درخواست ورود مدعی العموم به ماجرا؛

ادعای جنجالی رائفی‌پور درباره دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده+ واکنش مجلس

قالیباف گفت: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند. اگر واقعاً حرفی که زده شده اتفاق افتاده باشد، باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد، اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است برخورد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی اکبر رائفی‌پور، فعال فضای مجازی در بخشی از سخنان خود در یک برنامه زنده شبکه افق صداوسیما، با تاکید بر فساد نمایندگان مجلس گفت: رئیس فراکسیون مقابله با فساد داشتیم که تماس گرفته با جایی که تحقیق و تفحص کند، دو میلیارد می‌زنی به حسابم، والا می‌آیم تحقیق و تفحص‌.

وی ادامه داد: در همین مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته است که نمی‌خواهم اسم ببرم. اینها می‌خواهد بین مردم پخش کند؟ به کدام مردم بدهد؟

صباغیان: این آقا خودش برای سخنرانی هایش چقدر می‌گیرد؟ | قالیباف: دادستان ورود کند

محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز طی تذکری شفاهی، گفت: اخیراً فردی که خود را همه‌چیزدان می‌داند و درباره همه چیز نظر می‌دهد، در صداوسیما صحبتی را علیه نمایندگان به بهانه شفافیت کرده و گفته است یکی از نمایندگان برای آنکه درخواست یک تحقیق و تفحص را پس بگیرد، سکه دریافت کرده است. این فرد اگر خودش مدافع شفافیت است، اعلام کند که در جلسات و سخنرانی‌های خود چه مبالغی دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: این فرد با این ادعای خود، شورای نگهبان را هم زیر سوال برده است. دادستانی باید به این موضوع ورود کند تا موضوع شفاف و روشن شود. اگر کسی تخلف کرده است، باید اعلام شود و اگر هم تخلفی صورت نگرفته است، باید با گوینده این اتهام برخورد شود.

نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید هر چند وقت یک بار مجلس شورای اسلامی را اینگونه مورد هجمه قرار داد و باید از کیان مجلس دفاع کرد. با توجه به اینکه در برنامه زنده صداوسیما این اتهام به مجلس شورای اسلامی زده شده است، جایز نیست که مجلس سکوت کند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: قانون انتخابات درباره این موضوعات موارد لازم را پیش‌بینی کرده است و قوه قضائیه نیز در این زمینه مسؤولیت دارد که به خوبی دنبال می‌کند. حتماً کسانی که شائبه‌ای درست می‌کنند باید پاسخگو باشند. این موضوع در یک برنامه زنده گفته شده و به گونه‌ای مطرح شده که شورای نگهبان نیز مطلع بوده و آن نماینده را تأیید کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند. اگر واقعاً حرفی که زده شده اتفاق افتاده باشد، باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد، اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است برخورد شود.

وی اظهار کرد: دادستان باید به این موضوع ورود کرده و آن را پیگیری کند تا هم مردم و هم مجلس شورای اسلامی در جریان قرار گیرند.

فرخی میکال: لزوم بررسی تمام ابعاد ادعای دریافت سکه توسط نماینده مجلس توسط نهادهای نظارتی

رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت، در واکنش به ادعای یکی از کاشناسان صداوسیما در خصوص دریافت تعدادی سکه از سوی یکی از نمایندگان جهت پس گرفتن یک تحقیق و تفحص، گفت: بیان این گونه مطالب در صداوسیما اتهام به مجلس بوده که شأن مجلس را زیر سوال می‌برد. لذا حتما تمامی ابعاد آن باید توسط نهادهای نظارتی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: اگر نماینده‌ای در مجلس رشوه‌ای دریافت کرده و موجب تخریب چهره مجلس شده باید نام وی کاملا شفاف به مردم اعلام و با وی برخورد شود و در صورتی که مدعی، مطلبی خلاف واقع بیان کرده دستگاه قضایی ورود کرده و قاطعانه با وی برخورد کند. بیان چنین مطالبی آن هم در آستانه انتخابات مجلس، موجب یأس و نا امیدی مردم شده و انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیات رئیسه کیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس عنوان کرد: معتقدم دادستان باید به عنوان مدعی العموم ورود کند. نباید از کنار چنین مسائلی که کیان مجلس را زیر سوال می‌برد، به سادگی عبور کنیم. همانگونه که رئیس مجلس نیز در صحن علنی مطرح کردند اگر نماینده‌ای چنین کاری را انجام داده است صلاحیت حضور در این مجلس و مجلس را آینده را ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در چندین نوبت مجلس یازدهم انقلابی را خطاب کردند، یقیناً نمایندگان مجلس در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را در همه ابعاد سلامت کاری و خدمت بی‌منت به مردم شریف کشور خواهند کرد.

