواد چربی بپرهیزید، زیرا برخی غذاها ممکن است انرژی شما را کاهش دهند. همچنین شب قبل از کنکور بهتر است به موقع به تخت خواب روید.

۱۰ تکنیک و روش مطالعه صحیح – چطور امتحانات را ۲۰ بگیریم؟

گرفتن نمره ۲۰ در امتحانات علاوه بر اینکه نیاز دارد تا به مواردی نظیر خواب، تغذیه، آمادگی ذهنی و حافظه خود اهمیت دهید، نیازمند استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مطالعاتی است. در ادامه به ذکر ۱۰ تکنیک و اصول مطالعه صحیح می‌پردازیم که بهتر است آن ها را در نظر داشته باشید.

تند خوانی را فراموش نکنید

یکی از روش‌های بسیار مؤثر و عالی برای به دست آوردن نمره‌ی بالا در زمان محدود، استفاده از روش تندخوانی است. در این روش، شما مطالب درسی را با سرعت بالا مرور می‌کنید. این روش مطالعه دارای مزایای زیادی است، از جمله:

  • قابلیت مطالعه حجم زیادی از مطالب در زمان محدود
  • تمرکز بر روی مطالب درسی و رفع حواس‌پرتی در زمان مطالعه
  • مدیریت زمان
  • حل نمونه سوال بیشتر

سبک خود را ابداع کنید

حین مطالعه، بهره‌گیری از سبکی که با ماهیت موضوع مرتبط است و به درک بهتر موضوعات کمک می‌کند، بسیار موثر است.

به هر شرایط عادت کنید و آرامش داشته باشید

در صورتی که از ابتدای ترم به دلیل مشکلات مختلف نتوانسته‌اید دروس خود را مطالعه کنید، بهترین راهکار این است که به جای تنش و ناراحتی، آرامش خود را حفظ کنید و وظایف و شرایط موجود را بپذیرید. به جای تلویح و افکار منفی، به بهره‌گیری هوشمندانه از زمان باقی‌مانده توجه کنید و بدانید که استفاده موثر از این زمان می‌تواند به نتیجه‌ی مطلوب نزدیکتان کند.

در واقع، بهتر است در شب‌های امتحان به جای تنش زیاد، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید تا از زمان محدودی که باقی‌مانده است به بهترین نحو استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای گذراندن بهترین شب امتحان و کسب نتیجه مطلوب، حتماً از مشاوره تحصیلی الف مشاور استفاده کنید.

حواس پرتی را از بین ببرید

عوامل مختلفی می‌توانند توجه شما را پرت کنند و مانند گیرهای سرعت در مسیری باشند که سرعت شما را در حال حرکت متوقف می‌کنند. این عوامل می‌توانند از جمله تفکرات منفی، نگرانی‌های زیاد، یا حتی محیط پرسروصدایی باشند که تمرکز شما را از مطالعه‌ی درس معطوف به خود باز می‌دارند. بنابراین، برای داشتن یک زمان مطالعه‌ی موثر و تمرکز بالا، لازم است این عوامل را شناسایی کرده و از بین ببرید. مشاوره کنکور الف مشاور جزو بهترین‌ها در زمینه مشاوره درسی و کنکور است.

از جزئیات امتحان آگاه باشید

یکی از راهکارهای هوشمندانه برای کسب نمره‌ی بالا در آزمون، داشتن بارم‌بندی دقیق آن است.

حریف تمرینی خود را داشته باشید

یکی از عوامل اساسی کمبود در نمره ۲۰ برای دانش‌آموزان، عدم تمایل یا عدم انگیزه برای مطالعه است.

داشتن حریف تمرینی باعث پیشرفت و شناسایی نقاط ضعف می‌شود. بنابراین، سعی کنید حتماً دوستو یا هم‌کلاسی شبیه و در سطح خودتان را برای مطالعه داشته باشید تا در هنگام مطالعه از او کمک بگیرید و همیشه با یکدیگر مطالعه کنید. این تکنیک برای شما معجزه خواهد کرد. ۲۰ شدن نهایی کاری غیرممکن و سخت نیست. کافی است بهترین روش‌های آن را مطالعه کنید.

سوالات سال های پیش را فراموش نکنید

تجربه نشان داده است که اکثر اساتید به دلیل فشار کاری و کمبود وقت، معمولاً یکبار سوالات امتحانی را طراحی می‌کنند و سپس آن‌ها را بارها و بارها در امتحانات مختلف در طول سال‌ها و ترم‌های آینده استفاده می‌کنند. برای بهره‌مندی بیشتر در امتحانات، پیشنهاد می‌شود که در هر امتحان، از طریق دانش‌آموزان سال گذشته یا دانشجویان ترم قبل از آن، سوالات امتحانی را تهیه کنید و چندین بار آن‌ها را مطالعه و مرور کنید.

بدون مطالعه ۲۰ نمیگیرید

متاسفانه، راه را برای گروهی از افرادی که به دنبال راه‌های آسان و سریع هستند، وجود ندارد. شما باید تمام سعی و تلاش خود را با داشتن برنامه درسی اصولی به کار ببرید.

جزوه و فلش کارت را فراموش نکنید

برای مدیریت بهینه‌ی زمان و کسب بهترین نتیجه‌ی ممکن، بهتر است از جزوات خلاصه‌شده و فلش کارت استفاده کنید که معمولاً در کتابخانه‌ها موجود هستند.

از اینکه تا پایان محتوا با ما همراه بودید، ممنونیم. در این مقاله سعی داشته تا به صورت کامل و جامع در رابطه با نکاتی صحبت کنیم که برای گرفتن نمره ۲۰ باید رعایت کنید.

Share