سهم سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سالهای آینده افزایش مییابد
معاون وزیر و رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سوابق تحصیلی امسال سهم ۵۰ درصدی در آزمون سراسری دارد که این میزان برای سالهای آینده تا ۶۰ درصد افزایش مییابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محسن زارعی روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد افزود: سهم سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲.۴۰ درصد بود.
وی در عین حال اظهار کرد: امتحانات نهایی نباید موجب مخاطره برای دانش آموزان و تشدید استرس آنها شود، بلکه باید به دانش آموزان این اطمینان را داد که با یک ابزار واحد همه آنها مورد سنجش و ارزشیابی قرار میگیرند.
زارعی اضافه کرد: درامتحانات نهایی مبنا کتب درسی است و به هیچ وجه سوال خارج از کتاب درسی نخواهد بود، طراحان سوال و عوامل اجرایی از جنس معلمان خود دانش آموزان هستند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سوالات امتحانات نهایی به جهت استانداردسازی بیشتر به صورت مفهومی طراحی شده است یعنی اینکه دانش آموز موضوع درس را فهمیده باشد نه اینکه صرفا حفظ کرده باشد.
وی افزود: هدف برگزاری امتحانات نهایی و تاثیر آن در آزمون سراسری یادگیری عمیق موضوعات درسی توسط دانش آموزان و سعی بر این است که در کمال آرامش و نظم این آزمونها برگزار شود.
امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد
زارعی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار سوالات امتحانات نهایی پیش از آغاز آزمون اظهار کرد: لو رفتن امتحانات نهایی امکانپذیر نیست و به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد و امتحانات نهایی در امنیت کامل است.
وی خاطرنشان کرد: تیم طراح سوالات امتحان نهایی در فضایی ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از آغاز آزمون قرنطینه میشوند و در این مدت شروع به طراحی سوالات میکنند.
غلبه حافظه محوری بر یادگیری
زارعی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: سایه سنگین آزمون سراسری بر نظام آموزش و پرورش موجب شده بود توجه دانش آموزان بیشتر معطوف به نطام تست زنی، آمادگی برای کنکور و یادگیری مهارت تست زنی شود که بدین ترتیب حافطه محوری بر یادگیری غالب شده بود.
لو رفتن امتحانات نهایی امکانپذیر نیست، به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد و امتحانات نهایی در امنیت کامل است
وی اظهار کرد: بدین ترتیب این نظام ارزشیابی این نوع رفتار، سبک و راهبری مطالعه یادگیری را حاکم کرده بود و نظام آموزش وپرورش هم اسیر این ساختار شده بود و نمیتوانست خودش را از یوغ این زنجیر خلاص کند.
زارعی تصریح کرد: در این نظام ارزشیابی ۱۲ سال تحصیلی کنار گذاشته میشد و در یک آزمون چهارساعته دانش آموزان با هم رقابت میکردند؛ هر کس هم هر نمرهای را کسب کرد اجازه ورود به آموزش عالی را پیدا میکرد.
وی با بیان اینکه سوال این است که چرا باید ما فرایند ۱۲ سال تحصیلی را یکباره کنار بگذاریم؟ افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال قبل به شکل جدی آسیبشناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و در نهایت در خردادماه سال ۱۴۰۱ سهم تاثیر سوابق تحصیلی به تصویب رسید که این طرح در پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۲ اجرا و آزمون نهایی برای این پایه در برخی دروس برگزار شد.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب به این نتیجه رسیدیم که این فرایند در دیگر پایهها هم تسری پیدا کند و امتحانات نهایی برای پایههای دهم و یازدهم برگزار شود که امسال در خرداد ماه امتحانات برخی دروس این پایههای به صورت نهایی است.
دیدگاه