تصمیم برای پیوستن به بریکس با اجماع مشخص خواهد شد

لاوروف: ایران و آرژانتین نامزد شایسته‌ای برای پیوستن به بریکس هستند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه از نامزدی ایران و آرژانتین برای پیوستن به «بریکس» استقبال کرد و گفت، این دو کشور نامزدهای شایسته‌ای برای پیوستن به بریکس هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر خارجه روسیه سه شنبه بعد از ظهر به وقت تهران از پیشنهاد ایران و آرژانتین در پیوستن به گروه «بریکس» استقبال کرد و گفت که این دو کشور این شایستگی را دارند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر به خبرنگاران گفت: «ایران و آرژانتین شایسته پیوستن به بریکس هستند و روند مقدماتی برای گسترش این گروه آغاز شده است. »

وزیر امور خارجه روسیه به این خبرگزاری گفت: «البته هم آرژانتین و هم ایران نامزدهای شایسته و قابل احترامی هستند و همچنین تعدادی دیگر از کشورهایی که در گفت‌وگوها به آنها اشاره می‌شود.»

به گفته لاوروف، تصمیم برای پیوستن به بریکس با اجماع مشخص خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «مهمترین مورد این است که روند مقدماتی آغاز شده است. معیار اصلی تضمین اثربخشی بیشتر و افزایش تاثیر عملی کار این اتحادیه خواهد بود.»

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز سه شنبه پس از درخواست ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه «بریکس» گفت که پکن با شرکای بریکس همکاری خواهد کرد تا با مداومت گسترش اعضای این سازوکار را برای پیوستن شرکای همفکر بیشتر به خانواده بریکس پیش ببرند.

پیش‌تر هم «وانگ یی» وزیر خارجه چین، پنجشنبه دوم تیرماه در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران از حضور «آیت‌الله رئیسی » رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس استقبال کرد.

امیرعبداللهیان هم در این گفت‌وگو ضمن تشکر از دعوت چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس، از ابتکار توسعه و امنیت جهانی ارائه شده از سوی چین استقبال و ابراز امیدواری کرد دوره ریاست چین بر بریکس باعث گسترش تقویت همکاری‌های چندجانبه شود.

گروه بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری آن بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. نام این گروه برگرفته از حرف اول انگلیسی اعضای تشکیل دهنده آن است.

Share