انتخابات 1402 همراه با دیارمیرزا؛

اصولگرایان و لیست واحد در انتخابات پیش رو؛ گیلان به دنبال لیست جوان

تجربه ثابت کرده که جریان اصولگرایی توانایی معرفی یک لیست واحد را در برخی سال‌ها نداشته و عملاً هریک به واسطه اصلح دانستن مکانیزم خود نسبت به سایر جریانات، قائل به معرفی یک لیست واحد نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اصولگرایان در گیلان در قالب گروه‌های مختلف از جمله شورای ائتلاف، شریان، جبهه پایداری، مجمع یاران، شورای وحدت، راهیان گام دوم انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند که باتوجه به تجربه سال‌های گذشته و روحیه سردمداران آن به نظر نمی‌رسد در ارائه لیست حمایتی واحد به تفاهم برسند.

آبان‌ماه امسال همایش چهار هزارنفری مبنا (مجمع بیداری نیروهای انقلاب) در حرم امام خمینی (ره) با سخنرانی محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی برگزار شد؛ همایش مبنا با حضور چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اولین اقدام انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات اسفندماه بود.

برخی تحلیلگران، برگزاری همایشی با نامی جدا از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) را کنشگری فعال‌تر قالیباف برای انتخابات اسفندماه دانسته‌اند؛ هرچند حضور چهره‌هایی همچون حدادعادل رئیس شورای ائتلاف و یا محسن رضایی و سید محمد حسینی، نشان می‌دهد که رئیس مجلس در هماهنگی با ائتلاف سراسری نیروهای انقلاب فعالیت خواهد کرد.

هنوز در گیلان به دلیل‌ عدم ساماندهی مبنا، مسئولی انتخاب نشده ولی انتظار می‌رود که چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی متولی مبنا در گیلان شود.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در انتخابات سال ۹۸ براساس تجربه جبهه نیروهای انقلاب (جمنا) شکل گرفت و با توجه به پیروزی چشمگیر در اسفندماه همان سال، در انتخابات ۱۴۰۰ با قدرت بیشتری ورود پیدا کرد و با معرفی سید ابراهیم رئیسی و فهرستی برای شورای اسلامی شهر تهران به‌سرلیستی مهدی چمران، پیروزی دوم را پشت‌سر گذاشت.

در گیلان نیز اخیراً رمضانعلی طالبی به عنوان سرپرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان که سابقه ریاست مجمع عالی بسیج را در کارنامه دارد جایگزین نظرعلی علیزاده‌ای شده که خود در حوزه انتخابیه رودسر و املش برای حضور در مجلس ثبت نام کرده و حضور وی در لیست شانای شهرستان رودسر دور از ذهن نیست.

هرچند که رضا سلمانی اخیراً در نشست خبری با تبیین شاخص‌هایی ادعا کرده که بر اساس محبوبیت، مقبولیت و رضایتمندی مردم از جمع ثبت‌نامی‌ها گزینه منتخب شورای ائتلاف برگزیده می‌شود.

از طرف دیگر تأکید سلمانی بر استفاده از گزینه‌های جوانی بوده که دارای مقبولیت و برنامه هستند.

همچنین سلمانی با انتقاد از برخی نمایندگان فعلی اعلام کرد که آن‌ها باید پاسخگوی عملکرد خود به مردم باشند و بگویند در رابطه با موضوعات استراتژیک استان و رفع مشکلات چه اقدامی انجام داده اند.

از سوی دیگر منوچهر متکی از «شورای وحدت» در توضیح امکان معرفی کاندیداها در یک لیست گفته بود: «با توجه به آخرین صحبتی که با حداد عادل داشتم لیست واحدی از طرف شورای وحدت و شورای ائتلاف برای انتخابات شوراها منتشر نخواهد شد؛ ما به‌دنبال این بودیم که لیست مشترکی با شورای ائتلاف تشکیل دهیم ولی این اتفاق نیفتاد، متأسفانه هم‌اکنون ما با دو لیست به استقبال انتخابات می‌رویم.»

در گیلان نیز شورای وحدت در اختیار حجت‌الاسلام لاکانی مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان گیلان و مشاور امور روحانیت استاندار گیلان است که در این شورا نزدیکان یکی از نمایندگان فعلی شهرستان رشت آمدوشد بیشتری دارند.

اما بعد از نشست مبنا و تحول‌خواهان، جبهه پایداری روز ۲۵ آبان‌ماه مجمع عمومی خود را در تالار آدینه تهران تنها با حضور اعضای این جبهه و بدون دعوت از شخصیت‌های شناخته‌شده جریان انقلاب برگزار کرد؛
از تشکیل مجمع عمومی جبهه پایداری و بیانیه اخیر، چنین به‌نظر می‌رسد که آن‌ها فعلاً جدا از سازوکار شورای ائتلاف فعالیت می‌کنند اما باید دید که آیا در هفته‌های منتهی به انتخابات، دود سفید از این جریان اصولگرایی بلند خواهد شد یا خیر؟ سردمداران این جبهه نیز به نظر می‌رسد به دلایلی شرایط آزاد فعالیت نداشته باشند ولی با تمام تفاسیر افراد نزدیک به شورای وحدت در این لیست قطعا حضور خواهند داشت.

البته ناگفته نماند که گروه سیاسی «مجمع یاران انقلاب» نیز گروه فعال دیگری هستند که شیب فعالیت آنان در ایام منتهی به انتخابات تند شده و سعی در نقش‌آفرینی و تحقق سیاست‌های خود دارند. کاشفی، حقی، قربانی، تقوی‌زاد هیات امنای مجمع یاران انقلاب هستند که معمولاً که گزینه نهایی آن‌ها بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده سیاست‌گزاران از ترکیب لیست شورای ائتلاف، جبهه پایداری و احتمالا مبنا انتخاب می‌شود.

مظفر نامدار نیز گروه دیگری از این اصولگرایان گیلان است که تحت عنوان راهیان گام دوم انقلاب در کنار هاجر تحریری نیک‌صفت فعالیت می‌کند.

تجربه ثابت کرده که جریان اصولگرایی توانایی معرفی یک لیست واحد را در برخی سال‌ها نداشته و عملاً هریک به واسطه اصلح دانستن مکانیزم خود نسبت به سایر جریانات، قائل به معرفی یک لیست واحد نیستند.

از طرف دیگر در ایام منتهی به انتخابات و ناظر به استقلال برخی چهره‌های سیاسی در جریان اصولگرایی شاهد تولد گروه‌های نوظهور دیگری برای نقش‌آفرینی در لیست‌های اصولگرایی خواهیم بود.

Share