برای سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده!
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش می کنیم که در کشور وابستگی از منابع ناپایدار کاهش یابد و هدایت به سمت منابع پایدار همچون درامدهای مالیاتی، سود سهام شرکتهای دولتی و فروش کالا و خدمات باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در گفتگوی ویژه شبکه خبر، به بررسی تاثیر اجرای حساب واحد خزانه و اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم درآمدهای نفتی کاهش و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است، بطوریکه خارج شدن اقتصاد کشور از تک محصولی میتواند شرایط کشور را به لحاظ رشد اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دهد.
متنوعسازی در آمدهای کشور که دربودجه کشور نیز پیش بینی شده است، میتواند رشد اقتصاد را پایدار کند، در واقع پایدارسازی درآمدهای کشور امکان رشد اقتصادی پایدار را ممکن میکند و این به معنای حرکت کشور در مسیر آیندهای بهتر خواهد بود.
مشروح گفتگو به این شرح است:
سوال: آقای منظور، حساب واحد خزانه موضوعی که امروزه در صحبتهای رئیسجمهور از آن به عنوان گامهای مهم یاد شد لطفا بفرمایید که موضوعی که در برنامه ششم دیده شده، همچنین در بودجههای سنواتی از زمان اجرا چه تأثیری داشت در اصلاح ساختار بودجه؟
منظور: تمام دستگاههای اجرایی مکلف هستند که حسابهای پرداخت خودشان را به حسابی نزد خزانه در بانک مرکزی منتقل بکنند خوب سابق بر این بود، هر دستگاهی میتوانست نزد هر بانکی حساب باز کند و خزانه هم اینها را به رسمیت میشناخت اما با توجه به این تکلیف قانونی الان همه دستگاهها مکلف هستند حسابهای دیگرشان را نزد بانکها ببندند مسدود بکنند و منتقل کنند به حساب نزد بانک مرکزی، تقریباً قاطبه دستگاههای اجرایی وزارتخانهها و مؤسسات و سازمانهای دولتی این تکلیف را انجام دادند یک تعدادی دستگاهها باقی ماندند که عمدتاً اینها جنسشان یک مقداری متفاوت با بقیه است، مثلاً فرض بفرمایید دانشگاه علوم پزشکی اینها بیمارستانهای دولتی را دارند و بیمارستانها هم لاجرم با حسابهای متعددی کار میکنند، و اینکه بخواهند همه حسابها را مسدود کنند و بیایند یک حساب نزد خزانه، کار آنها را دشوار میکند، ضمن اینکه درآمد بیمارستانها، درآمد اختصاصی است یعنی اینکه اینها درآمد متعلق به خودشان است اونجایی که از بیمار وجهی دریافت میکنند خدماتی میدهند، دارو میفروشند و الی آخر.
آنجایی که بابت خرید دارو و غیره هزینه میکنند و لذا ما خیلی به اینها فشار نیاوردیم به جهت اینکه جنس کارشان و نوع حسابهایشان و با توجه به ماهیت درآمدهایشان که اختصاصی هست و با درآمدهای عمومی متفاوت است، ما دستگاههایی مثل وزارت نفت وقتی که محصولی میفروشد این را به حساب خزانه واریز میکند این میشود منبع دولت به عنوان درآمد عمومی، اما در مورد بیمارستان این اتفاق نمیافتد درآمد متعلق به خودش است، در قانون هم ما این را با عنوان درآمد اختصاصی طبقهبندی میکنیم همین اتفاق در مورد دانشگاهها میافتد، برخی از دانشگاهها دورههای شبانه دارند و بنابراین بابت آنها شهریه دریافت میکنند درآمد کسب میکنند، یک تعدادی از دانشگاهها هم همینطور است یعنی هنوز برخی از حسابهایشان را منتقل نکرده اند.
