مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، اعلام کرد

گیلان؛ بیشترین نرخ فوت و کمترین نرخ خام ولادت در بین استانهای کشور

بر اساس آمارهای مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، میانگین سن پدر در هنگام تولد اولین فرزند در کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۳۲/۱ سال بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری در کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۳۲/۱ سال بوده است.

میانگین سن پدر در هنگام تولد اولین فرزند در نقاط شهری برابر با ۳۲/۶ سال و در نقاط روستایی برابر با ۲۹/۹سال بدست آمده است. در نه ماهه سال ۱۴۰۲ در بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴/۵سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۷/۱ سال است.

بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور میانگین سن مادر در اولین فرزندآوری در کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۲۷/۳ سال بوده است.

گفتنی است، مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸/۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰/۳ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۲/۷ سال است.

در ۹ ماهه امسال میانگین سنی فوت‌شدگان در کشور برابر با ۶۶/۰۳ سال بوده است که در بین استان‌ها بالاترین میانگین سن مربوط به استان گیلان با ۷۱/۰۴ سال و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۰/۲ سال است.

میزان نرخ خام فوت کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۵/۱در هزار جمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷/۳ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان هرمزگان با نرخ ۹/۳ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استان‌ها داشته‌اند. گفتنی است، بیشترین تعداد فوت شدگان مربوط به گروه سنی ۸۹-۸۵ سال است، به طوری که ۱/۱۰ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۵/۱۳ درصد از کل فوت شدگان زن مربوط به این گروه سنی بوده‌اند.

در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است که امسال استان تهران رکوردار میزان ولادت ها بوده است.

.به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور، بر اساس گزارش های آماری تهیه شده در ثبت احوال میزان نرخ خام ولادت در کشور برای ۹ ماهه امسال برابر با ۸/۱۲ در هزار نفر جمعیت بوده است. همچنین استان سیستان و بلوچستان با ۹/۲۷ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با ۷/۷ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده اند.گفتنی است، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است که امسال استان تهران رکوردار میزان ولادت ها بوده است. بر اساس این گزارش، بیشترین میزان ولادت ها مربوط به استان تهران با تعداد ۹۹ هزار و ۶۳۳ نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد ۵ هزار و ۲۰۱ نوزاد بوده است.

Share