خط کشتیرانی کانتینری منظم (لاینر) بین بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان راه اندازی شد
در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزل؛ یخط کشتیرانی کانتینری منظم (لاینر) بین بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان راه اندازی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به فعالسازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم بین بنادر کاسپین و آکتائو اظهار کرد: به دنبال رایزنی و برنامه ریزیهای انجام شده با سرمایهگذاری بخش خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی، ماهیانه حداقل دو سفر به صورت مستمر، کشتیهای کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینر در دریای خزر، انواع کالاهای صادراتی، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی بین این دو بندر ایران و قزاقستان منتقل میکنند.
امین افقی با اشاره به پهلوگیری اولین شناور این خط جدید لاینری در بندر کاسپین حامل ۱۱۰ تیای یو کانتینر افزود: با بهره مندی از مزیتهای منطقه آزاد انزلی و مشارکت شرکت قزاق، ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیتهای قانونی وظرفیتهای لجستیکی این منطقه برای تجار دو کشور فراهم آمده تا با ارزانترین و سریعترین روش حمل، کالاهای خود را بین بنادر دو کشور حمل کنند.
دبیر شورای لجستیک منطقه با اشاره به ابتکار منطقه آزاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ خاطر نشان کرد: با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، کالاها از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس با روش حمل ونقل ترکیبی از دریای خزر به ایران وارد و محصولات ایرانی نیز از همین مسیر صادر میشوند و تاکنون از مسیر این کریدور بیش از ۱۵۲۰۰ تیای یو کانتینر به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است.
دبیر کارگروه اقتصاد دریا محور مناطق آزاد کشور ادامه داد: با راه اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان تسهیل میگردد و این مسیر تجاری را میتوان به عنوان کریدور شمال – جنوب نوین دانست.
دبیر میزتجارت با اوراسیا منطقه با تشریح ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین ادامه داد: با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر، تجار و بازرگانان میتوانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاریهای شانگهای دسترسی راحتتر و سریعتری داشته باشند.
عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور با اشاره به اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سالجاری و احداث اسکله رو رو در این بندر تصریح کرد: با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیتهای قانونی مناطق آزاد میتوان زیرساختهای نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء داده تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم.
دیدگاه