دانه چیا را چگونه مصرف کنیم تا بازدهی بهتری داشته باشد

دانه چیا یک دانه بسیار مقوی و البته یک غله کامل به حساب می آید. این دانه سرشار از فیبر، انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی است.

دانه چیا یک دانه بسیار مقوی و البته یک غله کامل به حساب می آید. این دانه سرشار از فیبر، انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. بنابراین می تواند سهم بزرگی در رژیم غذایی افرادی داشته باشد که قصد کاهش وزن و لاغری را دارند.

دانه چیا

دانه چیا چیست؟

دانه چیا از جمله دانه های خوراکی است که علی رغم سایز و اندازه کوچک خود سرشار از انرژی و مواد مغذی است. خواص این دانه سال ها قبل توسط مردمان تمدن مایا و آزتک کشف شد. در واقع این دانه نیز توسط همین تمدن نامگذاری شده است. چیا در زبان مایا به معنای قدرت می باشد. علت این نامگذاری این است که مایان ها با مصرف این دانه انرژی بسیاری کسب می نمودند.

تقریبا می توان گفت مصرف دو قاشق غذاخوری از این دانه می تواند بخش اعظمی از نیاز روزانه انسان را تامین نماید. از لحاظ ظاهری این دانه بسیار کوچک و شبیه به تخم شربتی است. اما رنگ آن سیاه و سفید می باشد.

این دانه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد در بدن مقابله می کند و آن ها را از بین می برد. رادیکال های آزاد در بدن سبب بروز پیری زودرس و انواع سرطان می شود.

لازم است بدانید دانه چیا یک غله کامل به شمار می رود و فاقد گلوتن می باشد. این دانه همانند تخم شربتی با جذب آب حجیم و بزرگ می شود. تقریبا هر دانه چیا در حدود ۱۲ برابر وزن خود آب جذب می کند. این موضوع باعث می شود که فرد بعد از خوردن آن احساس سیری پیدا کند. به همین علت این غله یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم

دانه چیا را می توان به روش های مختلف مصرف نمود. ساده ترین روش استفاده از این دانه مخلوط کردن آن با آب مصرفی است. این دانه زمانی که به آب اضافه می شود، حجیم و ژله ای مانند می شود. البته اضافه کردن کمی آب لیمو به آب می تواند یک شربت آبلیموی مقوی ایجاد کند. به علاوه می توان دانه چیا را روی سالاد یا انواع سبزیجات و میوه جات اضافه نمود. مخلوط دانه چیا و سالاد می تواند یک وعده غذایی سالم و کم کالری برای افراد فراهم کند. این وعده علاوه بر اینکه انرژی لازم برای طول روز را فراهم می کند، خاصیت سیر کنندگی خوبی نیز دارد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که رژیم های غذایی کم کالری دارند این است که تنوع بسیار کمی دارند. مخلوط کردن دانه چیا با غذاهای مختلف می تواند تنوع خوبی را برای مصرف این دانه مغذی ایجاد کند.

انواع لبنیات جزو لاینفک رژیم غذایی روزانه ما است. مخلوط دانه چیا با ماست یکی از روش های مصرف این غله می باشد. همچنین اضافه کردن این دانه به سوپ می تواند علاوه بر اینکه قوام خوبی به سوپ دهد، طعم و خواص آن را نیز بهبود بخشد و آن را از یک غذای ساده به یک غذا با خواص کامل تبدیل نماید.

دانه چیا را می توان در وعده صبحانه نیز مصرف نمود. مصرف این دانه در وعده صبحانه می تواند انرژی روزانه افراد را تامین کند. این دانه را می توان به همراه کره انواع آجیل نظیر کره بادام زمینی یا پنیر مصرف نمود.

عوارض دانه چیا

دانه چیا با وجود اینکه یک دانه بسیار مغذی است، اما استفاده بیش از حد آن اصلا توصیه نمی شود. برای تمام خوراکی ها حتی خوراکی های بی نهایت مفید نظیر این دانه یک حد اعتدال وجود دارد. گذر از این حد اعتدال و زیاده روی می تواند اثرات سوء به همراه داشته باشد. بطور مثال مصرف بیش از حد دانه چیا نه تنها سبب کاهش وزن و لاغری نخواهد شد. بلکه افزایش وزن و چاقی را به دنبال دارد. زیرا این دانه تا حدودی یک دانه روغنی نیز به حساب می آید.

از طرفی باید قبل از مصرف این دانه با داروهای خود با پزشک مشورت نمایید. زیرا دانه چیا با برخی از داروها نظیر داروهای فشار خون و داروهای انعقاد خون تداخل دارویی دارد. یکی از عوارض مصرف بیش از حد دانه چیا بروز اسهال و سایر مشکلات سیستم گوارش می باشد.

منبع: شلپ

Share