سوال: یک سؤال آقای دکتر منظور، در ابتدا تأکید داشتید بر اینکه یک تکلیف قانونی هست و دو دستگاه را، دو مجموعه را به عنوان مثال نام بردید یکی دانشگاههای علوم پزشکی و یک مثالی هم در مورد زیر مجموعههای وزارت نفت زدید، آیا آنچه که آن اعلام میکنید به عنوان دلایلی که تا الان فشار نیاورید، علیرغم مهلتهای قانونی تعیین شده توجیه میکندعدم اجرای این تکلیف قانونی را؟
منظور: نه مطمئنا نمیخواهیم توجیه بکنیم، یکی از دلایل تأخیر افتادن این است ما الان داریم تدوین میکنیم چاره جوی میکنیم که چطور بیمارستانها و دانشگاهها را که هیئت امنایی اداره میشوند درآمدهایشان متعلق به خودشان هست اینها را ما منتقل بکنیم به حساب واحد خزانه، چون یک مقداری کار آنها را با لختیها و کندیهایی همراه میکند واگرنه سایر دستگاهها همه آنها آمدند حساب خزانه و حساب واحد دارند دریافت شان، پرداختشان همه در جا متمرکز شده، سعی میکنیم که با مذاکراتی که خدمت وزیر محترم بهداشت درمان و همچنین وزیر محترم علوم داریم برای آنها هم راهی پیدا بکنیم البته وزارت نفت هم برخی از شرکتهایشان هنوز تعدادی از حسابها را منتقل نکردند.
سوال: پس تا الان دانشگاههای علوم پزشکی و برخی از زیرمجموعههای وزارت نفت و مابقی دستگاهها و وزارتخانهها به حساب واحد خزانه متصل شدهاند؟
منظور: اطلاعاتی که ما داریم این است که بله.
سوال: به طور کامل؟ چون اطلاعاتی در دست هست مبنی بر اینکه برخی از دستگاهها متصل شدهاند اما نه به طور کامل؟
منظور: اطلاعات را ما از خزانهداری دریافت میکنیم یعنی اطلاعات در سازمان برنامه موجود نیست من این اطلاعات را بر اساس آنچه که از خزانه داری دریافت کردم مطلع شدم که سایر دستگاهها منتقل شدند.
سوال: آقای منظور قرار بود که در یک بازه زمانی تا اردیبهشت ماه و در بازه زمانی دیگر تا شهریور ماه همه دستگاهها و ارگانها و مجموعهها به حساب واحد خزانه منتقل بشوند و متصل شوند اگر این اتفاق نیفتد از برخی از خدمات از جمله خدمات بودجهای محروم خواهند شد طبق گفته مثلاً وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که خدمات بودجهای آنها قطع میشود، الان وضعیت در مورد آنهایی که به طور کامل نپیوستهاند یا به طور ناقص هستند این اتفاق برای اینها افتاده است؟
منظور: هرچند که تضامینی وجود دارد و ضمانتهای اجرایی که حتماً باید همه منتقل بشوند اما به هر صورت ما باید توجه بکنیم به ماهیت دستگاهها و اگر جایی میبینیم که ممکن است اختلالی در ارائه خدمات به وجود بیاید باید برای آن راه پیدا بکنیم الان این مواردی که گفتیم موارد خاص است و داریم تلاش میکنیم که برای این موارد خاص هم راهحلی پیدا بکنیم و همه اینها را به حساب واحد نزد بانک مرکزی منتقل کنیم.
سوال: مراحل مختلفی که در اجرای حساب واحد خزانه تدبیر شده، اولین گام اتصال دستگاهها، گامهای بعدی چه خواهد بود؟
منظور: ما وقتی که حساب واحد را ایجاد کردیم، اهدافی داشتیم از آن و یک کارکردهایی دارد، یکی از مهمترین کارکردها این هست که ما در حساب واحد بتوانیم موجودی حسابها را کنترل بکنیم، به عبارت دیگر ما وقتی که منابعی را به یک دستگاهی اختصاص میدهیم ممکن است این منابع مدتی رسوب کند ما باید بدانیم که این دستگاه از منابعی که بهش تخصیص دادیم چه مقدار جذب کرده چه مقدار باقیمانده، الان این امکان برای ما کاملاً فراهم است یعنی ما یک داشبوردی داریم تو ان داشبورد کاملاً میتوانیم رصد بکنیم که از میزان تخصیصهایی که دادیم هر دستگاهی چه میزان استفاده کرده است چه مقدار باقی مانده، متناسب با آن تخصیصهای بعدی را انجام میدهیم.
