زلزله شدید پاکستان، هند و افغانستان را لرزاند

منابع رسانه‌ای سه شنبه شب به وقت تهران از وقوع زلزله قدرتمندی در هند، پاکستان ، شمال شرقی افغانستان و کشورهای دیگر منطقه خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، زمین لرزه‌ای قوی با قدرت ۶.۵ ریشتر شمال شرق افغانستان را لرزاند. شدت این زمین لرزه به گونه‌ای بود که در بخش‌هایی از تاجیکستان، پاکستان و هند نیز احساس شد.

این زمین لرزه در ساعت ۲۱:۱۷ دقیقه به وقت محلی رخ داد. مرکز زمین لرزه منطقه هندوکش افغانستان (محدوده جرم در ولایت بدخشان) گزارش شده که نزدیک مرزهای پاکستان و تاجیکستان است.

مرکز زمین شناسی ایالات متحده شدت زمین لرزه را ۶.۵ ریشتر اندازه گیری کرده است در حالی که مرکز ملی لرزه‌نگاری هند شدت آن را کمی بیشتر یعنی ۶.۶ ریشتر اعلام کرده است. از سوی دیگر اداره هواشناسی پاکستان قدرت این زمین لرزه را ۷.۷ ریشتر اعلام کرده است.

این زمین لرزه در حدود ۱۸۸ کیلومتری زیر سطح زمین رخ داد که نسبتا عمیق است و احتمال آسیب بالا را محدود می‌کند.

لرزش خفیف تا متوسط در سراسر منطقه از جمله کابل، اسلام آباد، پیشاور، راولپندی و دهلی نو گزارش شده است. لرزش در بخش‌هایی از ازبکستان، تاجیکستان و نپال نیز گزارش شده است.

پاکستان و افغانستان به طور مرتب تحت تاثیر زمین‌لرزه‌های متوسط تا شدید به ویژه در اطراف رشته کوه هندوکش قرار می‌گیرند. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر در اکتبر ۲۰۰۵ در کشمیر بیش از ۷۹ هزار کشته برجای گذاشت.

Share