حشره‌شناس و استاد دانشکده بهداشت؛

اولین و مهمترین اقدام برای مقابله پشه آئدس، بهسازی محیط است

نشست تشریحی پشه آئدس و برنامه نظام مراقبت، با حضور حشره شناس ها و کارشناسان مسئول پیشگیری و مقابله با بیماری های واگیر شهرستان ها ی گیلان، در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا امینی- رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی نشستی با کارشناسان مسئول بیماری‌های واگیر و کارشناسان حشره‌شناسی شهرستان‌های گیلان، با بیان اینکه در کنترل پشه آئدس بهترین اقدام بهسازی محیط است، بر روند تله‌گذاری دقیق جهت کشف پشه در سطح شهرستان‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه افزود؛ اگرچه شناسایی پشه و مه‌پاشی از وظایف حوزه بهداشت است اما بهسازی محیط بر عهده دستگاه‌های مسئول مانند؛ شهرداری‌ها و بخشداری‌ها است و علاوه بر این، همه دستگاه‌ها با شرح وظایفی که از سوی استانداری تعیین و تائید شده می‌بایست برای مقابله با پشه آئدس اقدام نمایند.

امینی همچنین، ضمن تشریح برنامه نظام مراقبت، بر تداوم مراقبت‌ها و دقت نظر در انجام وظایف محوله به کارشناسان گروه پیشگیری و مقابله بیماری‌های واگیر تاکید کرد.

در ادامه، دکتر آذری حمیدیان – حشره‌شناس و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به اقداماتی که برای کنترل وفور پشه در کشورهای دیگر صورت گرفته، بهسازی محیط را موثرترین راه برای مقابله با وفور پشه آئدس عنوان کرد.

وی با تائید ورود پشه آئدس به استان، تصریح کرد؛ از این پس اولین و مهمترین اقدام برای مقابله با این پشه، بهسازی محیط است و در این مهم، دستگاه‌های مسئول و مردم نیز باید سهیم شوند.

دکتر آذری حمیدیان اظهار کرد؛ هر ظرف زباله‌ای که قابلیت جمع شدن مقداری آب در آن وجود داشته باشد، بستر مناسب تخم‌گذاری پشه است و به همین منظور، پاکیزه‌سازی کوچه‌ها و محله‌ها از زباله می‌تواند بستر به وجود آمدن پشه‌های بیشتر را به خوبی محدود نماید.

وی در خاتمه با ارائه توصیه‌هایی به حشره‌شناسان در صید و تله‌گذاری پشه آئدس در مناطقی که احتمال بیشتری از حضور این پشه وجود دارد، یادآور شد؛ رسیدن به شهری عاری از زباله، پاکیزه و بهسازی محیط در همه کشورهایی که با این پشه مهاجم در مبارزه هستند، به عنوان موثرترین اقدام کنترل آن عنوان شده است.

Share