سوال: این کار شما را در مورد آن دستگاههایی که نپیوستند با اختلال مواجه نمیکند در مورد انضباط مالی و آن اهداف تعیین شده؟
منظور: آن دستگاهها درآمدهایشان عمدتاً متعلق به خودشان است یعنی درآمد اختصاصیشان است، درآمد دولت نیست تخصیص دولت به آنها داده نمیشود، خدماتی فروخته، دریافتی کرده دوباره این راهزینه میکند، دارو میخرد، دارو میفروشد، خدمات میدهد، و لذا در مورد آنها خیلی این موضوعیت ندارد و ایجاد مشکل نمیکند اما ما در مورد وزارت راه و شهرسازی، منابع زیادی رو تخصیص میدهیم برای توسعه و احداث راهها و یا وزارت نیرو منابع زیادی متخصص میدهیم برای آبرسانی احداث سد، این منابع بعضاً ما میبینیم که رفته در حساب شرکتها رسوب کرده و مدت زیادی این بلا استفاده مانده الان ما با حساب واحد کاملاً داریم همه را رصد میکنیم هر روز گزارش میگیریم و به دستگاهها تذکر میدهیم، این یه کار کرد است.
سوال: واین کارکرد را الان در لایحه بودجه سال آینده لحاظ کردید؟
منظور: بله، الان دیگر فرآیند شده دیگر، یعنی رویه معمول ما شده در تعامل با دستگاهها این در اجرای بودجه موضوعیت پیدا میکند، نکته دیگر این است که ما از حساب واحد استفاده میکنیم برای پرداخت به ذی نفع نهایی، یعنی اینکه ما مستقیماً به آخرین کسی که خدمات را به ما داده پیمانکار هست خزانهداری وجه را به نام او پرداخت میکند این نیست که ما وجه را بدهیم مثلاً به وزارتخانه، و وزارتخانه به شرکت و شرکت به دیگری همینجوری به اداره تا برسد به پا داخل نهایی و خود همین هم باز اشراف اطلاعاتی ما را بیشتر میکند سلامت نظام پرداخت ما را بهبود میدهد و ما الان پرداخت به ذی نفع نهایی را داریم در مورد کلیه حقوق بگیران دولت انجام میدهیم، یعنی خزانهداری مستقیماً به حساب تمام کارمندان دولت پرداخت انجام میدهد، این نیست که ما پول را به دستگاه بدهیم دستگاه بخواهد به کارمندان خودش پرداخت بکند یا مثلاً در مورد دارو اخیراً شروع کردیم یعنی پرداخت ما به یارانه دارو مستقیماً در وجه داروخانهای انجام میشود که دارو را فروخته است.
سوال: یعنی آن چه که همیشه دولتها به دنبالش بودند انضباط مالی که در بودجهها و مباحث مختلف عملیاتی شده است؟
منظور: یعنی دولت میتواند رصد کند و پیگیری بکند جریان وجوه خودش را از جایی که تخصیص میدهد تا اون ذی نفع نهایی که را دریافت میکند.
