شورای لجستیک مناطق آزاد می تواند طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک کشور باشد
افقی در اجلاس کشوری تعالی هشتگانه لجستیک و حمل و نقل و هم اندیشی رهبران و مدیران زنجیره تأمین حمل و نقل کشور با ارائه تحلیلی از ظرفیت ها، مزیتها و فرصتهای متنوع کشورمان و مناطق آزاد ایران در حوزههای لجستیک، حمل و نقل و زنجیره تأمین در سطح بین المللی افزود: شورای لجستیک مناطق آزاد میتواند یک طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک ایران باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امین افقی دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی در سخنرانی خود با عنوان ظرفیتهای مناطق آزاد ایران در توسعه لجستیک و فعالسازی کریدورهای بین المللی اظهار داشت: وجود مزایا و معافیتهای قانونی، واقع شدن در محل عبور کریدورهای بین المللی از کشورمان، زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، وحدت فرماندهی براساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی، ظرفیت و بسترهای مناسبی برای اجرای طرح الگویی شورای لجستیک مناطق آزاد میباشد.
عضو شورای لجستیک مناطق آزاد با تصریح بر اینکه بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور بوده افزود: مناطق آزاد ایران در نقاط ژیوپلیتیک مرزی واقع شدهاند و مزیتها و معافیت قانونی مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، امکان ثبت شرکت و فعالیت شرکتهای بین المللی لجستیکی و حمل و نقلی برخوردار میباشند، اضافه کرد: با عنایت به راهبرد دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی لجستیکی و توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه، تشکیل شورایعالی لجستیک کشور اقدام بایستهای جهت هم افزایی ظرفیتها و هماهنگی میان نهادی بخش دولتی و خصوصی، احصاء حلقههای مفقوده، مدیریت منسجم، کلان و فرابخشی، و آینده نگری در امور مرتبط با لجستیک ایران بخشی از دستاوردهای این نهاد ارزیابی میشود.
معاون امور بندری و حوزه دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، لجستیک را مقولهای چند وجهی و فرا بخشی و یک مزیت استراتژیک رقابتی در سطح منطقهای و بین المللی دانست که در کاهش زمان و هزینهها جابجایی کالا، افزایش و تسهیل خدمات حمل و نقل موثر است و خاطر نشان کرد: لجستیک راهبرد توسعه متوازن، پیشران رونق فضای کسب و کار بوده و نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی کشورها و رشد تجارت کشورها در بازارهای جهانی و اقتصادی عنوان کرد.
جانشین کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی افزود: با توجه به تغییر و تحولات معادلات بین المللی و گسترش مناسبات با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و کشورهای همسایه در حوزه خزر و پیمان منعقده شانکهای، تمرکز بر سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از قطعه پایانی راه آهن رشت -کاسپین به عنوان حلقه مفقوده کریدورهای بین المللی از الویتهای توسعه زیرساختهای لجستیکی کشور عنوان کرد و افزود: اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال دو دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعالسازی کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان میشود.
دبیر میز تجارت با اوراسیا منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در طرح ایجاد مناطق مشترک ایران با کشورهای منطقه که در یکساله اخیر از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در حال اجراست، ظرفیتهای لجستیکی و حمل نقلی طرفین نقش موثری برای تحقق این همکاری تجاری و اقتصادی ایفا مینمایند، خاطرنشان کرد:
تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه کشورهای حوزه خزر و اوراسیا و اتحاد استراتژیک مناطق آزاد همسایه بر مبنای ظرفیتهای لجستیکی و زنجیره تامین میتواند به گسترش همکاریها و قدرت رقابتپذیری در بازار جهانی کمک شایانی نماید و منطقه آزاد انزلی با دارا بودن دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، بعنوان یک زیرساخت لجستیکی مناسب در توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر میتواند نقش به سزایی در رونق تجارت و ترانزیت بین المللی ایفا کند.
گفتنی است در حاشیه اجلاس کشوری تعالی هشتگانه لجستیک و حمل و نقل و هم اندیشی رهبران ومدیران زنجیره تأمین حمل و نقل کشور، که با حضور فعالین صنعت حمل و نقل و لجستیک کشور در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار شد، سازمان منطقه آزاد انزلی به دلیل اقدامات صورت داده در ایجاد شاخه ایرانی کریدور یک کمربند یک جاده یعنی مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران و فعالسازی راهگذر شمال جنوب، توسعه وتکمیل زیرساختهای لجستیکی، رشد شاخصهای بندری و تلاش به منظور توسعه همکاریهای لجستیکی بین المللی کشورمان با اهدای تندیس و لوح تقدیر تقدیر به عمل آمد.
دیدگاه