نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان

مسئولان تمام تلاش خود را برای رفع دغدغه‌های برنجکاران و کشاورزان به‌کار گیرند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به همراه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی پیش از ظهر امروز با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با مدیرکل و معاونان منابع طبیعی گیلان اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با وجود کاهش نزولات آسمانی اما تلاش‌های خوبی توسط مسئولان ذی‌ربط و رسانه‌ها برای مدیریت آب و کاهش مشکلات این حوزه در استان صورت گرفت تا جایی‌که نگرانی‌های کشاورزان در این بخش برطرف شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به آسیب دیدن جنگل‌ها در استان تصریح کرد: باید برای آنچه که به بخش کشاورزی و محصولات این بخش از جمله زیتون، چای و برنج که ۳ محصول استراتژیک استان هستند فکری شود و لذا برنامه‌ریزی شود تا آب و سموم در وقت مناسب به کشاورز برسد از طرفی کشاورزان و برنجکاران هم همگام با مسئولان و طبق برنامه و تاریخ پیش‌بینی شده وارد شالیزار یا عرصه کشاورزی شوند تا مشکلی ایجاد نشود و آب نیز نباید هدر برود.

آیت‌الله فلاحتی در ادامه با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز و آسیب‌رسان بیان کرد: توجه به کشاورز باید همیشه در اولویت باشد؛ از طرفی بستر خوبی در آسیای میانه برای عرضه محصولات کشاورزی ما ایجاد شده که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

امام جمعه رشت خواستار توجه ویژه مسئولان به محصولات استراتژیک و ارزشمند گیلان همچون چای و زیتون شد و ادامه داد: مسئولان برای رفع دغدغه‌های برنجکاران نیز تمام تلاش خود را به‌کار گیرند و به‌گونه‌ای تدبیر شود تا کشاورز دغدغه نداشته باشد.

گیلان با پیچیدگی زیست بومی و جمعیتی روبرو است

سید مازیار رضوی ظهر دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان اظهار کرد: گیلان جزو استان‌های پرتراکم از لحاظ جمعیت و سومین استان کم وسعت در کشور است و این مساله ما را با پیچیدگی زیست بومی و جمعیتی روبرو کرده است.

به گفته وی در بحث حفاظت از جنگل‌های هیرکانی که یکی از اصلی‌ترین وظایف محوله ما هست به خوبی عمل کردیم چرا که این جنگل یک میراث ملی است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به توسعه و احیای جنگل‌ها گفت: پروژه صیانت توسعه و محافظت از جنگل‌کاری‌ها را در پیش گرفتیم و همچنین به بحث کاشت یک میلیارد درخت ورود کردیم که امیدواریم بتوانیم با کاشت هر ساله ۸ میلیون به عدد نهایی که مورد نظر ماست، دست پیدا کنیم.

رضوی میوه درختان جنگلی را حفظ خاک و تولید اکسیژن دانست و تصریح کرد: منابع طبیعی هم بستر تولید و هم بستر محیط زیست است و حفظ آن با مشارکت، کمک و راهنمایی مردم محقق خواهد شد.

تولید ۱۳ میلیون اصله نهال

صالح محمدی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این دیدار با اشاره به فعالیت ۳۴ نهالستان بخش خصوصی و هشت نهالستان دولتی در گیلان اظهار کرد: در راستای اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور و به تبع آن در گیلان تاکنون ۱۳ میلیون اصله نهال در این نهالستان‌ها تولید شد ضمن اینکه تعهد سالانه گیلان در سال جاری کاشت هشت میلیون نهال در سال است.
وی صیانت از عرصه‌های جنگلی و کشاورزی را از کارهای پرمشقت عنوان کرد و در ادامه به اجرای طرح زراعت چوب در استان اشاره و بیان کرد: ۱۸ هزار هکتار از عرصه‌های ملی و ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزان (مستثنیات کشاورزان) زیر کشت زراعت چوب است.

Share