بابایی کارنامی: بیان چنین مطالبی بازی در زمین دشمن است | مدعی العموم ورود کند

علی بابائی کارنامی، نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس نیز در گفتگو با خانه ملت در واکنش به اظهارات علی اکبر رائفی‌پور علیه نمایندگان مجلس، مبنی بر دریافت سکه توسط یکی از نمایندگان حال حاضر مجلس برای پس گرفتن درخواست یک تحقیق و تفحص گفت: در شرایط فعلی کشور، جناح‌ها و تفکراتی به دنبال ایجاد خدشه به افکار عمومی هستند و رفتار آن‌ها بر خلاف تأکیدات رهبری بر امید آفرینی و دوری از سیاه نمایی است. در نظام جمهوری اسلامی ایران و در دولت، مجلس و قوه قضاییه مسئولان پاک دست فراوانی حضور دارند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: نباید با بیان این گونه مطالب خودمان در زمین دشمنان بازی کرده و مسیر را به سمتی هدایت کنیم که گویی خدمتگزاران نظام افراد ناپاکی هستند. هر چند بهتر بود این ادعا ابتدا از مجاری قانونی و ذی ربط مورد بررسی و پییگری قرار می‌گرفت. در مجلس هیات رفتار بر نمایندگان وجود دارد که تمامی اسناد و مدارک را بدون جانب‌داری و با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد، لذا ادعای مذکور باید از این مسیر پگییری می‌شد.

نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس وجود شفافیت در حساب و کتاب نمایندگان را حق همه مردم دانست و عنوان کرد: برای هر کرسی مجلس خون هزاران شهید ریخته شده و اگر نماینده‌ای خیانت کند به شأن مردم و آرمان‌های کشور توهین کرده و به هیچ عنوان قابل بخشش نیست و مدعی العموم نیز باید به موضوع ورود کند.

وی با بیان اینکه ایجاد یاس و ناامیدی در مردم آخرین تاکتیک دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای کاهش مشارکت آن‌ها در انتخابات پیش روی مجلس است اظهار کرد: ملت ایران باهوش بوده و فریب فضاسازی‌های دشمنان را نمی‌خورد. ضمن اینکه بنده متعقدم ادعای دریافت سکه توسط یک نماینده مجلس باید از مسیر قانونی پیگیری و با متخلف برخورد شود.

یزدی‌خواه: قوه قضائیه با اظهار نظر بدون سند و مدرک علیه نمایندگان مجلس برخورد کند

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت در واکنش به اظهار مطلبی از سوی علی‌اکبر رائفی‌پور علیه نمایندگان مجلس، مبنی بر دریافت سکه توسط یکی از نمایندگان حال حاضر مجلس برای پس گرفتن درخواست یک تحقیق و تفحص، عنوان کرد: اگر مسائل مستندی وجود دارد، نیاز به اعلام در رسانه ملی ندارد، به دادگاه یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یا محاکم قضایی اعلام کنند؛ اینکه صحبت یا مطلبی بیان کنند که اصلاً از مبنا درست نیست، بیشتر به مغلطه شبیه است و اگر واقعاً اطلاعات دقیقی دارد و اسم و رسم نماینده را می‌داند، اسم را با سند و مدرک اعلام کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: توقع ما از همکاران نماینده هم این است که در اظهار نظرات خود توجه بیشتری داشته باشند و با اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه مثلاً ما ضد فسادیم، فقط به فکر صندوق رای خود و بالا بردن سبد آرای خود نباشند. اگر ضد فساد هستند و مستند دارند، به قوه قضائیه یا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کنند. لزومی ندارد وقتی که هنوز معلوم نیست که این ادعا درست است یا خیر، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار ما از صداوسیما و قوه قضائیه این است که از آقای رائفی‌پور مطالبه کنند که مستندات ادعای خود را ارائه دهد، اگر دلیلی برای ارائه نداشته باشد نشر اکاذیب است و باید با او برخورد شود.