سوال: ضمن اینکه یکی از اقدامات مهم و یکی از ویژگیهای بودجه سال آینده کل کشور انضباط مالی و حساب خزانه است، بپرسم که در بودجه سال آینده کل کشور از اقدامات اصلاحی که در مورد ساختار بودجه انجام دادیم به جز حساب واحد خزانه که منجر به انضباط مالی و مواردی شد که اشاره فرمودید چه موارد دیگری را احصا کردیم و الان عملیاتی کردیم؟
منظور: یکی از در واقع مشکلات جدی نظام بودجهای ما وابستگی هست به منابع ناپایداری مثل فروش نفت و یا صادرات نفت و گاز، دو تا اشکال به وجود میآید اولاً نفت و گاز را ما قاعدتاً به عنوان درآمد تلقی نمیکنیم این سرمایه ملی است و ما نمیتوانیم سرمایه ملی را بفروشیم درآمدش را بیاییم هزینه بکنیم به ویژه هزینههای امور جاری دولت پرداخت به کارکنان دولت و نکته دوم این است که این وابستگی بودجه را آسیب پذیر میکند، نسبت به نوسانات خارجی، به عنوان مثال اگر قیمت نفت بالا برود یا پایین بیاید بودجه داخل کشور، کاملاً متأثر میشود، تدبیری که شده در اصلاح ساختار بودجه این هست که ما این وابستگی را از منابع ناپایدار کاهش بدهیم بیاییم به طرف منابع پایدار و به طور کلی ما در منابع تأمین مالی دولت سه تا منبع اصلی داریم یکی، درآمدهای عمومی، دوم منبع واگذاری داراییهای سرمایهای مثل همین فروش نفت و گاز و واگذاری در واقع اموال و داراییهای دولت، سوم واگذاری داراییهای مالی مثل فروش اوراق مشارکت و غیره، آن چه که از همه اینها سالمتر است و اصطلاحا درآمد سمی محسوب نمیشود همان درآمد نوع اول است، یعنی درآمدهای پایدار دولت این درآمدهای پایدار، شامل درآمدهای مالیاتی هست، حقوق گمرکی هست، سودسهام شرکتهای دولتی هست، بهره مالکانه معادن و حقوق دولتی معادن هست، بهره مالکانه دولت در ارتباطات هست و فروش کالا و خدمات دولت، ما اگر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که بودجه کاملاً بر همین منبع استوار بشود یعنی کاملاً بودجه را پایدار کردیم.
سوال: در حال حاضر بودجه سال آینده را بر این اساس تعریف کردید یعنی درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال آینده رشد داشته است؟
منظور: بله یکی از اقدامات مهم ما، در واقع افزایش پایداری بودجه در جهت اصلاح ساختار بودجه هست یعنی آمدیم سهم گروه اول را، درآمدها را اضافه کردیم، سهم درآمدها، در واقع واگذاری دارایی سرمایهای را کاهش دادیم و ما در بودجه سال آینده از کل دو هزار و چهارصد و شصت هزار میلیارد تومان بودجهای که پیشبینی کردیم حدود شصت و یک درصدش مربوط است به همین درآمدهای پایدار، بیست و شش درصد مربوط است به واگذاری داراییهای سرمایهای و سیزده درصد هم مربوط است به واگذاری داراییهای مالی، بنابراین اگر این را مقایسه کنیم با سال گذشته تقریباً ما ده درصد از سهم نفت کم کردیم، یا از سهم واگذاری داراییهای سرمایهای کم کردیم و این ده درصد را اضافه کردیم به سهم درآمدهای پایدار.
