مدیرکل هواشناسی گیلان:

گیلان جزء ۵ استان پرمخاطره کشور | راه اندازی ۷ ایستگاه هواشناسی در مناطق کوهستانی

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه این استان جزو ۵ استان پرمخاطره کشور است، گفت: به دلیل پیچیدگی شرایط و وقوع پدیده خاص جوی برخی پیش بینی با درصدی خطا مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، محمد دادرس شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، اطلاع از سطح بندی ها و رنگ بندی‌های هواشناسی از سوی را مردم را بسیار مهم و حیاتی خواند و اظهار کرد: رنگ هشدارها در سطح بندی ها به شدت و ضعف هشدارها بستگی دارد.

وی افزود: رنگ زرد در پایین‌ترین سطح هشدار و بحران قابل کنترل بوده، رنگ نارنجی در سطح وسیع و نقطه‌ای اتفاق می‌افتد اما رنگ قرمز در سطح وسیع و بسیار شدید اتفاق می‌افتد و ضرورت آماده باش کامل نیاز است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه این استان جزو ۵ استان پرمخاطره کشور است، گفت: به دلیل پیچیدگی شرایط و وقوع پدیده خاص جوی برخی پیش بینی هم با درصد خطا مواجه می‌شود و از طرفی دیگر هیچ پیش بینی هواشناسی قطعیت ندارد و احتمال خطا در همه پیش بینی‌های هواشناسی وجود دارد.

دادرس با بیان اینکه توده هوا دستخوش اثرپذیری از عوامل خاص می‌شود، اضافه کرد: تغییر و اثرپذیری ناگهانی توده هوا منجر به خطا در پیش بینی‌های هواشناسی می‌شود.

کسب رتبه دوم هواشناسی گیلان در کشور

وی از کسب رتبه دوم هواشناسی گیلان در کشور در بخش پیش بینی‌ها خبر داد و افزود: با ارزیابی که ماهیانه و سالیانه از مرکز پیش بینی‌های استان‌ها صورت می‌گیرد گیلان رتبه دوم را در این بخش کسب کرد.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به رضایتمندی ۹۶ درصدی مردم از پیش بینی‌های کوتاه مدت این مرکز، بیان کرد: نظرسنجی‌های مردمی نشان می‌دهد که رضایتمندی از پیش بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی وجود دارد.

دادرس با بیان اینکه عملکرد سامانه‌های پیش بینی آن لاین را رد نمی‌کنیم، اضافه کرد: سامانه پیش بینی آنلاین گوشی‌های همراه سامانه‌های تخصصی نیستند.

وی با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی مرز نمی‌شناسد، افزود: سامانه‌های هوشمند و آنلاین گوشی‌های همراه از اطلاعات بروز رسانی شده ماهواره‌ای تغذیه می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید بر تقویت و بومی سازی مدل‌های هواشناسی، بیان کرد: بومی سازی مدل‌های هواشناسی دقت در پیش بینی‌ها را افزایش می‌دهد.

راه اندازی ۷ ایستگاه هواشناسی در مناطق کوهستانی گیلان

دادرس از راه اندازی ۷ ایستگاه هواشناسی در مناطق کوهستانی گیلان خبر داد و اضافه کرد: در گذشته فقط ۳ ایستگاه هواشناسی در مناطق کوهستانی فعالیت می‌کرد که با اضافه شدن ۷ ایستگاه جدید، امروز گیلان دارای ۱۰ ایستگاه هواشناسی در مناطق کوهستانی است.

وی از ارسال پیامک اطلاعات هواشناسی به ۱۰ هزار کشاورز گیلانی خبر داد و افزود: هواشناسی به صورت روزانه و هفتگی اطلاعات لحظه‌ای هواشناسی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه افزایش گازهای گلخانه‌ای، گرم شدن زمین و افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی به تغییر اقلیم سرعت بخشیده است، گفت: افزایش دما، تغییر میزان بارش‌ها، افزایش تبخیر و خشکسالی از اثرات زیانبار تغییر اقلیم است.

Share