حسینی: مراجع ذی صلاح ادعای رائفی‌پور را بررسی کنند | دستگاه قضا قاطعانه با خاطیان برخورد کند

سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت در مورد اظهارات علی اکبر رائفی‌پور در رابطه با یکی از نمایندگان مجلس، گفت: مجلس محل قانون‌گذاری و ریل‌گذاری است و احتمال دارد که با این حجم کار در برخی موارد خطاهایی اتفاق بیفتد اما اینکه در این مقطع زمانی حساس برخی منظوردار مسائلی را که پشتوانه درستی ندارد در مورد نمایندگان مطرح کنند به هیچ وجه منطقی نیست.

وی افزود: ایشان باید مستندات و مدارک خود در مورد نماینده خاطی را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی ارائه کند تا برخورد قاطع صورت گیرد و اگر مدارک و مستنداتی دال بر این موضوع نداشته باشد به طور قطع دستگاه قضا باید با روایت کننده‌ای که با طرح چنین موضوعاتی ذهنیت مردم را تخریب می‌کند قاطعانه برخورد کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم ادامه داد: حرکت ما نباید به گونه‌ای باشد که به اصل موضوع سه قوا خدشه‌ای وارد شود بهرحال برداشت افواه عمومی از برخی موضوعات می‌تواند آسیب‌های جدی به روان جامعه بزند.

حسینی یادآور شد: ادعای رائفی‌پور باید توسط مراجع ذی صلاح مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه تخلف نماینده اثبات شد یا اظهارات روایت کننده کذب باشد باید دستگاه قضا قاطعانه با خاطیان برخورد کند.

سرمدی واله: معاونت حقوقی مجلس اتهام‌زنی به نمایندگان را به طور جدی پیگیری کند

کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس در گفتگو با خانه ملت، در واکنش به ادعای رائفی‌پور در صدا و سیما علیه مجلس، گفت: اگر در زمان اتهام‌زنی به نمایندگان با ادعای دریافت خودروهای شاسی بلند موضوع به طور جدی پیگیری و در این زمینه به طور کامل شفاف‌سازی و رفع ابهام می‌شد امروز این فرد به خود اجازه نمی‌داد که اتهام دیگری را به نمایندگان مجلس وارد کند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در آن زمان مردم نسبت به تمام نمایندگان مجلس بدبین شدند و حتی افرادی مثل من که اصلا از این موضوع اطلاعی نداشتیم نیز مورد اتهام قرار گرفتیم و در این برهه نیز که ادعا می‌شود نماینده‌ای ۱۴۰ سکه رشوه دریافت کرده و مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفته است بار دیگر نگاه مردم نسبت به تمام نمایندگان مجلس را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هیات رییسه مجلس باید از حیثیت نمایندگان دفاع کند و معاونت حقوقی مجلس نیز باید به طور جدی این موضوع را پیگیری کند که یا گوینده این خبر، صحت و سقم آن را اثبات و نام نماینده متخلف را اعلام کند یا اگر تنها افتراء زده شده است باید مراجع ذی صلاح با شخص گوینده با قاطعیت برخورد کنند و در صورت اثبات این ادعا، شورای نگهبان و نهادهای نظارتی ذیربط باید پیرامون غفلت صورت گرفته در تعیین صلاحیت این نماینده پاسخگو باشند و هم لازم است رویه‌ها اصلاح شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌تردید این نوع جوسازی‌ها و بیان مطالب خلاف واقع در آستانه برگزاری انتخابات مجلس باعث ناامیدی مردم و کاهش مشارکت در انتخابات خواهد شد.

Share