سوال: یک نکته، همینجا حالا که این سهم اضافه شده، یعنی افزایش سهم درآمدها از جمله درآمدهای مالیاتی که با افزایش در بودجه سال آینده کشور مواجه شده نحوه افزایش درآمدهای مالیاتی چگونه خواهد بود لطفا توضیح بفرمایید آیا مالیات تولیدکنندگان تغییراتی دارد برای سال آینده یا نه؟
منظور: درآمدهای پایدار که ما میگوییم یا گروه اول منابع دولت صرفاً مالیات نیست ما در آنجا حقوق گمرکی را داریم، سود سهام شرکتهای دولتی را داریم، حقوق معادن را داریم، فروش کالا و خدمات دولت داریم همه اینها با همدیگر رشد کرده و این شصت و یک درصد را ایجاد کرده، اما درآمدهای مالیاتی سهمش از همه اینها بالاتر است، ما در سال آینده میزان درآمدهای مالیاتی را به تعبیری هزار و صد و بیست و دو همت پیشبینب کردیم، این از کجا تأمین میشود مالیات، مالیات چهار گروه دارد چهار نوع مالیات ما میگیریم، یک مالیاتی است که از اشخاص حقوقی میگیریم شرکتهاست، یک مالیات از درآمدها است که عمدتاً مشاغل هست و حقوق دستمزد است، یک مالیات از فروش کالا و خدمات میگیریم، یک مالیات هم اصطلاحا مالیات بر ثروت است، مثلاً فرض بفرمایید نقل و انتقال ملک و غیره و مالیات بر ارث، سهم مالیات بر اشخاص حقوقی بالا و سهم مالیات بر کالا و خدمات که عمدتاً ارزش افزوده هست این دوتا بیشترین سهم در مالیات دارد، آن دوتای دیگر سهمشان کمتر است ما در سال آینده پیشبینی کردیم که حدوداً مالیاتها چهل و نه هشت دهم درصد افزایش پیدا میکند و آن دو گروه، اشخاص حقوقی و کالا و خدمات حدود پنجاه و سه درصد رشد میکند، آن دو گروه دیگر مالیات بر ثروت و مالیات بر درآمدها حدوداً سی و سه درصد رشد میکند، میانگین اینها روی هم رفته میشود چهل و نه و هشت دهم درصد، حالا شما ممکن است بفرمایید با این افزایشهایی که داریم میدهیم آیا بنا هست که اتفاق جدیدی و فشار جدیدی وارد بکنیم مخصوصاً به شرکتها و اشخاص حقوقی و تولیدکنندگان، که پاسخ این هستش خیر، ببینید رشد مالیاتها از چند تا عامل نشئت میگیرد یک عامل این هست که ما بیاییم ضرایب مالیاتی را افزایش بدهیم، یا نرخ مالیات را ببریم بالا، اینکه اتفاق نیفتاده یعنی ما امسال تصمیم جدیدی در قانون بودجه نگرفتیم که نرخهای مالیاتی را تغییر بدهیم نه نرخ مالیات ارزش افزوده تغییر پیدا کرده، نه نرخ مالیات بر شرکتها، نه نرخ مالیات بر حقوق دستمزد.
سوال: پس اینکه شما الان اشاره میکنید سهمها افزایش پیدا میکند ولی همچنان نگاهها حمایتی است ثابت ماندن نرخ ها؟
منظور: نرخها ثابت است، دوم ما معافیتهای مالیاتیمان را افزایش دادیم برای اینکه فشار وارد نشود، مالیات حقوق دستمزد را ما تا دوازده میلیون تومان درآمد در ماه معاف کردیم، سال گذشته ده میلیون تومان بوده. مالیات بر مشاغل و درآمد مشاغل را تا هفتاد و پنج میلیون تومان درآمد خالص ما معاف کردیم برای امسال مالیات مستغلات و درآمد اجاره را تا پنجاه و هفت میلیون تومان، یعنی اینها همه افزایشهایی است که ما در معافیتها دادیم پس بنابراین افراد کمدرآمد یک نوع صیانت در موردشان دارد اتفاق میافتد نرخها تغییر نکرده، معافیتها افزایش پیدا کرده اما حالا از کجا این افزایش اتفاق میافتد، افزایش یکی از عوامل اصلی این است که مالیاتها را روی درآمدها و سود اسمی دریافت میشود، سود اسمی یعنی چه؟ یعنی اینکه تولیدکننده کالا را با یک قیمت بالاتری میفروشد، هزینههایش هم با یک قیمت بالاتری اتفاق میافتد، یعنی وقتی ما تورم داریم هر سال این تورم خود به خود سود شرکتها را از عددی بالا میبرود مثلا سودی که سال گذشته بوده صد امسال این سود میشود به خاطر تورم مثلاً صدو سی و پنج درصدی میشود، تورم سود را بالا میبرود مالیات هم عیناً به همین عدد تعلق پیدا میکند پس مقدار مالیات متناسب با تورم رشد پیدا میکند، پس یکی از دلایلی که مالیات ما افزایش پیدا میکند این در واقع وجود تورم است.
