سرعتگیرهایی که جان میگیرد؛ افزایش تعداد سرعتکاههای غیرضروری در اتوبانها
متاسفانه در هنگام مرگ کاربران راه ها در ترافیک شهری و برون شهری نیز، تقصیرها متوجه رفتار انسانی راننده/ موتورسیکلت سوار/ عابر می شود نه مدیرانی که تصمیم نادرست در اجرای سرعت کاه در محل نامتناسب داشته اند!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تین نیوز، کارشناسان حمل و نقل می گویند در نصب انواع سرعت گیر یا سرعت کاه باید به ابعاد آنها دقت شود تا استاندارد سرعت گیر رعایت شده باشد.
به اعتقاد کارشناسان برای مثال و در سرعت گیر جاده های بزرگ شهری که حداقل های سرعت در آنها بالاست، ابعاد معمول و استاندارد خاصی تعریف شده است. طول این دست اندازها به دلیل سرعت بالای خودروهای در هنگام برخورد با آنها به جهت آسیب کمتر و کاهش بیشتر سرعت، نباید کمتر از ۹۰۰ میلی متر باشد.
از نظر ارتفاع نیز، حداقل ۲۰ میلی متر و حداکثر ۱۰۰ میلی متر برای این گونه سرعت گیرها تعریف شده است. البته باید دقت شود که این نوع سرعت گیرها معمولا برای کاهش قابل توجه سرعت و همچنین جاده های با سرعت بالا استفاده می شوند.
در عین حال کارشناسان تاکید می کنند، از آنجایی که در وزارتخانه بخش مدیریت راه و ترابری در سال های اخیر فدای بخش مسکن و رها شده است ، ۹۹ درصد سرعت گیرهای احداثی در جاده های کشور که خودروها با سرعت بالای ۵۰ کیلومتر حرکت می کنند، از هیچ استانداردی برخوردار نیست و سلیقه ای ایجاد می شود.
به گفته آنان، سرعت گیرها برای سرعت زیر ۲۰ کیلومتر ، مثل ورود به پارکینگ ها و نظایر آن می تواند تا ارتفاع ۳۰ به گونه ای ساخته شود که موجب خسارت به خودرو نگردد.
برخی دیگر از کارشناسان نیز تاکید می کنند وجود یا عدم وجود سرعت کاه در یک مسیر تابع نوع عملکرد (functionality) راه است. به عبارتی، در راه هایی که دسترسی ” access ” عملکرد اصلی راه باشد سرعت کاه به عنوان یکی از عوامل پایین آورنده سرعت و شدت تصادف با کاربران آسیب پذیر (که به دلیل ماهیت دسترسی راه، حضورشان در راه خیلی محتمل است) می تواند مصداق پیدا کند.
با این حال، تعدادی از کارشناسان نیز بر این باور هستند که نصب سرعت کاه ( سرعت گیر ) باید با رعایت اصل قابلیت پیش بینی (predictability) صورت گیرد تا خود، عامل تصادف نشود.
آنان می گویند در راه هایی که تحرک و شریانی بودن (mobility) عملکرد اصلی راه باشد (مانند بزرگراه ها و آزادراه ها) وجود سرعت کاه نادرست بوده و خود، می تواند عامل جدیدی برای وقوع تصادفات شدید باشد زیرا حضور آنها برای رانندگان غیرمنتظره است.
به گفته این دسته از کارشناسان، در ایران، چه در شهرها و چه جاده ها، سال های سال است که این ایراد وجود دارد و برخلاف اصول مذکور، رفتار شده و متاسفانه در هنگام مرگ کاربران راه ها در ترافیک شهری و برون شهری نیز، تقصیرها متوجه رفتار انسانی راننده/ موتورسیکلت سوار/ عابر می شود نه مدیرانی که تصمیم نادرست در اجرای سرعت کاه در محل نامتناسب داشته اند!
دیدگاه