در ششمین روز از هفته میراث فرهنگی؛

افتتاح فاز دوم بنای یادمان مشاهیر گیلان | ۱۰ سردیس به نمایش گذاشته شد

یاسر امانی در ششمین روز از هفته میراث فرهنگی گفت: در فاز دوم بنای یادمان مشاهیر، کتابخانه الکترونیک و نمایشگاه عکس مشاهیر استان راه اندازی شده و ۱۰ سردیس از ۳۰ سردیس و تندیس برنامه ریزی شده به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فاز دوم بنای یادمان مشاهیر گیلان در ششمین روز از هفته میراث فرهنگی افتتاح شد.

یاسر امانی در ششمین روز از هفته میراث فرهنگی با بیان این خبر گفت: در فاز دوم بنای یادمان مشاهیر، کتابخانه الکترونیک و نمایشگاه عکس مشاهیر استان راه اندازی شده و ۱۰ سردیس از ۳۰ سردیس و تندیس برنامه ریزی شده به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه میراث روستایی گیلان در خصوص بنای موزه مشاهیر گیلان توضیح داد: تزئینات این بنا شامل سرستون ها، قوچک ها، گره چینی‌ها از عناصر معماری بومی بهره گرفته شده و بر همین اساس اسکلت این بنای هشت ضلعی و مصالح غالب بکار رفته در این ساختمان از چوب است.

امانی گفت: دکتر محمد معین، پروفسور فضل‌الله رضا، دکتر مجتهدی، آیت الله بهجت و کاشف السلطنه از جمله مفاخری هستند که سردیس آنان به نمایش گذاشته شده است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز هدف از تاسیس موزه مشاهیر را انتقال پیام حوزه فرهیختگی گیلان در کنار انتقال آداب و رسوم مردمان این سرزمین در موزه میراث روستایی عنوان کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه شبی با موزه‌ها برنامه دیگری در راستای معرفی مفاخر شهرستان‌های استان در این هفته برنامه‌ریزی شده بود، افزود: این اقدام در راستای صیانت از میراث معنوی و با هدف معرفی و بزرگداشت مشاهیر و مفاخر استان طراحی شده است.

وی ایجاد موزه میراث روستایی گیلان را کمک بزرگی در حفظ و معرفی معماری کهن گیلان عنوان کرد و در خصوص معماری بنای مشاهیراستان اظهار داشت: فرم پلان هرمی شکل بام، ارتفاع بلند، ستون‌ها و فرم مقطع دایره‌ای شکل آن‌ها علاوه بر ایجاد ایستایی و پایداری سازه، بنا را با طبیعت اطراف همگون ساخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: ۲۰۰ برنامه بمناسبت هفته پاسداشت موزه و میراث فرهنگی در شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده بود که در قالب جشنواره، نمایشگاه، معرفی مفاخر و مرمت ارائه شده است.

جهانی آماده‌سازی بزرگترین موزه مطالعات باستانشناسی شمال کشور در شهرستان رودبار را یادآور شد و افزود: این موزه که بناست آثاری از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر را به نمایش بگذارد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به احتمال زیاد در اواخر ماه جاری و بمناسبت پاسداشت روز صنایع دستی افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: اگر چه اعتبارات اندک است اما با همه این احوال ۵۲ بنای تاریخی در استان برای تغییر کاربری به موزه در نظر گرفته شده و برنامه ریزی‌ها در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تصریح کرد: دکتر محمود طالقانی موسس موزه میراث روستایی گیلان «استاد دانشگاه‌های ایران و فرانسه» از آن روی حافظ میراث روستایی گیلان نام گرفت که پس از زلزله دهشتناک رودبار در سال ۱۳۶۹ بر مبنای لزوم شناخت خود و سرزمین خود، افق بسته‌ای را گشود و برای حفاظت از میراث روستایی سرزمینش «اکو موزه میراث روستایی گیلان» را ایجاد کرد.

اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه ۱۳۶۹ گیلان – زنجان از سوی دکتر محمود طالقانی که زاده اسفند ماه ۱۳۲۴ در رشت است مطرح و عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت ۸۴ آغاز شد و در نهایت بر اساس نتایج مطالعات و برمبنای تنوع فرهنگی و معماری مناطق روستایی این استان، حوزه فرهنگی – معماری این خطه بدون در نظر گرفتن تقسیمات کشوری و سیاسی به ۹ زیر حوزه دسته‌بندی شد.

Share