سوال: این به این معنی نیست که باز هم از مردم و باز هم از تولیدکننده دریافت میشود و باز ممکن است فشار وارد شود به تولید کننده؟
منظور: تولیدکننده ما کار نهادههایش را با قیمت بالاتر میخرد کالا را با قیمت بالاتر میفروشد سودش هم به صورت اسمی یا ریالی افزایش پیدا میکند، مالیات یک درصدی از سود است مثلاً فرض کنید بیست درصد سود است این بیست درصد پارسال روی صد تومان بوده است امسال میشود روی صد و سی و پنج تومان، پس مالیات رشد میکند من میخواهم این را توضیح بدهم، که ما در نظام مالیاتی خود به خود با تورم مالیاتمان بالا میرود.
سوال: من میخواهم به اینجا برسم که آن چیزی که دنبال میکنیم به عنوان افزایش درآمدهای پایدار به این معنی نیست که قرار هست در سال آینده فشاری از این سمت به مردم وارد شود؟
منظور: دقیقا من همین را میخواهم توضیح بدهم، یکی از دلایلی که ما پیش بینی میکنیم مالیات شرکتها بالا میرود این است که قیمتها به طور طبیعی امسال بالا رفته، ما سال آینده مالیات امسال را میگیریم. چون درآمدها بالا رفته قیمتها بالا رفته خود به خود مالیات هم رشد کرده این یک عامل، عامل دوم شناسایی مؤدیان جدید است، ما تعداد مؤدیانمان در ابتدای دولت بوده است دو و نه دهم میلیون نفر الان تعداد مؤدیان ما از پنج و نیم میلیون مؤدی عبور کرده پس بنابراین خود به خود وقتی که ما تعداد مؤدیهایمان بالا میرود، مالیات هم افزایش پیدا میکند یعنی مؤدیهای جدید یا به تعبیر دیگر کاهش فرارهای مالیاتی، الان تمرکز نظام مالیاتی روی شناسایی فرارهای مالیاتی است و مخصوصاً فرارهای مالیاتی بزرگ، دستاوردهای خوبی هم اتفاق افتاده یعنی ما در طی این سالهای گذشته بدون اینکه نرخهای مالیات رل جابجا کنیم، بدون اینکه پایههای مالیاتی جدید شناسایی بکنیم، با توجه به اشراف اطلاعاتی که پیدا کردیم دسترسی پایگاههای اطلاعاتی، اینها کمک کرده نظام مالیاتی ما بتواند، مالیات عادلانه و منصفانه دریافت کند و جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.
سوال: یک نکته اشاره کردید که در بودجه سال آینده ما میزان وابستگیمان به نفت خیلی کاهش داشته است؟
منظور: ده درصد کاهش حدودا.
سوال: اگر بخواهید در صد ما بگویید که در گذشته چطور بود و الان به چه وضعی هست میزان وابستگی ما همچنان چگونه است؟
منظور: سال گذشته سهم درآمدهای پایدار مالیات و سایر درآمدها در بودجه دولت حدود پنجاه و یک درصد بوده امسال شده شصت و یک درصد برعکس سهم نفت بوده حدود سی و شش درصد بوده که الان شده بیست و شش، سهم واگذاری داراییهای سرمایهای در بودجه دولت از سی و شش درصد آمده به بیست و شش درصد.
سوال: یک بحثی که در دولت دنبال میشد مولدسازی بود درآمدهای حاصل از مولدسازی در بودجه سال آینده چقدر در نظر گرفته شده و با روندی که طی شد امسال چقدر محقق شده است؟
منظور: امسال ما تا الان تحقق درآمدهای مولدسازیمان رضایتبخش نبوده است.
