معرفی انواع گمرکات ایران برای ترخیص کالا

هر کدام از گمرکات ممکن است بارها و کالاهای مخصوص به خود را بار بزنند.

معرفی انواع گمرکات ایران برای ترخیص کالا

عملیات واردات و صادرات در سراسر گمرکات کشور در حال اجرا است که نوع گمرک بسته به نوع حمل و نقل محموله شما متغیر است. برای این که بتوانید کالاها را از طریق پایانه های مختلف منتقل کنید باید از تمامی آن ها اطلاع کسب کنید. گمرکات پس از آن که کالا ها به کشور وارد شد محموله ها را در انبارهای وسیع خود جای می‌دهند تا زمان ترخیص آن ها برسد. ترخیص کالا با پیچیدگی هایی که دارد نیازمند افراد متخصص است که بتوانند کالاها را در ایمنی کامل به صاحبان خود برسانند. حمل و نقل کالاها به سه روش دریایی، هوایی و زمینی انجام می‌شود که هرکدام در شهرهای مختلفی تاسیس شده و مشغول به کار هستند. برای اینکه با انواع گمرکات ایران آشنا شوید با ما همراه باشید.

انواع گمرکات ایران برای ترخیص کالا

انواع گمرکات ایران برای ترخیص کالا

همانطور که می‌دانید حمل و نقل در واردات و صادرات به سه شکل هوایی، زمینی و دریایی انجام می‌شود که انتقال از راه دریا به نسبت دو روش دیگر بیشتر است. ایران دارای سه پایانه ترخیص کالا است که تمامی فعالیت ها در این سه مرکز انجام می‌شود البته که هرکدام به نسبت درخواست مشتری و نوع کالا و حمل و نقل متفاوت هستند. در ادامه با انواع گمرکات ایران آشنا خواهید شد.

پایانه‌های مرزی ایران

 گمرکات مرزی ایران بسیار زیاد هستند که در سر تاسر ایران پراکنده شده اند. به طور کلی ۲۰ پایانه مرزی وجود دارد که بعضی از آن ها به صورت مناطق آزاد یا مناطقی هستند که دارای چند گمرک می‌باشند. برای مثال می‌توان گفت مناطق غربی وجنوبی ایران با کشورهای امارات، کویت و عراق با یکدیگر مراودات تجاری دارند.

 ۱. گمرک مرزی مهران: گمرک مهران یکی از مشهور ترین گمرکات به شمار می‌رود که به کشور عراق راه دارد و سالانه بسیاری از افراد برای مسافرت های زیارتی از این راه عبور می‌کنند به همین خاطر بین عموم مردم شناخته شده است.

۲. گمرک جلفا: یکی از گمرکاتی که نزدیک به جمهوری آذربایجان است، پایانه مرزی جلفا است. این گمرک یکی از راه های ارتباطی قوی ایران با کشورهای دیگر است که در هر روزه مشغول به کار است و فعالیت بالایی دارند. برای انجام امور تجاری مراجعه به این گمرک بسیار گزینه مناسبی است.

 ۳. گمرک بازرگان یکی دیگر از گمرکات مشهور ایران: گمرک بازرگان نزدیک به ترکیه است که رفت و آمد به این کشور را آسان کرده است از طرفی دیگر دو پایانه سرو و رازی نیز هستند اما ترخیص کالا از گمرک بازرگان از دیگر پایانه ها شلوغ تر است.

 ۴. گمرک آستارا: این گمرک در شمال ایران واقع شده است که در به دو صورت زمینی و دریایی فعالیت دارد. یکی از ویژگی هایی که این گمرک دارد این است که توانسته بیشتر از ۸۰ درصد نیازهای جامعه را تامین کند و محبوب ترین در بین گمرکات معرفی شود.

گمرکات هوایی ایران

گمرکات هوایی ایران

انتقال کالاها در زمان هایی که به سرعت بیشتری نیاز است توسط روش های هوایی انجام می‌شود. بنابراین گمرکات هوایی از بهترین گمرکات در کشور شناخته می‌شوند اگرچه هزینه های آن نسبت به دیگر راه ها بیشتر است اما کالا با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسد. برخی کالاها به دلیل فاصله زیاد با استفاده از ترانزیت و راه های زمینی انتقال آن ها ممکن نیست از این رو واردات و ترخیص کالا از گمرکات تهران آسان تر است.

 ۱. فرودگاه امام خمینی: فرودگاه امام خمینی از گمرکات بین المللی ایران است که از بخش های بسیاری تشکیل شده است و مهم ترین آن اداره گمرک است که علاوه بر رفت و آمد مسافران، در انتقال کالاهای آن ها همکاری می‌کند.

۲. فرودگاه پیام: فرودگاه پیام واقع شده در کرج است که یکی دیگر از راه هایی هوایی است. این پایانه در گذشته به عنوان ترابری استفاده می‌شود اما هم اکنون به عنوان یکی از راه های انتقال کالاها انتخاب می‌شود و مسافربری به صورت محدود دارد.

گمرکات بنادر در سراسر کشور

بنادر زیادی در ایران وجود دارند که به لحاظ هزینه نیز یکی از روش های ارزان تر محسوب می‌شود. واردات و صادرات کالاها بیشتر به صورت دریایی انجام می‌شود.

 ۱. بندر ماهشهر: بندر ماهشهر که در خوزستان واقع شده است یکی از بنادری است که در جنوب ایران می‌باشد و بسیار محبوب و رایج است. این بندر دارای مزیت های بسیاری است که از مهم ترین ها آن می‌توان به راه های ارتباطی با کشورهای عربی اشاره کرد.

 ۲. بندر انزلی: بندر انزلی یکی از شهرهای شمالی ایران است که علاوه بر اینکه یک شهر توریستی و زیبا محسوب می‌شود دارای بندر مهمی است که امور گمرکی همه روزه در حال فعالیت است. این گمرک در حاشیه دریای خزر قسمت گیلان واقع گردیده است.

 ۳. بندر امام خمینی: بندر امام خمینی یکی دیگر از بنادر مهمی است که برای انتقال از راه دریایی می‌توانید انتخاب کنید. واردات و صادرات کالا از این بندر بسیار انجام می‌شود و کالاها تا زمان ترخیص درون انبارهای وسیع گمرک باقی می‌مانند.

۴. بندر چابهار: یکی از مزیت هایی که بندر چابهار دارد نزدیکی آن به آب های آزاد است و مانند ترخیص کالا از گمرک بندر عباس برای صادرات بسیار گزینه مناسبی است این بندر مورد توجه و استقبال تاجران و افراد زیادی دارد.

 واردات و صادرات یکی از اموری هستند که برای پیشرفت و رونق اقتصادی هر کشوری لازم است به همین دلیل علاوه بر درآمد زایی و سودآوری، نیازهای جامعه برطرف می‌شود و از هزینه های هنگفت برای ساخت و تولید برخی محصولات که دارای مواد و نیروی انسانی کافی نیستند جلوگیری می‌شود. پس از واردات نوبت به ترخیص کالا می‌رسد و پیچیدگی های مورد نظر در این فرایند می‌طلبد که افراد ناآگاهانه وارد مسیر نشوند و از افراد متخصص راهنمایی بگیرند. گمرگاتی که در سراسر کشور وجود دارند که شما نسبت به کالای خود و مسیر انتخابی ‌می‌توانید نوع حمل و نقل آن را به دلخواه خود انتخاب کنید. هر کدام از گمرکات ممکن است بارها و کالاهای مخصوص به خود را بار بزنند.

Share