به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی؛

مسابقه عکاسی و اسکیس در رشت برگزار شد | نمایش آثار در پیاده راه فرهنگی

روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه، به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و روز معمار، مسابقه اسکیس و طراحی دست آزاد در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برگزیدگان نخستین دوره مسابقه عکس از بناها و گذرهای تاریخی شهر رشت و دومین مسابقه اسکیس از بناهای تاریخی مرکز شهر مشخص شدند.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، با بیان اینکه این مسابقه با هدف مستندسازی معماری فاخر گیلان صورت گرفت، ابراز کرد: تک بناهای ارزشمند تاریخی، محورها و گذرهای تاریخی و راسته‌های بازار سنتی شهر رشت، موضوع عکاسی بود تا بتوانیم بناهای ارزشمند و گذرهای تاریخی کمتر شناخته شده را به شهروندان معرفی نمایی.

رضا ویسی، افزود: در نخستین دوره مسابقه عکاسی که به همت حوزه بازآفرینی سازمان عمران تدارک یافته بود، ۱۱۷ نفر در مسابقه عکاسی شرکت کردند و در مجموع ۶۰۰عکس از بناها و گذرهای تاریخی شهر رشت به دبیرخانه ارسال شد.

وی توضیح داد: آقایان رضا گلچین و علی رضا عزتی که از اساتید برجسته عکاسی هستند، عکس‌های رسیده را بررسی و داوری کردند و از میان ۱۱۷عکس رسیده، ۲۷ قطعه عکس حائز شرایط مسابقه شناخته شد و از میان این تعداد، ۳عکس برگزیده شدند.

ویسی همچنین گفت: ۸۰نفر برای مسابقه اسکیس اعلام آمادگی کردند. دانشجویان معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و دانشگاه آزاد انزلی به همراه اساتیدشان در این مسابقه شرکت کردند.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی، با اشاره به اینکه، این برنامه، دومین مسابقه اسکیس است که در پیاده راه فرهنگی رشت به همت حوزه بازآفرینی سازمان عمران تدارک یافته، ابراز کرد: دانشجویان و دانش آموختگان معماری، از زاویه دید خود بناهای مرکز شهر را اسکیس (طراحی دست آزاد) زدند و داوران مسابقه با بررسی اکیس‌ها در حین انجام آن، و بررسی کار نهایی در نهایت سه اثر بعنوان برگزیده انتخاب شد.

ویسی یادآور شد: کیامرز جوانمردی، استاد دانشگاه گیلان، حسین مدی، استاد دانشگاه بین الملل قزوین و سید مهدی امیرکیائی، استاد دانشگاه آزاد انزلی، داوری آثار اسکیس را برعهده داشتند.

سرپرست سازمان عمران، ضمن تقدیر از تلاش دوماهه معاونت و کارشناسان حوزه بازآفرینی سازمان عمران در اجرای این مسابقه تصریح کرد: آثار عکاسی که حائز شرایط شدند، در یک مجموعه مجلد و به نام شرکت کنندگان منتشر می‌شود.

رضا ویسی همچنین گفت: آثار مسابقه اسکیس نیز در یک مجموعه مجزا آرشیو شده و پس از مرمت عمارت بلدیه رشت، به نمایش عموم درمی آید.

گفتنی است، نازی مرتاض خو، امیرحسین مرتاض خو و امیرحسین یوسفی، به ترتیب نفرات اول تا سوم نخستین دوره مسابقه عکاسی انتخاب شدند. همچنین، پریسا احمدی، سید فرهاد فلاح شمس و مهدیه قریشی، به ترتیب نفرات اول تا سوم مسابقه اسکیس انتخاب شدند.

همچنین آثار برگزیدگان مسابقه عکاسی از بناهای تاریخی در مرکز شهر به نمایش درآمد.

 

Share