جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

نخستین نشاء برنج در فومن، آستارا و رودسر | خزانه گیری و نشا براساس تقویم زراعی

نخستین نشاء برنج در گیلان، در شالیزار مریم محمدی شالیکار روستای گوشلوندان فومن انجام شد. همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت که نخستین نشاء برنج سال زراعی جدید به روش مکانیزاسیون در سطح گیلان در شهرستان‌های آستارا و رودسر انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، صالح محمدی روز پنجشنبه اظهار کرد: اولین نشاء برنج در روستای بیجاربین شهرستان آستارا توسط کشاورز کیهان دهبانی کاشت مکانیزه به مساحت چهار هکتار بذر گواهی شده رقم هاشمی انجام شد.

وی بیان کرد: نخستین نشاء مکانیزه برنج در رودسر نیز در روستای گرجه‌پشت توسط مهیار محمدی‌فر رقم مسیب جو در سطح ۱.۵ هکتار و سید جلال موسوی در روستای چور کلایه ارقام هاشمی، جمشید جو و موسوی در سطح هفت هکتار انجام گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اهمیت مکانیزاسیون و استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی بر کسی پوشیده نیست، افزود: کاهش هزینه تولید در واحد سطح، افزایش بهره‌وری نیروی کار، کاهش سختی کار، کاهش ضایعات از طریق انجام به موقع عملیات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح از مزایای کشت به روش مکانیزاسیون است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع آبی برای عبور از تنش های خشکسالی افزود: تاکنون شخم اولیه در ۶۵ درصد شالیزارهای استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه خزانه‌گیری برای سال زراعی جدید به صورت موردی در برخی از مناطق گیلان انجام گرفت، اظهار کرد: کشاورزان با توجه به وضعیت آب و هوای استان و تغییرات دمایی در برخی از روزها، عملیات خزانه گیری و نشا کاری را بر اساس تقویم زراعی تهیه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام داده تا میزان خطرپذیری تولید به حداقل برسد.

گیلان بزرگترین تولید کننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، زیتون، بادام زمینی، مرکبات و چای از دیگر تولیدات کشاورزی این استان است.

نخستین نشاء برنج در گیلان

مدیر جهاد کشاورزی فومن گفت: مریم محمدی کشاورز روستای گوشلوندان فومن، نخستین کشاورز گیلانی است که نشاء برنج رقم بومی هاشمی را در ۷ هکتار شالیزارش آغاز کرد.
رامین قاسم زاده گفت: این بانوی شالیکار ۲۸ اسفند خزانه گیری شالیزارهایش را انجام داده بود.

 

Share