تشکیل منطقه آزاد مازندران به صورت لکه ای تصویب و تائید شد

استاندارد دوگانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخورد با گیلان و مازندران

تائید منطقه آزاد مازندران توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی صورت گرفته است که پیش از این مجمع تشخیص با لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی به صورت لکه ای، علی رغم تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان مخالفت کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام عصر روز سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ به ریاست  آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه، گزارشی از مغایرت های مصوبه مجلس در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی «مازندران» و «سرخس» و «دوغارون» توسط کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع ارائه شد و در ادامه دکتر داود دانش جعفری، نتایج بررسی کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع را در خصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تبدیل و ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی در«سرخس» و «دوغارون» و «مازندران» مطرح کرد.

 عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، با اشاره به فرصت هایی که برای صادرکنندگان و سرمایه گذاران در مناطق آزاد تجاری-صنعتی «سرخس»، «دوغارون» و «مازندران» پیش بینی شده گفت: دولت معتقد به توسعه بی حد و حصر مناطق آزاد نیست اما معتقد است اگر مناطق به صورت درست جانمایی شوند، رشد صادرات، افزایش درآمد مالیاتی را شاهد خواهیم بود. همچنین قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در موافقت با ایجاد منطقه تجاری – صنعتی در سرخس و استاندار مازندران در خصوص ویژگی ها و مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی مازندران (امیرآباد، نوشهر، چپکرود-میرود) توضیحاتی ارائه کردند و بعد از آن موافقین و مخالفین به تبادل نظر پرداختند، در ادامه اعضای هیئت عالی نظارت مجمع، با شرکت در رای گیری، ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی در «سرخس»، «دوغارون» و «مازندران» را مغایر سیاست های کلی نظام ندانستند.

تائید منطقه آزاد مازندران توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام درحالی صورت گرفته است که امیرآباد، نوشهر، چپکرود-میرود با یکدیگر کیلومترها فاصله داشته اند و پیش از این مجمع تشخیص با لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی به صورت لکه ای، علی رغم تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان مخالفت کرده بود.

امیرآباد در شرق با ۱۰۶۰ هکتار، نوشهر در غرب نا ۸۴ هکتار و چپکرود – میرود با ۴۶۱ هکتار منطقه آزاد مازندران را تشکیل می دهند تا این منطقه لکه ای مجموعا با وسعت ۱۶۰۵ هکتار به تصویب برسد.

هرچند طبق اعلام علی‌اصغر باقرزاده رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران فقط همین محدوده ۴۶۱ هکتار در میرود تا چپکرود، ۸۴ هکتار نوشهر و ۱۰۶۰ هکتار امیرآباد منطقه آزاد است و این محدوده‌ها حصار و گمرک در آنجا مستقر می‌شود و ورود و خروج کالا کاملا رصد خواهد شد.

بندر امیرآباد در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران قرار گرفته و هم اکنون تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی ایران است.

چپکرود متعلق به شهرستان جویبار و میرود متعلق به بابلسر است.

بندر نوشهر در غرب مازندران واقع است.

گفتنی است، در طرح توسعه منطقه آزاد انزلی مصوب مجلس شورای اسلامی، الحاق فرودگاه رشت، شهرک صنعتی سپیدرود، شهرک صنعتی خمیران انزلی، شهرک صنعتی ضیابر صومعه سرا و ۲۳ روستا به منطقه آزاد انزلی به تصویب رسیده بود اما با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام رو به رو شد.

Share