وعده جدید بذرپاش؛ خط ریلی رشت به کاسپین ظرف دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد!
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تکنولوژی و داخلی سازی در صنعت ریلی گفت: دو سوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سهشنبه چهارم مهرماه پس از بازدید از غرفههای شرکتهای حاضر در دهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول، در خصوص جایگاه صنعت ریلی گفت: اعتقاد دولت سیزدهم این است که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساختهای حملونقل میگذرد که صنعت ریلی یکی از مهمترین آنهاست.
وی با بیان اینکه هدفگذاری رشد ۸ درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایهگذاری و حمایت مجموعههای داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم.
بذرپاش میزان داخلیسازی و رشد تکنولوژی شرکتهای داخلی را در این نمایشگاه قابل مشاهده و خوشحال کننده دانست و تاکید کرد: دو سوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید میشود.
وی افزود: تلاش میشود یک سوم قطعات باقی مانده نیز داخلیسازی شود و اگر مقرون به صرفه نبود، از طریق واردات آنها را تامین کنیم.
این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه در حوزه شبکه راهها، تکمیل زنجیرههای کریدوری شمال_ جنوب شرق به غرب کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: با وجود محدودیتهای منابع این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشد چراکه تکمیل گذرگاههای اصلی کشور همواره مورد تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در جلسات خصوصی و عمومی بوده است.
به گفته بذرپاش در همین راستا عملیات احداث خطآهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفتههای گذشته به طور رسمی آغاز شد.
وی با بیان اینکه قطعه چابهار_زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: راهآهن خاش به زاهدان هم به بهره برداری رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه چابهار به خاش که قطعهای دشوار و حاوی تونلهای متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار میآید.
بذرپاش اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایهگذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز میشود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل میکند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد.
وی افزود: دو خطه کردن سایر قطعات در این مسیر نیز در حال انجام است.
بذرپاش به مسیر ریلی رشت_ آستارا اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل میکند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کریدور شرقی غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم میشود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افرایش ظرفیت این خط انجام شده است.
به گفته بذرپاش توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خط ریلی شلمچه- بصره دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکانپذیر میکند که البته فاز اول آن برای جابهجایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد.
بذرپاش از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: پروژه رشت_ آستارا نیز با کشور روسیه سالها مورد گفتوگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شده است، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود.
توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو-رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.
بذرپاش گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابهجایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افرایش یابد.
وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکتهای مختلف معدنی و فولادی و… در اولویت است تا شرکتها برای سرمایهگذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند.
به گفته بذرپاش تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
دیدگاه