علی علیزاده ازبری

گزارشی از کارگاه روابط عمومی؛ از بشتگ تا هشتگ

سرمای شدید حاصل از برف کمی که از شب قبل باریده بود سالن را در انحصارخود داشت و حضور سرد و با تاخیر خبرنگاران، همه چیز جور است تا دکتر مصطفی آجرلو مدرس کارگاه روابط عمومی همه توان خود را مصروف بدارد تا گرمایی به سالن بتاباند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  کارگاه «روابط عمومی» برای خبرنگاران گیلان به مدت دو روز در محل تالار مرکزی رشت برگزار شد.
معرفی، شیمی غلام مَم جعفر -وقت جواب مزه نینداز پسر
و این شروع کارگاه شش ۱۲ ساعته با عنوان روابط عمومی با تدریس دکتر مصطفی آجرلو در محل سالن شماره دو اما تاریک و سرد تالار مرکزی رشت بود آن هم روز پنجشنبه چهارمین روز از بهمن ماه که با آمدن خود هوای کم بارش امسال گیلان را با باران و برف و سرما همساز کرده است یادم نرود عید روز تعطیل به مناسبت ولادت حضرت امیر(ع) و روز پدر نیز است.
سرمای شدید حاصل از برف کمی که از شب قبل باریده بود سالن را در انحصارخود داشت و حضور سرد و با تاخیر خبرنگاران، همه چیز جور است تا دکتر مصطفی آجرلو مدرس کارگاه روابط عمومی همه توان خود را مصروف بدارد تا گرمایی به سالن بتاباند. کار راحتی نیست مهارت می خواهد که البته او نشان می دهد که دارد اما سرما همچنان اذیت می کند چرا که سیستم گرمایشی مجموعه بزرگ تالار مرکزی رشت چندان کارآمدی ندارد. میلاد ابراهیمی و دیگر عوامل خانه مطبوعات، حتی قاسم مصفا معاون فرهنگی اداره کل ارشاد گیلان که حضورش صفای مجلس شده است تلاش می کنند، رفت و آمد می کنند،تماس می گیرند اما نه، این سالن قصد گرم شدن ندارد که ندارد.حتی حضور لطیف رضا لطیفی روی سن و شوخی های همکاران با اولتیماتوم های ۴۸ ساعته او به مسئولان هم سرما را کم اثرنمی کند . اما با این وصف از ساعت نه صبح تا سه عصر می نشینیم و از اطلاعات مفید و تدریس خوب استاد لذت می بریم.
مطالب و موضوعاتی که گفته و شنیده شد به اجمال در ادامه می آید؛
چنانکه در ابتدا اشاره شد جهت سنجش توانایی افراد در معرفی خود تک تک حاضران فرصت پیدا کردند خود را عرضه کنند که وقتی فرصت به راقم این گزارش رسید با یادی از شعر «معرفی» مرحوم شیون فومنی که در ابتدا ذکر شد آغاز کرد. سپس شرح وظایف یک شاغل روابط عمومی (public relations)، در ادامه هویت سازمانی، هویت بصری،هویت صوتی(جینگل) و رایحه سازمانی سرفصل هایی بود که مفصل توضیح داده شد. نیز توضیحاتی پیرامون (osintمهارت دسترسی به اطلاعات پیشرفته) هوش مصنوعی، رد پای دیجیتال،ارتباط با رسانه ها،تفاوت توجیه و اقناع،مهارت روایت گری و… گفته شد. و تماشا و تحلیل فیلم کوتاه «اتاق هشت» ساختۀ « جیمز دابلیو.گریفیت «محصول ۲۰۱۳ انگلستان» که قسمت جذاب تر کارگاه بود.
و روز دوم و ادامه کارگاه، گرچه در روز تعطیل جمعه، اما با اوضاعی بهتر از دیروز آغاز شد، مثلاً گرمای مناسب سالن، اما تاخیر ورود خبرنگاران مدرس کارگاه را تا مرز عصبانیت پیش برد که البته خوب توانست خود و کلاس را مدیریت نماید و با یکی دو واکنش مناسب دوباره ادامه بحث ها را پیگیری کند.
در این کارگاه عمدتاً به استراتژی و شاکله تولید محتوا از دید یک متصدی(PR) شامل فرایند (ذی نفعان، مخاطبان، ظرفیت رسانه ای،محتوا، عملیات و اقدام و بازخورد)اختصاص داشت که با مهارت تدریس استاد و مشارکت حاضران به خوبی و کاربردی پیگیری و به انجام رسید. همچنین مطالبی چون مثلث طلایی نوشتن،استراتژی دارکdark ،کمپین ۳۶۰ درجه، مهارت و مدیریت جلب توجه مطرح شدند.
و در انتهای جلسه با توجه به انقضای زمان جلسه اما حاضران مشتاق دریافت مباحثی از مقوله «زبان بدن» Body Language بودند که نشستند و یک ساعتی از بعد از ظهر جمعه را به شنیدن مباحثی از این موضوع جذاب اختصاص دادند. مقدماتی از زبان بدن مانند تعریف و تفاوت (ارتباط کلامی و غیر کلامی، ارتباط چشمی، نوشتن و ارتباط آن با کلام، تفاوت رفتار غیرکلامی با کلامی،۳۵ مدل خنده، ایموجی ها زبان غیرکلامی بین المللی و…)
و توضیح لازم به ذکر اینکه؛
– این دومین کارگاه از سلسله کارگاههایی است که با برنامه ریزی و هماهنگی «دفترمطالعات و برنامه ریزی رسانه» وزارت ارشاد ،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات گیلان در حال برگزاری است که اولین کارگاه به تاریخ های پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه با تدریس استاد شکرخواه مثل این کارگاه مورد توجه خبرنگاران و مفید واقع گردیده بود.
– قرار شد که هرکدام از شرکت کنندگان یک تولید محتوا مانند(گزارش روایی، خبر، پادکست، گزارش ویدئویی، گزارش تصویری،موشن گرافی) از این کارگاه تولید و در یک یا چند رسانه معتبر منتشر کنند.
– در خلال کارگاه منابعی جهت مطالعات بیشتر معرفی شدند مانند مثلث طلایی نوشتن به قلم احمد توکلی، معرفی چند منبع با موضوع زبان بدن یا معرفی سایت های فکت یار(شناسایی اخبار جعلی).
– دکتر مصطفی آجرلو ،استاد دانشگاه ، دانش آموخته مقطع دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه تهران و در حال حاضر مدیر طرح و برنامه شبکه نسیم است.
– و اینکه بشتگ واژه ای است که در مقابل هشتک بکار می رود که معمولاً برضد آن عمل می کند و اینجا این بشتگ ابتدای جلسه(سرما و ناهماهنگی های دیگر) بود که با تدریس خوب و همراهی خبرنگاران موفق شد هشتگ تایید دریافت کند.

تدوین گزارش: علی علیزاده ازبری
عکس: مطهره احمدی

Share