سوال: چرا؟
منظور: علت هم این که شناسایی اموال و طبقهبندی آنها و قیمتگذاری آنها زمان میبرد، بنابراین امسال بخش عمدهای از وقت هیئت مولدسازی صرف شناسایی اموال مازاد و قیمتگذاری آنها بوده الان این کار انجام شده و بخش عمده داراییهای مازاد در دولت شناسایی شده و اینها رفته در فرآیند در واقع مولدسازی یا افزایش ارزش داده میشود و بعد هم واگذار میشود، البته عددی هم که در بودجه پیشبینی شده بود عدد بالایی بود یعنی شاید از اول هم انتظار برای اینکه مثلاً فرض فرمایید صد و بیست همت صد و بیست هزار میلیارد تومان از محل واگذاری داراییها و اموال اتفاق بیفتد یک مقداری دور از ذهن بود ولی به هر صورت در قانون سال جاری، یک همچین پیشبینی شده بود ما پیشبینی میکنیم که تا انتهای سال حدود بیست هزار میلیارد تومان تحقق خواهیم داشت، برای سال آینده ما این عدد رو کم کردیم حدود شصت و یک همت پیشبینی شده و فکر میکنیم که با توجه به این که بخش زیادی از این فرآیند طی شده و داراییهای اموال شناسایی شدند انشاءالله در سال آینده شصت و یک همت را بتوانیم محقق بکنیم البته یک مشوقها و مکانیزمهایی گذاشتیم که خود استانها در این کار مشارکت بکنند یعنی ما تصمیم گرفتیم که چنان چه استاندارها و استانها مشارکت بکنند در مولد سازی دارایی ها، آنچه که حاصل میشود صرف تکمیل پروژهها در همان استان بکنیم و خود استانها به نظر من انگیزه دارند یعنی مقدار زیادی از داراییها، ساختمانها، زمینها، بلااستفاده است اینها تبدیل میشود، به دارای مولد و برای تکمیل طرحها استفاده میشود.
سوال: میخواهم بروم سراغ مصارف که یک نکتهای را گفتید، در مورد درآمدهای حاصل از مولدسازی اشاره کردید که عددی که در بودجه امسال بود کمی بالا بود و عدد حالا اصلاح شده برای بودجه سال آینده کشور، بپردازیم به اینکه چقدر اعداد و ارقام و پیشبینیها برای بودجه حالا چه بودجههای سنواتی مخصوصاً بودجه سال آینده کل کشور به طور واقعی بر اساس شرایط اقتصادی و شرایط روز کشور دیده شده است؟
منظور: خیلی سؤال دقیقی هست ببینید بودجه کیفیتش به پیشبینی برمی گردد یعنی ما باید هم هزینهها را، و هم درآمدها را درست پیش بینی بکنیم مخصوصاً درآمدها، شما براساس درآمدها و منابع هست که مصارف را بعد میتوانیم تعیین بکنیم و لذا در این مرحله امسال استحضار دارید بودجه دو مرحلهای شده، در مرحله اول ما علاوه بر اینکه تبصرهها و احکام را میدهیم به مجلس جداول کلانی را میدهیم که ارقام اصلی درآمدها و منابع دولت در انجا تعیین میشود و ما الان این اعداد را همان طوری که من توضیح دادم خدمت شما خدمت مجلس محترم هم دادیم و نکته مهم این هست که این عددها چه قدر با دقت پیش بینی میشود اگر ما اینها را درست پیش بینی بکنیم اجرایی بودجه هم خیلی آسان میشده و بنابراین ما میتوانیم رو درآمدهای مطمئن حساب بکنیم اگر نه اینها سرانگشتی بدون در واقع دقت لازم باشد با اهمال پیشبینی بشوند طبیعتاً در اجرا هم دچار مشکل میشویم ما امسال سعی کردیم که دقتها را در پیش بینی خیلی بالا ببریم یعنی به عبارت دیگر مثلاً در مورد درآمدهای مالیاتی ما روی جز جز درآمدهای مالیاتی و منابعی که میتواند ایجاد مالیات بکند و با توجه به تجربهای که در سال جاری داشتیم اتفاقاتی که پیش بینی میکنیم در سال آینده خواهد افتاد این منابع را جز به جز محاسبه کردیم و رسیدیم به این عدد مالیات امسال هم همین اتفاق افتاد یعنی امسال هم دوستان ما در سالن مالیاتی دقیقاً پیشبینی مالیاتی را محقق کردهاند، چون پیشبینیها با دقت صورت گرفته بود یعنی ما تقریباً در مالیات تحققمان نزدیک به کامل است در مورد درآمدهای نفتی هم ما این کار را انجام دادیم یعنی میزان ظرفیت صادرات نفت را خیلی دقیق دیدیم میزان قیمت نفت را در بازارهای بینالمللی سعی کردیم که نگاه بکنیم به پیشبینیهای سازمانهای انرژی بینالمللی و عددی انتخاب بکنیم که نزدیک به در واقع پیشبینیهای کارشناسان بینالمللی باشند، نرخ تسعیر ارز را هم دقیقاً منطبق با سیاستهای جاری کشور انتخاب کردیم و دیدیم، بنابراین وقتی که این سه تا مولف را کنار هم میگذاریم میرسیم به درآمد نفت در مورد سایر درآمدها، مولدسازی هم همین دقتها را کردیم.
سوال: پس به طور کل به آنچه که در مورد بودجه سال آینده دیده شده اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت و شرایط کشور هست اگر به طور مثال بخواهیم یک مورد را بررسی کنیم مثلاً تبصره چهارده را بررسی کنیم موضوع هدفمندی یارانهها، آنچه که تدوین شده در مورد منابع و مصارف چه قدر به آن چیزی که اشاره میکنید و هدفگذاری میکنید نزدیک است؟
منظور: ما در مورد هدفبندی صرفاً رشدی که الان پیش بینی کردیم ده درصد است یعنی منابع هدفمندی ما که سه تا مؤلفه دارد، یکی درآمد حاصل از فروش بنزین، درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در کشور و درآمد صادرات فراوردههای نفتی، ما مجموع اینها را برای سال آینده ده در صد رشد پیشبینی کردیم، البته اجزایش هم مشخص است که این ده درصد در کدام فراوردهها به چه میزانی اتفاق میافتد، چون به طور طبیعی ما در سال آینده رشد مصرف داریم، رشد تولید داریم و بنابراین خود به خود اینها منجر میشود به این رشد ده درصدی که خدمتتان عرض کردم.
سوال: اول از شما یک قول بگیریم برای حضور مجدد شما در گفتگوی ویژه خبری و این که پاسخ گو باشید در مورد آنچه که در مورد بودجه سال آینده کل کشور مطرح است چه در مورد منابع و مصارف و ناترازیهایی که شاید در گذشته بوده، نرسیدیم به طور کامل به جزئیات مصارف بپردازیم کلیات را در مورد مصارف بگویید تا در برنامه آینده که از شما قول گرفتیم که حتماً حاضر باشید مفصل راجع به آن بپردازیم.
منظور: ما در این مرحله فقط روی اعداد کلان مصارف تصمیم گرفتیم جزئیات مصارف مربوط به بخش دوم بودجه است، لذا ما در مجموع میزان تملک دارایی سرمایهای یعنی به عبارت دیگر اعتبارات عمرانی ما در سال آینده سیصد و هفتاد هزار میلیارد تومان، سیصد و هفتاد همت پیشبینی شده که تقریباً برابر است با آنچه که در سال جاری داریم هزینههای جاری ما رشدش حدود هجده بیست درصد است یعنی ما رشدی که برای هزینههای جاری در سال آینده پیشبینی کردیم یک رشد معقول بیست درصدی است چرا ما هزینهها را رشد کم برایش انتخاب کردیم به جهت اینکه منابعمان نمیتواند پاسخگو باشد، حالا انشاءالله در فرصت دیگری که خدمت شما خواهیم بود من در مورد جزئیات مربوط به مصارف توضیحات تکمیلی راخدمتتان خواهم داد.
دیدگاه